درآمد نیوز – کار مسئولان دولتی حفظ نظم و امنیت است و باید اقتصاد را به مردم و بخش خصوصی بسپارند، همه مشکلات راه‌حل دارند.

در روزهای پایانی سال دغدغه مردم تامین نیازهای اساسی شب عید است هرچند که دسترسی به کالاهای مورد نیازشان سخت و گران شده است! مسئولان هم از دادن وعده‌های اصلاح اقتصادی دست نمی‌کشند تا بتوانند وارد فاز عملیاتی شوند تا بلکه کمی از آلام مردم بکاهند و این روزها صرفا به اقداماتی کپسولی روی‌ آورده‌اند؛ یعنی برای مدت محدود و موارد خاص دست به کار می‌شوند و برنامه بلند‌مدتی برای بهبود اوضاع ندارند. بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند مشکلات اقتصادی کشور بیشتر ناشی از مدیریتی و نگاه شخصی و غیرکارشناسی به موضوعات است و دلیلش هم حضور افراد غیرمتخصص!

 درحالی‌که مردم با مشکل گرانی و کمبود کالاهای اساسی مواجه هستند، ستاد تنظیم بازار گفته برای شب عید قیمت‌ها را تعدیل و نیازهای اساسی مردم را فراهم خواهد کرد؛ تحلیل و ارزیابی شما از نحوه عملکرد مسئولان برای تامین نیازهای مردم چیست؟

وقتی ساختار نظام تصمیم‌گیری در حوزه اقتصاد درست نباشد ما با بحران‌های متعددی مواجه می‌‌شویم، در این نظام بحران‌هایی نظیر تورم، بیکاری و نااطمینانی و مشکلات متعدد دیگری در کشور بروز می‌کند و طبیعی است وقتی کشوری ساختار اقتصادی‌ به شدت بی‌ثبات دارد، همیشه ما کمبود کالاها را در کشور داریم که منجر به تورم یا افزایش نقدینگی می‌شود، بنابراین این مشکلی نیست که به تازگی رخ داده باشد و همه این موارد در چند سال گذشته تکرار شده و مسئولان هم به خوبی این موارد را می‌‌دانند؛ حالا اینکه گوش‌شان به این موضوع بدهکار نبود یا اهمیت ندادند یا هر سال همین قضایا را تکرار می‌کنند، ناشی از بی‌توجهی آنها به خواست ملت است.

وگرنه واقعیت این است که اگر اقتصاد، اقتصادی بود که روال طبیعی و عادی خودش را طی می‌‌کرد ما با این وضعیت روبه‌رو نمی‌‌شدیم. اقتصاد ما اقتصادی است که در آن بگیر و ببند وجود دارد و دولت در آن همه کاره است، تجربه تمام کشورهای دنیا حتی کشورهایی که یک زمانی سوسیالیستی بوده و تلاش کردند به دولت بها بدهند که نقش اصلی را ایفا کند، نشان داده است که دولت نمی‌تواند به‌جای مردم تصمیم بگیرد و نیازهای مردم را تشخیص دهد و کاری که دولت انجام می‌دهد، اوضاع را بدتر می‌کند. آنها از این کار دست کشیدند ولی در ایران همچنان این وضعیت ادامه دارد. موضوعات اقتصادی راه‌حل اقتصادی و مسائل سیاسی راه‌حل سیاسی دارند؛ مشکلات ما این است که سیاستمداران مشکلات خودشان را حل نکرده وارد اقتصاد می‌شوند و می‌‌خواهند مشکلات اقتصادی را برطرف کنند و این شدنی نیست.

کار مسئولان دولتی حفظ نظم و امنیت است و باید اقتصاد را به مردم و بخش خصوصی بسپارند، همه مشکلات راه‌حل دارند. به‌عنوان مثال اگر قیمت کالایی افزایش پیدا کند به سود عرضه‌کننده است که کالا را تولید یا وارد کند، چون می‌خواهد در این بازار سود کند قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند و این بسیار موضوع ساده‌ای است، اما زمانی‌که مسئولان دولتی وارد این موضوع می‌‌شوند و قیمت‌ها را در بازار به هم می‌زنند، این باعث سردرگمی‌‌ می‌‌شود چراکه معمولا دولت‌ها به دنبال بهره‌برداری هستند تا حل مساله، به همین دلیل اوضاع را بدتر می‌‌کنند.

