اگر آموزش‌های لازم به مردم داده نشود، آینده خوبی در مورد کرونا نخواهیم داشت.

یک متخصص بیماری‌های داخلی گفت: اگر آموزش‌های لازم به مردم داده نشود، آینده خوبی در مورد کرونا نخواهیم داشت.

دکتر اشکان نقوی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نحوه سرایت، انتقال و مهمترین علت گسترش بیماری کرونا اظهار کرد: یک مرجع معتبر برای بهداشت و درمان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها(CDC) است که این مرکز همه ساله در مورد بیماری‌های مختلف و راهکارهای پیشگیری، تشخیص و جلوگیری از سرایت و انتقال بیماری‌ها را ارائه می‌دهد و مخصوصا در مورد پاندمی اخیر مطالب بسیار متنوع و گسترده‌ای را ارائه داده است.

 قطرات ویروس کرونا با سرفه، عطسه و تنفس از انسان به انسان منتقل می‌شود

وی افزود: مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها(CDC) معتقد است که پاندمی کرونا با توجه به ماهیت ویروس و نوع انتقال آن که به صورت قطراتی که در سرفه، عطسه و تنفس وجود دارند توسط انسان به انسان منتقل می‌شود و این قطرات حاوی لود بسیار بالایی از ویروس هستند که از یک فرد آلوده ممکن است چندین فرد را آلوده کند.

مهمترین عامل در سرایت و پیشگیری و همه‌گیری کرونا تماس نزدیک است

نقوی‌نیا با بیان اینکه بر اساس توصیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها(CDC) مهمترین عامل در سرایت و پیشگیری و همه‌گیری کرونا تماس نزدیک است، ادامه داد: تماس نزدیک را نیز به این صورت تعریف کرده است که اگر فردی بیشتر از دو بازوی باز از نوک انگشتان دست تا شانه به یک فرد آلوده نزدیک شود، احتمال سرایت و انتقال بیماری را از فرد آلوده به شدت بالا خواهد برد، بنابراین اصلی‌ترین عامل سرایت را همان تماس و فاصله نزدیک معرفی کرده است.

این متخصص بیماری‌های داخلی تصریح کرد: وقتی که ما فهمیدیم که نحوه انتقال و سرایت بیماری چیست، طبیعتا باید استراتژی‌های خود را بر اساس پیشگیری از مهمترین راه انتقال بیماری تنظیم کنیم.

وی ضمن اظهارتاسف از اینکه اخیرا توصیه‌ها جنبه شعاری پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: همچنان مهمترین اصل در جلوگیری از سرایت و پیشگیری از بیماری کرونا اجتناب از تماس نزدیک یا همان عبارتی که ما از آن به عنوان فاصله‌گذاری اجتماعی استفاده می‌کنیم.

نقوی‌نیا با بیان اینکه فاصله‌گذاری اجتماعی در کشورهای مختلف به روش‌های مختلفی اجرا شده است، گفت: ما برای اینکه بتوانیم یک روش موفق را برای کشور خودمان انتخاب کنیم، یکی راه‌های خوب و عاقلانه‌ای که می‌توانیم انجام دهیم این است که بیاییم نگاه کنیم ببنیم در سراسر دنیا چه کشورهایی در پیشگیری و کنترل بیماری کرونا موفق بودند و این کشورها از چه روش‌هایی استفاده کردند.

ضرورت پیروی از الگوی موفق‌ترین کشور در کنترل بیماری کرونا

این پزشک اردبیلی با بیان اینکه سایت معتبر https://www.globalcitizen.org لیست کشورهای موفق در کنترل بیماری کرونا را ارائه داده است، گفت: بر اساس معرفی این سایت موفق‌ترین کشور در خصوص کنترل بیماری کرونا کشور نیوزلند است. کشور دوم بر خلاف انتظارهای ما از لحاظ اقتصادی و بودجه، کشور سنگال است و کشور سوم ایسلند، چهارم دانمارک و پنجم عربستان صعودی است.

وی با اشاره به روش‌های مورد استفاده در این کشورها برای کنترل بیماری کرونا، افزود: کشور نیوزلند اساس کار را بر آموزش همگانی گذاشته است، اکیپ‌های داوطلب مردمی را تحت نظر متخصصین امر، آموزش داده‌اند و این افراد بعد از اخذ گواهینامه‌های مربوطه راهی سطح شهرها شده‌اند و به تعداد کافی با وسایل کامل حفاظتی در معابر عمومی، مراکز خرید، اماکن پر رفت و آمد مستقر شده‌اند و شروع به آموزش مستقیم و چهره به چهره مردم نموده‌اند. موارد نقض فاصله‌گذاری اجتماعی را تذکر دادند، گروه‌های پرخطر را شناسایی و خطرات احتمالی را گوشزد کردند و این مهم باعث فرهنگ‌سازی و آموزش همگانی در سطح کشور شده و به این ترتیب توانسته‌اند رتبه اول موفق‌ترین کشور دنیا را کسب کنند.

