نشریه وال استریت ژورنال در گزارشی به بررسی شرایط اقتصاد ایران پس از سه سال راهبرد فشار حداکثری دولت ترامپ پرداخت و نوشت: بخش غیرنفتی ایران اکنون درآمدزایی بالاتری از بخش نفتی دارد.

نشریه وال استریت ژورنال در گزارشی به بررسی شرایط اقتصاد ایران پس از سه سال راهبرد فشار حداکثری دولت ترامپ پرداخت و نوشت: بخش غیرنفتی ایران اکنون درآمدزایی بالاتری از بخش نفتی دارد.

به گزارش درآمد نیوز از  ایسنا، وال استریت ژورنال در ادامه نوشت: شرکت های ایرانی به طور روزافزون در حال تولید کالاهایی هستند که این کشور پیشتر از خارج وارد می کرد. روند رو به رشد استخدام نیروهای جدید در شرکت های کوچک تر نیز دیده می شود و طبق آمارهای منتشرشده توسط دولت ایران، درآمدهای غیرنفتی این کشور با رشد ۸۳ درصدی در سال های اخیر درآمدزایی بیشتری از بخش انرژی داشته که اکنون زیر بار سنگین تحریم ها قرار گرفته است.

محسن توکل، کارشناس امور تحریم ها در اندیشکده شورای آتلانتیک گفت: حتی اگر تحریم ها توانسته باشند صادرات نفت ایران را تحت تاثیر قرار دهند باز هم شاهدیم که اقتصاد ایران توانسته است نجات یابد.

به نوشته این نشریه، تقویت توان داخلی اقتصاد ایران می تواند در زمان روی کار آمدن دولت بایدن که وعده بازگشت به برجام و رفع تحریم های مرتبط را داده است به این کشور کمک کند. آمریکا از مدت ها پیش از قدرت دلار و نظام نقل و انتقال بانکی بین المللی ( که به طرز محسوسی تحت کنترل این کشور است) به عنوان ابزارهایی برای رسیدن به اهداف خود در سیاست خارجی مقابل کشورهایی نظیر ایران و کره شمالی استفاده کرده است. دولت ترامپ با وعده رسیدن به توافقی بهتر با ایران کمپین فشار حداکثری را به راه انداخت و همین مساله نیز در مواردی باعث قطع دسترسی ایران به جریان تجارت خارجی شد.

وال استریت ژورنال در ادامه با اشاره به ورود شرکت های ایرانی برای پر کردن خلا خارجی ها می نویسد: برای نمونه در سال ۲۰۱۸ شرکت آرایشی بهداشی اوریال فرانسه اعلام کرد برنامه توسعه حضور خود در بازار ایران را رها می کند اما شریک ایرانی آن یعنی زرسیما نامی رسا خط تولید خود را راه اندازی کرد و اکنون محصولات آن جایگزین برند فرانسوی در بسیاری از آرایشگاه های تهران شده است. برندهای ایرانی جایگزین برندهای مطرحی همچون آدیداس، بنتون و منگو شده اند.

این نشریه در پایان خاطرنشان کرده است: دولت ترامپ از تحریم ها به عنوان سلاحی برای وادار کردن ایران، ونزوئلا و روسیه به تغییر دادن رفتار خود استفاده کرده است اما با خودداری این دولت ها از تعظیم در برابر خواسته های واشنگتن اکنون زمان تصمیم گیری برای دولت بایدن است که آیا به این رویه ادامه دهد یا خیر. با این حال نباید فراموش کرد که تحریم ها پیامدهای زیادی برای اقتصاد ایران داشته اند؛ از جمله اینکه ارزش ریال ایران مقابل دلار از ابتدای سال ۲۰۱۸ حدود ۸۵ درصد کاهش یافته و تورم نیز به بالای ۳۰ درصد رسیده است که تامین مایحتاج روزانه را برای شهروندان ایرانی گران تر کرده است. همچنین تا پایان سال ۲۰۱۹ حدود ۱۳ درصد جمعیت ایران زیر خط فقر بوده اند که نسبت به سال ۲۰۱۱ حدود پنج درصد افزایش یافته است. ( طبق استاندارد بانک جهانی درآمد زیر ۵.۵ دلار در روز، زیر سطح فقر نامیده می شود)