مجلس برای تدوین طرح جامــع حمل‌و‌نقل به تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و باید از تجربیات و طرح‌های پیشنهادی افرادی که در این حوزه فعالیت دارند استفاده کند.

مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی ایران

مجلس برای تدوین طرح جامــع حمل‌و‌نقل به تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و باید از تجربیات و طرح‌های پیشنهادی افرادی که در این حوزه فعالیت دارند استفاده کند.

اولین و مهمترین گام در تدوین هر طرحی مشخص کردن هدف نهایی طرح است. اگر این هدف به درستی و با شفافیت مشخص نشود طرح راه به جایی نخواهد برد.

در گام بعدی برای تدوین طرح و چگونگی اجرا کردن آن باید به سراغ متخصصان آن حوزه رفت و از تجربیات و پیشنهادات آنها استفاده کرد. در دست داشتن منابع به تنهایی نمی‌تواند گره‌گشای طرح‌های کلان کشوری باشد.

اصلاح ساختارهای مالی، مدیریت صحیح منابع و مسئولیت‌پذیری نهادهای متولی طرح، اهمیت زیادی دارد که آن هم بدون بکارگیری متخصصان امکان‌پذیر نیست.

در حوزه حمل‌ونقل ما با چند مساله مهم از جمله هدف‌گذاری صحیح و قابل دستیابی، تامین امکانات و زیرساخت‌های لازم برای اجرایی کردن هدف و برنامه‌ریزی برای انجام طرح مواجهیم.

هدف مهمی ‌که می‌توان در این طرح به آن پرداخت و در راستای دستیابی به آن برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داد، کشور از شش میلیون تن به ۲۰ ملیون تن ظرف مدت سه سال است.

این هدف باید بر مبنای امکانات بالقوه و بالفعل کشور بنا شود. لازمه‌های دستیابی به آن قبل از هرچیز برآورد امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است که برای اجرای طرح وجود دارد یا باید بوجود آورد.

نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور اولین اولویت مهم برای اجرایی کردن طرح است. ناوگان حمل‌ونقل کشور ما فرسوده است و عمر متوسط ناوگان جاده‌ای ما  به ۲۲ سال می‌رسد که تبعاتی مانند افزایش مصرف سوخت را در پی دارد. باید عمر ناوگان را به زیر ۱۰ سال برسانیم، حال باید دید لازمه‌های این مهم چیست. موانع اجرای این طرح باید شناسایی و رفع و بستر مناسب برای فعالیت در این حوزه فراهم شود.