نقوی‌نیا ادامه داد: در کشور سنگال که منابع مالی قوی برای کنترل بیماری ندارد، بر اساس گزارش این سایت اساس کار بر روی آموزش همگانی گذاشته شده است. رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی با توجه به آموزش‌های داده شده به مردم به نحو احسن در حال انجام است و این کار باعث کسب رتبه دوم توسط این کشور شده است.

وی افزود: کشور ایسلند در رتبه سوم واقع شده و وجه تمایز آن نیز توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی توسط مردم و ادامه‌دار بودن آموزش‌ها و ابتکاری که انجام داده‌اند این است که تمام هتل‌های ایسلند را در اختیار سیستم بهداشت و سلامت قرار داده‌اند برای آنهایی که فاز حاد بیماری را گذرانده‌اند و در دوران نقاهت هستند، ولی نیاز به قرنطینه را دارند و به این ترتیب توانسته‌اند فضا و بستر مناسب برای درمان بیماران بستری را مهیا کنند و بیماران در دوران قرنطینه‌ای و نقاهت را راهی هتل‌ها کرده‌اند تا این افراد جدای از افراد سالم باشند.

نقوی‌نیا اضافه کرد: ایسلند و دانمارک مرزهای خود را بر روی مسافران بسته و مسافران خارجی را اگر در شرایط خاص می‌خواستند وارد کشورشان شوند قرنطینه کرده و بعد از انجام تست‌های معتبر و مکرر و اطمینان از اینکه ناقل این بیماری نیستند، اجازه ترخیص داده‌اند.

این متخصص بیماری‌های داخلی ادامه داد: عربستان نیز بنا را بر آموزش همگانی گذاشته است، مقطعی را در سراسر کشور تعطیلی عمومی اعلام کردند و تمام مشاغل، فروشگاه‌ها و مراکز تعطیل شد، همچنین عربستان با توجه به بنیه اقتصادی قوی پنج نوبت تست PCR سراسری از تمام مردم انجام دادند؛ بطوریکه در پنج مرحله در فواصل مختلف بیماریابی کردند.

همگی کشورهای موفق بنا را بر آموزش مردم گذاشته‌اند

وی با بیان اینکه در این پنج کشور موفق هیچ اشاره‌ای به کارهای پر هزینه آنچنانی به جز عربستان در خصوص تست PCR وجود ندارد، گفت: این کشورها نه نقشی برای داروهای مختلف قائل شده‌اند، نه ماسک‌های آنچنانی چند فیلتره موتوردار یا کالاهای گران‌قیمت محافظتی، بلکه آمده‌اند بنا را بر آموزش مردم گذاشته‌اند، یعنی متولیان بهداشت و سلامت جامعه هم و غمشان بر این بوده که بین مردم تبیین کنند تا فاصله‌گذاری اجتماعی را به نحو احسن رعایت کنند.

نقوی‌نیا با بیان اینکه در کشورما ایران از ابتدای شیوع کرونا، در بحث آموزش‌ها آنطوری که بایسته بود عمل نکردیم، خاطرنشان کرد: آنطوری که لازم بود مردم را آموزش ندادیم تا اهمیت فاصله اجتماعی را در نظر بگیرند.

تعطیلی سراسری کشور راه اصلی و اساسی نیست

این پزشکی اردبیلی با اشاره به وضعیت فعلی کرونا در کشور و وضعیت سیاه و قرمز شهرهای مختلف استان، اظهار کرد: بنده معتقد نیستم که تعطیلی سراسری کشور یک راه اصلی و اساسی است؛ مقطعی شاید بتواند نتیجه‌ای از این کار گرفت ولی همه می‌دانیم این کار را به مدت طولانی نمی‌توان انجام داد.

وی افزود: توصیه و پیشنهاد بنده این است اگر لازم شد در مناطق سیاه و قرمز تعطیلی اعلام شود، بسیار کوتاه‌مدت باشد تا پیک شدیدی که در آن قرار داریم کنترل شود و در این مدت نهادها و مراجع مسئول، متولیان سلامت و بهداشت برنامه‌ریزیشان را طوری تنظیم کنند که اولویت اصلیشان آموزش باشد. آموزش چهره به چهره مردم در معابر، خیابان‌ها، رسانه‌های جمعی، تلویزیون، رادیو، پوسترها، بنرهای سطح شهر، روزنامه‌ها، فضای مجازی به عنوان اصل مهم در نظر گرفته شود.

