تهران- درآمد نیوز- رییس مرکز ساخت داخل، ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صنعت گفت: ۲۰۳ قلم کالا با عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سایت وزارتخانه اطلاع‌رسانی شده که ۱۴۲ قلم آنها به عنوان اقلام کالایی گلوگاهی شناخته شده‌اند و با بومی‌سازی آنها، در بسیاری از موارد زنجیره ارزش تولیدات کشور تکمیل می‌شود.

به گزارش روز یکشنبه وزارت صنعت، معدن و تجارت، «سید محمدمهدی هادوی» در جلسه هم اندیشی تشکل‌های ماشین‌سازی افزود: داخلی‌سازی ماشین‌آلات مورد نیاز تولید کشور به عنوان یک مساله محوری در مرکز ساخت داخل، ماشین‌سازی و تجهیزات دنبال می‌شود.

وی گفت: برنامه‌های عملیاتی توسعه ساخت داخل در برگیرنده اقدام‌های گسترده‌ای در حوزه داخلی‌سازی نیازها و قطعات واحدهای تولیدی از طریق به‌هم‌رسانی متخصصان، پژوهشگران، نخبگان و فعالان عرصه تولید است و این مرکز ارتقای سطح کیفی محصولات ایرانی را به جد دنبال می‌کند.

هادوی با اشاره به تهیه و تصویب آیین نامه های اجرایی قانون «حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی» بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های قانونی ایجاد شده به منظور توسعه ساخت ماشین آلات و تجهیزات در داخل کشور تاکید کرد.

رییس مرکز ساخت داخل وزارت صنعت گفت: براساس تکلیف قانونی و به منظور معرفی توانمندی‌ها و نیازمندی‌های صنایع کشور سامانه «توانیران» ایجاد شده است.

وی ادامه‌داد: در این راستا ضروری است برای جلوگیری از واردات کالاهای مشابه تولید داخل، انجمن‌ها و تشکل‌ها با اطلاع‌رسانی مناسب به اعضای خود نسبت به ثبت و به روز رسانی توانمندی‌های شرکت‌ها اقدام کنند.

در این جلسه درخصوص مسایل پیش روی تشکل‌های ماشین‌سازی مانند ضرورت اعطای تسهیلات حمایتی، چگونگی ثبت نام واحدهای صنفی در سامانه توانیران، معافیت‌های مالیاتی، محدودیت واردات اقلام مستعمل، وثیقه‌های مربوط به تسهیلات حمایتی و غیره بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش ایرنا، امسال برنامه داخلی‌سازی ۳.۲ میلیارد دلاری در دستور کار است که در ۹ ماهه امسال با پروژه‌های اجرا شده در استان‌ها و برگزاری میزهای تعمیق داخلی‌سازی، ۲.۲ میلیارد دلار معادل ۶۸.۷ درصد برنامه به ثمر نشست.