به دنبال اعلام تغییر گروه کالایی و برداشته شدن ممنوعیت ترخیص و ورود لوازم آرایشی و بهداشتی، مسئولان وزارت صمت آزاد شدن واردات دو تعرفه از لوازم آرایش را رد نکرده، اما می‌گویند این موضوع هنوز قطعی نشده است.

به دنبال اعلام تغییر گروه کالایی و برداشته شدن ممنوعیت ترخیص و ورود لوازم آرایشی و بهداشتی، مسئولان وزارت صمت آزاد شدن واردات دو تعرفه از لوازم آرایش را رد نکرده، اما می‌گویند این موضوع هنوز قطعی نشده است.

به گزارش درآمد نیوز از ایسنا، از اردیبهشت سال گذشته، قرار گرفتن لوازم آرایشی و بهداشتی در گروه (۲۷) که اولویت ارزی آن غیرفعال است، موجب ممنوع شدن ترخیص این کالاهای دپو شده در گمرک والبته ممانعت از واردات جدید آن شده است. اما بررسی های ایسنا نشان داد که اخیرا طی رایزنی های صورت گرفته و تصمیم وزارت صمت صورت جلسه ای تنظیم شده که طی آن تعرفه‌های مربوط به عطریات و لوازم آرایش -با شماره تعرفه ۳۳۰۳۰۰۹۰- و فرآورده های پاکیزگی و آرایش مو-با شماره تعرفه ۳۳۰۵۹۰۱۰-  از اولویت کالایی گروه (۲۷) خارج و به گروه (۲۶) منتقل شده است که در این حالت این کالاها با ممنوعیت و موانعی در ترخیص یا واردات مواجه نخواهند بود.

واکنش‌های متفاوتی نسبت به این جریان وجود داشت، اما پاسخ وزارت صمت به ایسنا از این حکایت دارد که این تغییر گروهی برای لوازم آرایش را رد نمی‌کند ولی هنوز قطعی  و مصوبه مربوطه صادر نشده است. به عبارت دقیق تر، وزارت صمت در پاسخ به پیگیری‌های ایسنا تغییر گروه کالایی دو تعرفه از لوازم آرایشی بهداشتی را رد نکرده، اما می‌گوید که این تصمیم هنوز قطعی نشده است. 

در همین رابطه حسن صفدری، مدیرکل دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: احتمال دارد اولویت کالایی دو تعرفه از محصولات آرایشی بهداشتی با نظر معاون امور صنایع وزارت صمت تغییر کند.

وی با بیان اینکه هنوز مصوبه‌ای در این زمینه صادر نشده، در پاسخ به سوالی درباره جزئیات دو تعرفه یاد شده، گفت: هنوز تصمیم قطعی راجع به این مسئله گرفته نشده و بعد از قطعی شدن درباره آن اطلاع رسانی خواهد شد. بنابراین وزارت صمت هنوز تصمیم درباره تغییر گروه کالایی لوازم آرایش نگرفته و این موضوع دردست بررسی است. 

این مقام مسئول در پاسخ به اینکه آیا ممکن است وضعیت سایر کالاهای گروه ۲۷ هم تغییر کند؟ تصریح کرد: در حال حاضر فقط مسئله تغییر گروه کالایی لوازم آرایشی بهداشتی که با درخواست انجام واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیگیری شده را در کمیته‌ای با عنوان تجارت و تولید اقلام آرایشی و بهداشتی در حال پیگیری است.

با تغییر گروه کالایی لوازم آرایش دقیقا چا اتفاقی می‌افتد؟

اظهارات گاها متناقض در این باره در حالی مطرح است که طی جلسات اخیر بین دستگاه های مربوطه تغییر خروج لوارم آرایشی و بهداشتی از گروه (۲۷) صورت جلسه شده است، اما اینکه با حواشی که پیش آمده، آیا وزارت صمت به سمت صدور مصوبه و اجرایی شدن آن پیش می رود و یا فعلا ترجیح بر عقب نشینی خواهد داد موضوعی است که باید منتظر اقدام این وزارتخانه بود،آنهم در شرایطی که حجم عمده ای از کالاهای گروه (۲۷) از مدت ها قبل در گمرک مانده و برای ترخیص با موانعی از سمت بانک مرکزی و البته وزارت صمت مواجه بوده اند.

از اردیبهشت ماه سال گذشته واردات تمام لوازم آرایشی و بهداشتی به غیر از عطریات، متوقف شد و در پی آن دست‌اندرکاران واردات این محصولات نسبت به افزایش قاچاق لوازم آرایشی هشدار دادند، چراکه به گفته آن‌ها تولید لوازم آرایشی در کشور پاسخگوی نیاز نیست و ممنوعیت واردات این محصولات باعث افزایش کالای تقلبی و قاچاق در بازار شده است. اما در نهایت آبان ماه امسال انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران از اتخاذ تصمیمات جدید در زمینه واردات محصولات آرایشی و بهداشتی خبر داد که بر اساس آن‌ها مقرر شد حدود ۲۰ کانتینر کالاهای آرایشی و بهداشتی به ارزش حدود ۱۰ میلیون دلار مربوط به ۳۶ شرکت که از سال گذشته در گمرکها دپو شده، ترخیص شود و بخشنامه ممنوعیت واردات محصولات آرایشی و بهداشتی مجدداً بازنگری شود.

هرچند بعد از انتشار خبر تغییر گروه کالایی لوازم آرایشی واکنش‌هایی مبنی بر اینکه این مسئله فقط برای ترخیص کالاهای قبلی از گمرک است و نه برای واردات کالاهای جدید، منتشر شد، اما واقعیت ماجرا این است که در صورت تغییر گروه کالایی دو تعرفه یاد شده از محصولات آرایشی و بهداشتی، موانع پیش روی واردات و ترخیص لوازم آرایشی و بهداشتی که در گروه (۲۷) با آن مواجه بود برداشته خواهد شد، البته واردات این کالاها با وجود خروج از گروه ممنوعه، همچنان مشروط به تائید منشا ارز و صدور کد رهگیری بانک مرکزی خواهد بود.

گفتنی است که طی سال های اخیر در پی محدودیت‌های ارزی تغییراتی در واردات کالا و اولویت بندی آنها ایجاد شد که بر اساس آن واردات برخی از کالاها ممنوع شد و حتی گروه‌های کالایی که ترخیص آن دسته که قبل از ممنوعیت هم وارد شده بودند متوقف شد.این در شرایطی است که در گروه (۲۷) در کنار لوازم آرایشی و بهداشتی، کالاهای فاسد شدنی و یا کالاهایی نظیر پکیج، الیاف، کیسه فیلتر صنعتی، پارچه، پارچه رومبلی، دیگ آب گرم، دستگاه تهویه هوا و یا لوازم تحریر هم قرار دارند که از مدت ها قبل در گمرک دپو و بلاتکلیف بوده و به دلیل طبقه بندی در این گروه امکان ترخیص پیدا نکرده اند .