این اتفاقی است که در ایران چندین سال تجربه شده و هر سال هم تکرار می‌شود. بنابراین اینکه در یک کشوری مسئولان آن‌قدر هم ناآگاه باشند و هم از تجربیات گذشته درس نگیرند؛ فقط در کشوری مثل ایران اتفاق می‌افتد! بنابراین فکر می‌کنم کسانی که این سیاست‌ها را دنبال می‌کنند به دنبال منافع خودشان هستند نه اینکه نگران مردم باشند. اگر به فکر مردم بودند ۴۰ سال که تکرار مکررات نمی‌کردند و این فاجعه است برای مسئولانی که همیشه با کمبود مرغ، ‌تخم‌مرغ، گوشت، پوشک، روغن، بنزین و … مواجه بودند.

 در صحبت‌هایی که مسئولان یا نمایندگان مجلس انجام می‌‌دهند مدعی هستند که چرخه تولید تا توزیع کالا به دست دلالان افتاده و نقایص موجود در این میان باعث می‌شود که این اتفاقات بیفتد، آیا نمی‌توان این مشکلات را برطرف کرد؟ یعنی مشکلات به این اندازه حاد شده که مسئولان از پس حل مشکلات برنمی‌‌آیند؟

همه مشکلات مربوط به سیاست‌های غلط مسئولان است، اگر اقتصاد را در اختیار مردم بگذارند تجربه دنیا نشان داده که خود مردم مشکلات را برطرف می‌کنند. اگر در کشور فساد، احتکار، بی‌ثباتی و رشد نرخ ارز و تورم رخ می‌دهد؛ مسئول همه اینها سیاست‌هایی است که مسئولان در این زمینه دارند. بنابراین اینکه عده‌ای برای توجیه این مسائل موضوعات دیگری را مطرح کنند اقدام نادرستی است. همه اینها به دخالت‌های دولت در اقتصاد مربوط می‌شود، اگر اقتصاد به صورت آزاد در اختیار مردم و بخش خصوصی قرار بگیرد آنها مشکلات را برطرف می‌‌کنند. در غیر این صورت عدم تعادل به‌وجود می‌آید و دیگر نمی‌توان به سامان گرفتن اقتصاد امید داشت. دخالت‌های نابه‌جای مسئولان دولتی باعث بروز تبعیض و بی‌عدالتی در اقتصاد می‌‌شود. هیچ کشوری سیاست‌های اقتصادی‌ای شبیه ما ندارد!

 رشد مثبت اقتصادی، به نفع دولت‌ها نیست تا به دنبال آن باشند چراکه می‌توانند بهره‌وری بیشتری داشته باشند؟

رشد مثبت به چه معنا؟ هر چیزی که رشد کند خوب نیست؛ غده‌های سرطانی هم رشد می‌کنند؛ آن چیزی که در کشور ما به‌عنوان رشد اقتصادی اتفاق می‌افتد، غده‌های سرطانی‌ هستند و اتفاقا بعضی چیزها نباید رشد کنند که رشد می‌کنند. فکر نکنید اگر تولید ناخالص داخلی ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند اتفاق خوبی افتاده است، اتفاقا این بدبختی جامعه است چون اینکار صرف هزینه زیاد برای عبور از یک مسیر نادرست است که برای بازگشت به نقطه صفر باز هم باید هزینه‌های زیادی را انجام داد. بنابراین حتی اگر رشد مثبت هم اتفاق بیفتد، رشد قهقرایی است و به بیراهه رفتن است و هزینه زیادی هم به دنبال خواهد داشت.

 اصل ۴۴ قانون اساسی سال‌هاست که بلاتکلیف باقی مانده، فکر می‌کنید برای اجرای این قانون چه اقداماتی باید صورت بگیرد؟

باید قوانین اصلاح  شوند. وقتی می‌گوییم بخش خصوصی باید آزاد باشد، یعنی تصدی دولت در بخش اقتصاد باید کاسته شود و این نهاد به کار خود یعنی نظم‌بخشی و ایجاد امنیت مشغول باشد. دخالت نهادهای غیر اقتصادی در اقتصاد ایران نتایج خوبی به‌دنبال نداشته و پیامدهای آن را طی سالیان گذشته شاهد بودیم.

  • منبع خبر : آرمان