ایسنا/خوزستان ناظر گمرکات خوزستان آخرین تغییرات قوانین رجیستری گوشی تلفن همراه را تشریح کرد.

غلامرضا بلوطی‌میرزا در جمع خبرنگاران در اهواز اظهار کرد: با توجه به لزوم شفاف‌سازی فرآیند رجیستری تلفن همراه به صورت غیر حضوری و اعلام فرآیند اجرایی مربوطه؛ کارشناسان مستقر در گمرکات مسافری ضمن رؤیت گوشی تلفن همراه مسافران ورودی، مکلف هستند با استفاده از دستگاه بارکدخوان نسبت به ورود اطلاعات شامل کدملی یا کد فراگیر مسافر، شماره گذرنامه مسافر، شماره یا شماره‎های IMEI گوشی تلفن همراه و همچنین در صورت امکان شماره تلفن همراه به نام فرد متقاضی در سامانه merchant اقدام کنند هر چند هنگام ورود مسافر ارائه سیم کارت به نام مسافر الزامی نیست.

به گزارش درآمد نیوز، وی افزود: اطلاعات توسط دستگاه بارکدخوان و از روی بارکدهای مندرج در گوشی یا گذرنامه مسافر در سامانه merchant ثبت می‌شود. در خصوص اطلاعاتی که توسط دستگاه بارکدخوان قابل درج نیست نیز، ورود اطلاعات به صورت دستی توسط کاربر گمرک انجام خواهد شد.

ناظر گمرکات خوزستان با بیان اینکه با شماره‌گیری کد دستوری #۰۶#* حتی بدون زدن کلید تماس هم می‎توان کد IMEI گوشی را دریافت کرد، تصریح کرد: در این فرآیند، قرار دادن سیم کارت در گوشی الزامی ندارد و گمرکات ورودی نسبت به الزام مسافران برای خرید و ارائه سیم کارت برای رجیستری گوشی در مبادی ورودی اقدام نمی‌کنند.

بلوطی‌میرزا خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که ورود اطلاعات در نهایت در مدت یک دقیقه قابل انجام است و با نظارت مستمر بر روند انجام امور، ترتیبی اتخاذ می‌شود که ضمن رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی در راستای قطع زنجیره کرونا، هیچگونه ایستایی از جانب گمرک برای مسافران ورودی ایجاد نشود.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه نسبت به نصب دستورالعمل ابلاغی در معرض دید مسافران ورودی و اطلاع‎رسانی مطلوب، اقدامات لازم انجام شده است بنابراین پس از خروج مسافر از سالن گمرک از پذیرش هرگونه درخواست برای ورود اطلاعات گوشی تلفن همراه مسافر خودداری می‌شود.

ناظر گمرکات خوزستان در خصوص تکلیف مسافران ورودی پس از ثبت اطلاعات برای رجیستری گوشی تلفن همراه گفت: پس از درج اطلاعات اولیه گوشی تلفن همراه مسافر توسط همکاران گمرک، مسافران ورودی قادر هستند سایر اطلاعات تکمیلی و پرداخت حقوق ورودی مربوطه را به صورت غیرحضوری و بدون مراجعه به گمرکات اجرایی یا دفاتر ستادی گمرک ایران از طریق آدرس cpl.irica.gov.ir/imeiregister روی بستر اینترنت مطابق راهنمای رجیستری پیوست در مدت یک ماه از تاریخ ورود خود به کشور انجام دهند.

بلوطی‌میرزا با بیان اینکه در صورت عدم وجود اطلاعات ارزش گوشی تلفن همراه باید از طریق میز خدمت الکترونیکی یا دفتر ارزش به آدرس help.irica.ir اقدام شود، ادامه داد: در خصوص آن دسته از مسافران ورودی دارای گوشی تلفن همراه که در بازه زمانی ۱۲ تیرماه تا ۳۰ آذرماه امسال وارد کشور شده و موفق به انجام فرآیند ثبت و رجیستری گوشی تلفن همراه خود در سالن مسافری نشده‌اند، امکان ثبت اطلاعات از طریق آدرس اینترنتی cpl.irica.gov.ir/imeiregister از تاریخ ۱۰ دی‌ماه فراهم می‌شود و لازم است مسافران حائز شرایط، در مدت یک ماه از تاریخ فراهم شدن این امکان، نسبت به انجام تشریفات رجیستری گوشی تلفن همراه خود به صورت غیرحضوری اقدام کنند.

وی در خصوص پیگیری مشکلات مرتبط با فرآیند رجیستری تلفن همراه نیز عنوان کرد: در صورت بروز هرگونه مشکل، امکان پیگیری مراتب از طریق میز خدمت الکترونیک به آدرس help.irica.ir و شماره تلفن مرکز تماس ۴۳۸۹۱ـ۰۲۱ فراهم شده است.

انتهای پیام