تهران- درآمد نیوز – رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: قطعه نخست ابر پروژه انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران، پنجشنبه هفته جاری (۱۵ آبان ماه) با فرمان رییس‌جمهوری و با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت به صورت ویدیو کنفرانس افتتاح می‌شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از ایمیدرو، «خداداد غریب‌پور» افزود: قرار است قطعه نخست این طرح به طول ۳۰۵ کیلومتر از خلیج فارس به سیرجان، به مناسبت میلاد حضرت محمد (ص)، افتتاح شود.
وی گفت: جمع هزینه‌های ریالی و ارزی این پروژه در مرحله شیرین‌سازی و خط انتقال تا سیرجان، ۱۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است.
غریب‌پور ادامه‌داد: هدف عمده طرح، شیرین‌سازی و انتقال آب نمک‌زدایی شده توسط سه خط انتقال از خلیج ‌فارس به صنایع استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد، تامین بخشی از نیازها و مصارف آب مجتمع‌های تولیدی در حال بهره‌برداری و طرح‌های توسعه مجتمع‌های معدنی و صنعتی، گل‌گهر، مس سرچشمه و چادرملو است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان‌کرد: مسیر خط انتقال از غرب بندرعباس شروع و پس از تامین آب مجتمع معدنی و صنعتی گل‌گهر، به طرف مجتمع مس سرچشمه ادامه یافته و در نهایت به صنایع فولادی و معدنی استان یزد منتهی می‌شود.
راهبری ایمیدرو و سهامداری شرکت‌های بزرگ
وی بیان‌داشت: این پروژه با راهبری ایمیدرو است و شرکت‌های گل‌گهر، ملی مس و چادرملو سهامداران این طرح بزرگ هستند.
غریب‌پور گفت: قطعه نخست انتقال آب از تاسیسات آب شیرین‌کن گل‌گهر به طول ۳۰۵ کیلومتر خواهد بود، قطعه دوم خط انتقال از گل‌گهر به مس سرچشمه به طول ۱۵۰ کیلومتر، همچنین قطعه سوم انتقال از مس سرچشمه تا صنایع فولادی اردکان ۳۶۰ کیلومتر و انشعاب صنایع معدنی چادرملو ۱۵۰ کیلومتر خواهد بود.
رییس هیات عامل ایمیدرو ادامه‌داد: تاسیسات آب شیرین‌کن با ظرفیت تولید سالیانه ۶۵۰ میلیون مترمکعب ساخته شده که در فاز نخست، ۱۸۰ میلیون مترمکعب در سال ظرفیت آن مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.