نائب رئیس اتاق اصناف ایران گفت: با هماهنگی وزارت صمت و سازمان بسیج اصناف، طرح «کاسبان امین» برای توزیع هدفمند و مویرگی کالاهای اساسی و مصرفی اجرا می‌شود.

جلال‌الدین محمد شکریه در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد وضعیت بازار در ایام پایانی سال، اظهار داشت: وزارت صمت باید پاسخگوی وضعیت تولید باشد؛ اگر محصول از جمله روغن به دست واحدهای صنفی برسد، واحدهای صنفی توزیع می‌کنند. اگر کمبود عرضه در بازار وجود داشته باشد، ربطی به واحدهای صنفی و کسبه ندارد.

نایب رئیس اتاق اصناف ایران افزود: با هماهنگی سازمان بسیج اصناف و وزارت صمت طرحی را تحت عنوان طرح کاسبان امین برای توزیع کالاهای مصرفی ایام عید مثل روغن، شکر، برنج و … از طرق واحدهای صنفی منتخب کلید زده ایم.

وی ادامه داد: ما بارها تاکید کرده ایم که توزیع کالاهای اساسی نباید فقط از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام شود و باید در شبکه مویرگی واحدهای صنفی توزیع شود تا راحت تر به دست مردم برسد؛ وقتی یک کالایی در دسترس مردم نیست، نگرانی درباره کمبود آن بیشتر می‌شود؛ باید خیال مردم راحت باشد که کالا به ویژه روغن که این روزها در مرکز توجه قرار گرفته، همیشه در واحدهای صنفی وجود دارد؛ وقتی این اطمینان در مردم ایجاد شد که این کالا وجود دارد، به اندازه مصرف واقعی خود خرید می‌کنند ولی وقتی این نگرانی هست که این کالا امروز وجود دارد و هفته بعد کم می‌شود، مردم بیش از نیازشان خرید می‌کنند.

توزیع کالاهای اساسی توسط کاسبان امین

نایب رئیس اتاق اصناف ایران توضیح داد: در قالب طرح «کاسبان امین»، کسبه امین در سراسر کشور توسط اتاق اصناف شناسایی می‌شوند و کالاهای اساسی مثل روغن، شکر و مرغ جهت توزیع، در اختیارشان قرار می‌گیرد؛ ناظرین سازمان بسیج اصناف هم در زمان توزیع کالا در واحدها مستقر می‌شوند.

شکریه تصریح کرد: این کالاها با قیمت دولتی در اختیار مردم قرار می‌گیرد؛ منتهی توزیع به صورت هدفمند انجام خواهد شد.

وی گفت: همچنین باید با بازرسی مستمر از طریق اتحادیه، وزارت صمت، بازرسین نظام صنفی و اصناف، نظارت لازم بر روی نظام توزیع انجام شود.

کمبود کالا در کشور ادواری است / مشکلی در خصوص میوه نداریم

نایب رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه کمبود کالا در کشور ادواری است، اظهار داشت: ما کمبود خاصی در کشور نداریم و نمی‌توان گفت که به عنوان مثال روغن و مرغ در بازار نیست؛ بلکه به دلیل بروز برخی چالش‌ها به صورت ادواری چنین کمبودهایی ایجاد می‌شود.

وی در خصوص وضعیت توزیع میوه نیز گفت: وزارت صمت به اندازه کافی سیب و پرتقال ذخیره سازی کرده و برای توزیع در اختیار شبکه توزیع قرار داده؛ بخشی نیز هچنان در سردخانه‌ها ذخیره است بنابراین در توزیع میوه مشکل خاصی نداریم.

شکریه افزود: مرغ منجمد نیز به اندازه کافی وجود دارد؛ اما ما تاکید کردیم که نظارت نباید فقط بر واحدهای توزیع صورت بگیرد بلکه باید در کشتارگاه‌ها و مرغداری‌ها هم نظارت تشدید شود. همچنین حجم مرغ قطعه بندی باید کاهش یابد تا مرغ در بازار به وفور یافت شود و در جلوی چشم مصرف کننده قرار بگیرد.

برگزاری جشنواره فروش فوق العاده تا ۱۵ فروردین

وی همچنین اظهار داشت: جشنواره فروش فروق العاده نیز تا ۱۵ فروردین ماه ادامه خواهد داشت و دستورالعمل آن به استان‌ها ابلاغ شده است.

شکریه اظهار داشت: بسیاری از واحدهای صنفی برای انجام فروش فوق العاده ثبت نام کرده و برخی نیز از چند روز پیش فروش فوق العاده را آغاز کرده اند.