درآمد نیوز -اثر منفی ویروس کرونا بر شاخص‌های نیروی کار کشور در فصل تابستان در قیاس با فصل بهار تا حدی تعدیل شده است.

به گزارش درآمد نیوز؛ به‌تازگی نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار در تابستان ۱۳۹۹ منتشر شده است. این گزارش نشان می‌دهد که اثر منفی ویروس کرونا بر شاخص‌های نیروی کار کشور در فصل تابستان در قیاس با فصل بهار تا حدی تعدیل شده است. مطابق این نتایج، در تابستان سال‌جاری جمعیت غیرفعال کشور افزایش و جمعیت شاغل و بیکار کشور (جمعیت فعال) نسبت به فصل مشابه سال قبل با کاهش مواجه شده است که این کاهش در مقایسه با فصل بهار سال جاری نسبت به فصل مشابه سال قبل، از شدت کمتری برخوردار بوده است. دیروز همچنین، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران از کاهش ۴/۲ درصدی نرخ بیکاری این استان در تابستان سال‌جاری نسبت به بهار خبر داد. گفتنی است، نرخ بیکاری در تابستان امسال همزمان با شیوع کرونا، در ۱۵ استان کشور دو رقمی و در ۱۶ استان تک رقمی بوده است. گزارش مرکز آمار ایران همچنین نشان می‌دهد، در تابستان ۹۹ سهم جمعیت فارغ‌التحصیلان آموزش عالی از کل بیکاران ۷/۴۰ درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

بررسی نرخ بیکاری ۳۱ استان کشور در تابستان سال ۹۹ (پس از شیوع ویروس کرونا) نسبت به تابستان سال ۹۸ نشان می‌دهد نرخ بیکاری همچون تابستان پارسال برای ۱۵ استان کشور در تابستان امسال نیز دو رقمی ثبت شده است. همچنین در تابستان ۹۹ همچون تابستان سال گذشته نرخ بیکاری در ۱۶ استان تک‌رقمی ثبت شده است. بر اساس این آمار، نرخ بیکاری سه استان تهران، گلستان و یزد که در تابستان سال ۹۸ دو رقمی بوده است، در تابستان سال ۹۹ تک‌رقمی شده است. در مقابل نرخ بیکاری سه استان آذربایجان غربی، خراسان شمالی و گیلان در مقایسه با تابستان سال ۹۸ دو رقمی شده است. در نگاه کلی مقایسه آماری آخرین نتایج منتشر شده از وضعیت نیروی کار در استان‌ها توسط مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، در بین استان‌های دارای نرخ بیکاری دو رقمی استان چهارمحال و بختیاری با نرخ بیکاری ۳/۱۶درصد در صدر بیکارترین استان کشور و استان گیلان و بوشهر با نرخ بیکاری ۶/۱۰درصدی در پایین‌ترین نرخ بیکاری در بین ۱۵ استان دارای نرخ بیکاری دورقمی قرار دارند. همچنین در بین استان‌های دارای نرخ بیکاری تک‌رقمی استان خراسان رضوی با نرخ بیکاری ۷/۵درصد کمترین بیکار را دارد؛ استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با نرخ ۹/۹ درصد در آخر فهرست استان‌های دارای نرخ بیکاری تک‌رقمی قرار دارد.

نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان

همچنین، بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ساله و بیشتر فارغ‌التحصیلان آموزش عالی، نشان می‌دهد ۹/۱۴درصد از جمعیت فعال فارغ‌التحصیل آموزش عالی بیکار بوده‌اند. این نرخ در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط روستایی نسبت به نقاط شهری بیشتر بوده است. بررسی روند تغییرات این نرخ حاکی از کاهش ۳/۲ درصدی در تابستان ۹۹ نسبت به فصل مشابه سال قبل است. در تابستان ۹۹ سهم جمعیت بیکار فارغ‌التحصیلان آموزش عالی از کل بیکاران ۷/۴۰ درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که سهم جمعیت مذکور نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱/۳ درصد کاهش داشته است. در تابستان ۹۹ سهم جمعیت شاغل فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل شاغلان ۴/۲۴ درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که سهم این جمعیت نسبت به فصل مشابه سال قبل ۳/۰ درصد کاهش یافته است.

نرخ بیکاری در تهران

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران هم از کاهش نرخ بیکاری این استان در تابستان سال جاری نسبت به بهار خبر داد. مسعود شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح نرخ بیکاری در استان تهران، گفت: نرخ بیکاری استان در تابستان سال ۹۹ نسبت به بهار همین سال ۴/۲ درصد کاهش یافته است. به این ترتیب این نرخ از ۸/۸ درصد در بهار سال ۹۹ به ۴/۶ درصد در تابستان امسال رسیده است.