نقوی‌نیا با بیان اینکه در حوزه آموزش تاکنون کم‌کار بوده‌ایم، تصریح کرد: باید با تلاش جدی با آموزش بتوانیم جلوی انتقال بیماری را بگیریم.

وی تصریح کرد: به عنوان یک نقد دلسوزانه باید بگویم دولت و نهادهای مسئول در مدیریت بیماری کرونا از لحاظ آموزش‌های همگانی نمره قبولی نگرفتند و باید در این خصوص کار شود، به خاطر اینکه کنترل بیماری کرونا نه ربطی به داروهای آنچنانی دارد، نه ربطی به ماسک‌های آنچنانی دارد، پس هزینه خیلی زیادی لازم نیست از این بابت بر کشور تحمیل شود. ما باید راه صحیح را پیدا کنیم و روی آن متمرکز شویم.

این پزشک اردبیلی در خصوص وظیفه مردم در روزهای سخت کرونایی نیز گفت: تمام توان خود را روی این موضوع بگذاریم که از گروه‌های داوطلب برای آموزش چهره به چهره مردم در سطح شهرها استفاده کنیم. اگر این کار انجام نشود و تلاش خود را در این سمت متمرکز نکنیم، متاسفانه آینده خوبی در مورد کرونا نخواهیم داشت.

هنوز نمی‌توان در مورد حرف‌هایی که در مورد واکسن زده می‌شود اعتماد کرد

وی با بیان اینکه هنوز نمی‌توان در مورد حرف‌هایی که در مورد واکسن زده می‌شود اعتماد کرد، افزود: از طرفی داروی موثر قطعی هم در این خصوص فعلا نداریم و اگر این توصیه‌ها انجام نشده و زنجیره انتقال قطع نشود، فاصله‌گذاری اجتماعی که اول و آخر حرف است رعایت نشود، متاسفانه تلفات بیشتر خواهد شد و تعداد بسیار بالایی از هموطنانمان را از دست خواهیم داد و این تبدیل به یک فاجعه خواهد شد.

نقوی‌نیا در خصوص پیش‌بینی از روند خط سیر ابتلا به کرونا در استان، عنوان کرد: این موضوع کاملا به خودمان بستگی دارد، اگر توصیه‌های لازم رعایت شود، با توجه به پتانسیل‌های کشور می‌توانیم حداقل از سنگال جلو بزنیم و جزو کشورهای پاک شویم.

این متخصص بیماری‌های داخلی تاکید کرد: نکته بسیار مهم این است که یکی از اساسی‌ترین و اصلی‌ترین کارها در بحث کنترل و پروتکل‌هایی که مصوب می‌شود و فعالیت‌هایی که توسط متولیان بهداشت و سلامت جامعه انجام می‌شود، هماهنگی دستگاها است که در این خصوص نیز نقد بسیار زیادی بر عملکرد دولت و متولیان امر وارد است.

پروتکل‌ها در مرحله اجرا با نواقص بسیار زیادی همراه بوده است

وی ادامه داد: متاسفانه بارها مشاهده کردیم پروتکل‌هایی توسط ستاد کرونا تصویب شده، ولی این پروتکل‌ها در مرحله اجرا با نواقص بسیار زیادی همراه بوده است، یا اجرا نشده، یا ناقص اجرا شده و یا به بن‌بست خورده است.

نقوی‌نیا تاکید کرد: نمی‌شود انتظار داشته‌ باشیم یک پروتکل‌ها را صرفا تدوین کنیم، عمل نکنیم و یا ناقص عمل کنیم و در مقابل انتظار پاسخ مثبت از آن داشته باشیم. نمی‌شود بگوییم فاصله اجتماعی را رعایت کنید و یک جایی مراسمی به هر عنوان برگزار شود و عده‌ای دور هم جمع شوند و کسی نباشد این افراد را کنترل کند.

این پزشک اردبیلی اظهارامیدواری کرد: با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و اجرای صحیح فاصله‌گذاری اجتماعی از شر این ویروس و بیماری مرموزرهایی یابیم و این محقق نخواهد شد مگر با همکاری، هماهنگی و یک صدایی دستگاه‌های مختلف و همراه کردن مردم با توصیه‌های لازم.