تهران- درآمد نیوز- رییس انجمن نوردکاران فولادی ایران گفت: ارزش افزوده جلوگیری از خام فروشی فولاد و تکمیل زنچیره ارزش آن در سال ۱۸۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که تاکنون برای تحقق این امر تدبیر نشده است.

گزارش روز سه شنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا حاکی است، «سید احمد رضوی نیک» به خبرنگاران توضیح داد: براساس دستورالعمل وزارت صنعت، نوردکاران موظف به عرضه ۶۰ درصد تولید خود در بورس کالا بودند که ۲۰۵ درصد تعهد خود را اجرایی ساختند، اما فولاد سازان به ۴۲ درصد از تعهدات خود عمل کردند. 

قیمت تمام شده شمش فولاد  

رییس انجمن نوردکاران فولادی ایران خاطرنشان ساخت: قیمت تمام شده شمش فولادی طبق کدال بورسی و صورت های مالی حسابرسی شده از سه هزار و ۸۰۰ تومان برای شرکت فولاد خوزستان شروع و بالاترین آن هم ذوب آهن که تولیدش به روش کوره بلند است به چهار هزار و ۷۵۰ تومان می رسد.

وی تصریح کرد: همین شمش فولادی با ۳۰۰ درصد بالاتر در بورس کالا و با مهندسی عرضه و روش قطره چکانی به نوردسازان فروخته می شود.

تولید ۲۳ میلیون تن شمش 

رضوی نیک گفت: امسال تا پایان دیماه به میزان ۲۳ میلیون تن شمش فولادی در کشور تولید شده و از ابتدای امسال کمتر از چهار میلیون تن شمش عرضه شده و کمتر از سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن معامله شده است.

وی تاکید کرد: واقعیت اینکه صادرات ارزان شمش فولادی ایران به کشورهای خلیج فارس سبب شده آنها تبدیل به تولید کنندگان نورد فولادی شده اند و ارزش افزوده این فلز راهبردی را به آنها هدیه داده ایم.

قیمت شمش فولاد هرتن کمتر از ۶ هزار تومان

رییس انجمن یاد شده افزود: شمش فولادی امروز باید کمتر از ۶ هزار تومان در بورس قیمت داشته باشد و نرخ محصولات نهایی هم هشت تا ۹ هزار تومان برآورد می شود.

به گفته وی، امسال تا اوایل تیرماه قیمت شمش فولادی متعادل بود، اما پس از آنکه مصوبه های وزارت صنعت نادیده گرفته شد، موج رشد قیمت آغاز شد و موضوع قیمت گذاری دستوری از سوی وزارتخانه هم جریان سازی خبری بود و با واقعیت تطبیق نداشت.

رضوی نیک خاطرنشان ساخت: موضوع قیمت گذاری شمش فولادی توسط وزارت صنعت، واقعیت ندارد و انجمن نوردکاران فولادی این موضوع را تایید نمی کند. 

قیمت گذاری فولاد توسط نشریه ای بیگانه 

وی گفت: قیمت گذاری شمش فولادی براساس نرخ کشورهای همسود (CIS) و مجله متال بولتن که مالکان آن صهیونیست ها، انگلیس و آمریکا است، برای ما قابل قبول نیست. 

به گفته رضوی نیک، کشورهای حوزه CIS رتبه ۱۷ یا ۱۸ فولاد جهان را دارند، درحالی که ایران رتبه ۹ جهانی را در اختیار دارد، بنابراین با توجه به جایگاه برتر کشورمان در بین تولید کنندگان فولاد جهان، مبنا قرار دادن کشورهای همسود توجیحی ندارد.

وی خواستار شکل گیری بورس های کالایی دوم و سوم شد که به منزله بورس هایی محسوب می شود که با مشارکت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نهایی شکل بگیرد.

وضع عوارض برای جلوگیری از صادرات خام 

رییس انجمن نوردکاران فولادی گفت: واقعیتی که پیش روی وجود دارد در سطح جهان برای صادرات مواد خام عوارض وضع  می شود و محصولات نهایی هم با تعرفه پشتیبانی، اما در ایران این مهم پیاده نمی شود و به برکت ارزان فروشی شمش کشورمان همه کشورهای حاشیه خلیج فارس امروز تبدیل به تولیدکننده محصول نهایی شده اند.

وی یادآور شد: شمش ارزان ایران باعث شد دولت عراق ۱۰۰ دلار تعرفه بیشتر برروی محصولات نهایی فولاد وضع کند و اکنون میلگرد ایران در عراق به فروش نمی رسد مگر آنکه ۱۰۰ دلار از قیمت جهانی ارزان تر فروخته شود و کشورهای حاشیه خلیج فارس تسهیلات خوبی به تاجران دادند تا شمش ایران را خریداری کنند و به محصول نهایی تبدیل کنند.

به گزارش ایرنا، ایران برنامه تولید بیش از ۳۰ میلیون تن فولاد را در برنامه دارد و ظرفیت این بخش هم بیش از ۴۰ میلیون تن پیش بینی شده است.