تهران-درآمد نیوز – فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) از تکمیل پروژه آزاد راه کنارگذر جنوبی تهران (آزاد راه غدیر) تا پایان آبان ماه خبر داد و گفت: زمان افتتاح این آزاد راه منوط به نظر وزارت راه و شهرسازی است.

«سعید محمد» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تشریح‌آخرین وضعیت پروژه آزاد راه کنارگذر جنوبی تهران اظهارداشت: این آزاده راه که بنام پربرکت غدیر مزین شده است تا پایان آبان ماه تکمیل می‌شود و البته زمان افتتاح آن منوط به نظر  وزارت راه و شهرسازی است.
 فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) ادامه داد: این پروژه ۱۶۰ کیلومتری یک آزاد راه بسیار مهم و استراتژیک است و عمده بار ترانزیتی که در حال حاضر از تهران و کرج عبور می‌کند به آن منتقل می‌شود.
به گفته محمد ارزش روز این بزرگراه که از اسفندماه ۹۴ آغاز شده است،   ۳۸۰۰ میلیارد تومان است که ۷۰ درصد آن توسط قرارگاه و ۳۰ درصد توسط وزارت راه و شهرسازی تامین شده است.
وی گفت: آزادراه کنارگذر جنوبی تهران در ۱۶۰ کیلومتر از محدوده صنعتی آبیک در آزاد راه کرج- قزوین آغاز شده و پس از عبور از نظرآباد، هشتگرد و اشتهارد، آزاد راه تهران- ساوه را قطع می‌کند و در نهایت به شهرک صنعتی چرم‌شهر در آزاد راه قم- گرمسار متصل شود.
 راه‌آهن خواف – هرات یک ماه‌ آینده به بهره برداری می‌رسد
 فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا همچنین درخصوص آخرین پیشرفت‌های راه آهن خواف – هرات گفت: این پروژه نیز تا یک‌ماه آینده آماده بهره برداری می شود که توسط خاتم الانبیاء (ص) انجام شده است.
محمد با تاکید بر اهمیت ارتباطات ریلی با کشورهای همسایه و تکمیل خصوص ترانزیتی کشور گفت: افغانستان ظرفیت‌های بالایی در زمینه مبادلات تجاری با کشورمان دارد اما متاسفانه راه دستیابی مطمئنی بین دو کشور برقرار نبوده و انتظار می‌رود توسعه راه آهن هم به توسعه فرهنگی و اجتماعی و هم توسعه اقتصادی منطقه کمک کند.
 وی افزود: راه آهـن خواف – هرات  به طول حدود ۱۹۱ کیلومتر، بصـورت یـک خطه، بـا سرعـت  ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری، از کیلومتر ۲۴ راه آهن سنگان – تربت حیدریه  در نزدیکی ایستگاه خواف شروع و در منطقه نسبتاً کم عارضه و هموار پیش می‌رود.  
فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا ادامه داد: مسیر این راه آهن در کیلومتر ۱۲ جاده تایباد – خواف و در کیلومتر ۲۱، جاده معدن سنگان را بصورت زیرگذر قطع می‌کند و در کیلومتر ۳۸ الی ۴۲ از ارتفاعات خواجه انجیر عبور و در کیلومتر ۴۷ الی ۵۲ وارد منطقه کم عارضه و نسبتاً هموار می‌شود.  
به گفته محمد، این پروژه از کیلومتر ۵۵ در مجاورت نوار مرزی قرارگرفته و در کیلومتر ۷۶ به مرز شمعتیغ می‌رسد و تا ایستگاه جونو ۶۳ کیلومتر راه دیگر باید طی شود که البته این جزو سومین قطعه از قطعاتی است که ایران آن را ساخته و به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.
 فرمانده قرارگاه خاتم گفت: مطالبات قرارگاه در این پروژه پرداخت نشده که درخواست مساعدت از وزارت راه داریم.
وی در پاسخ به سؤالی درباره پروژه انتقال آب از سد لار برای تامین آب شرب تهران و پردیس گفت:  این پروژه در دست اجرا است اما بدلیل  عدم تامین مالی پیشرفت کار کند شده است. امکانات زیادی را در آن کارگاه مستقر کرده ایم و پیگیری زیادی شده است که وزارت نیرو این پروژه را در اولویت قراردهدکه متاسفانه اینطور نشد و امیدواریم که با عنایت بیشتر دولت این پروژه هم فعال شود.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) درباره فاز جدید پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: یکی از دغدغه های رهبر معظم انقلاب در حوزه نفت و گاز جلوگیری از خام فروشی است و بارها بر احداث پترو پالایشگاه‌ها تاکید کردند.  لذا ما براساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب از سال گذشته در این زمینه برنامه ریزی کرده ایم.
محمد ادامه داد: براساس موافقتنامه ای که با وزارت نفت به امضا رساندیم قرارشد مالکیت فاز چهار و تامین منابع مالی با خاتم الانبیاء باشد. تولیدات این پترو پالایشگاه مواد اولیه صنایع نساجی، مواد اولیه صنایع شوینده‌ها و  مواد پت است که امروز کشور وارد کننده این مواد است. با احداث این پتروپالایشگاه نه تنها نیازمندی‌های داخل را تامین می‌کنیم بلکه امکان صادرات هم فراهم می‌شود.
وی گفت: کلنگ احداث این طرح یک ماه قبل بر زمین خورده و ما ظرف دوسال این پتروپالایشگاه تمام ایرانی را به بهره‌برداری خواهیم رساند. در این زمینه با تمام سازندگان ایرانی ارتباط گرفتیم و تجهیزات را سفارش دادیم و پتروپالایشگاهی صد در صد ایرانی خواهیم ساخت.
 فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا با بیان اینکه قرارگاه هر هفته یک پروژه افتتاح می کند، گفت: اجرای فاز یک “ان جی ال ۳۲۰۰ ”  در غرب کارون از مهمترین طرحهای قرارگاه است که گازهای مازاد سرچاهی را جمع آوری کرده و به فرآورده مورد نیاز خوراک پتروشیمی تبدیل می کند. محمد با بیان اینکه این فاز تا اردیبهشت سال آینده آماده می شود، گفت: ما در اوج تحریم‌ها هستیم ولی توانستیم ماه گذشته رکورد توتال را بزنیم و ۳.۵ درصد در یک ماه پیشرفت داشته باشیم.