بندرعباس – درآمد نیوز -خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک و پایانه صادراتی در منطقه مکران با ۲ میلیارد دلار سرمایه‌ گذاری و پیش بینی اشتغال ۴ هزار نفر که به همت دولت تدبیر و امید از مرداد ماه جاری شروع شده به سرعت در حال انجام است.

در طرح خط لوله نفتی گوره به جاسک که یکی از طرحهای مهم وزارت نفت در سال جهش تولید است، حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار قرارداد تأمین لوله و حدود ۴۸ میلیون دلار مربوط به ساخت پمپ‌های انتقال می‌شود که از کارخانجات داخلی و با تکیه بر توان داخلی در حال تأمین است.
این اعتبار که توسط دولت تامین واجرایی شده با هدف توسعه صادرات و بازکردن مسیر جدید برای فروش محصولات نفتی به کشورهای هدف منطقه بویژه در شرق آسیابوده وقرار است با همین سرعت تاپایان سال هم به بهره برداری برسد.
طرح خط لوله گوره به جاسک یک ابتکار بطور کامل ایرانی  بوده که هم اکنون با پیشرفت فیزیکی ۷۰درصدی و ۱۰هزار نفر نیروی انسانی سرگرم کانال کشی ، انتقال لوله، جوشکاری ونصب لوله های نفت هستند که بخشی ازاین خط بزرگ در استان هرمزگان است.
این طرح راهبردی و ملی با هدف انتقال یک میلیون بشکه نفت خام سبک و سنگین صادراتی در روز با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز از گوره به پایانه جاسک و ذخیره‌سازی نفت خام و صادرات آن ازطریق پایانه جدید جاسک احداث  و تکمیل می شود.
خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک و پایانه صادراتی در منطقه مکران از طریق یک خط لوله ۴۲ اینچ با طول تقریبی یک‌هزار کیلومتر و با استفاده از پنج تلمبه خانه بین راهی و ۲ ایستگاه توپکرانی، همچنین تعداد ۱۱ پست برق و خطوط انتقال برق به طول تقریبی ۱۸۰ کیلومتر تیر امسال آغاز به کار کرد.
عملیات احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک و پایانه صادراتی در منطقه مکران پنجم با هدف توسعه صادرات نفت تیرماه  امسال با دستور رییس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانسی درحالی آغاز شد که چشم دولتمردان به آینده درخشان آن دوخته شده است.
این خط که از خوزستان شروع شده واز مسیر بوشهر گذرکرده و به هرمزگان رسیده از مهمترین طرحهای وزارت نفت در بخش  انرژی بوده که قرار است تا قبل از سال ۱۴۰۰، ‌ نفت از پایانه‌ای خارج از خلیج فارس صادر شود و ایران برای صادرات نفت تنگه هرمز را دور بزند.
مبداء خط انتقال نفت گوره به جاسک منطقه گوره از توابع شهرستان گناوه استان بوشهر است که پس از عبور از استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان از ۶۰ کیلومتری غرب شهر جاسک به ترمینال و تأسیسات دریایی صادرات و واردات که احداث آن برنامه ریزی شده است، متصل می‌شود.
تاکید مقام معظم رهبری و رییس جمهوری براجرایی شدن خط انتقال نفت گوره جاسک
پیرو تاکید مقام معظم رهبری و رییس جمهوری بر اجرایی شدن خط انتقال نفت صادراتی از گوره به جاسک به‌عنوان راهبردی ترین پروژه‌های این دولت محسوب می‌شود که به گفته استاندار خوزستان اسلب‌های تولیدی فولاد جهان آرا در پیشرفت فیزیکی این طرح نقش تعیین کننده‌ای خواهند داشت.
 غلامرضا شریعتی مهرماه جاری در گفت وگوبا ایرنا اعلام کرد که طول خط لوله انتقال نفت گوره به جاسک را یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر برای کاهش وابستگی صادرات نفت ایران از تنگه هرمز  بوده که با اجرایی شدن این پروژه بخش قابل توجهی از کار صادرات نفت کشور از دریای عمان انجام می شود.
ورق مورد نیاز این پروژه پیش از این قرار بود به صورت وارداتی انجام گیرد تا در شرکت لوله سازی اهواز تبدیل به لوله شوندولی با اعمال تحریم‌ها، واردات این ورق ها منتفی شد اما در این بین، ظرفیت شرکت فولاد اکسین خوزستان که کاربرد آن تولید ورق‌های عریض است، مورد استفاده قرار گرفت.
در ایجاد زنجیره تولید لوله NACE، تبدیل تختال به ورق و سپس لوله که برای نخستین بار اتفاق افتاده است، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، شرکت فولاد اکسین خوزستان، لوله‌سازی اهواز و ایران آروین، لوله‌سازی ماهشهر و لوله‌سازی صفا فعالیت می‌کنند.
در این طرح حلقه اول توسط شرکت فولاد مبارکه تولید می‌شود و در حلقه دوم ورق مورد نیاز توسط شرکت فولاد اکسین تولید خواهد شد و سپس لوله‌سازان داخلی این ورق‌ها را تبدیل به لوله می‌کنند.
این درحالی است که پیش از استفاده از توانایی‌های فولاد اکسین خوزستان ، این شرکت به دلیل مشکلات مدیریتی و مالی در آستانه ورشکستگی قرار داشت و سال گذشته فولاد اکسین به واسطه مشارکت در اجرای این پروژه  پنج هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال سود آوری داشته و پیش‌بینی می‌شود سال آینده این میزان به ۱۲ هزار میلیارد ریال برسد و این نوع از مواد اولیه فلزی مورد استفاده در تولید ورق‌های عریض توسط فولاد جهان آرا تولید می‌شود.
وزیر نفت هم مرداد امسال درمراسم شروع این طرح گفته بود با توجه به  هدف‌گذاری‌های انجام شده برای توسعه منطقه مکران و جاسک از ۱.۸ میلیارد دلاری که برای طرح راهبردی انتقال نفت گوره به جاسک در نظر گرفته شده‌ ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در منطقه جاسک انجام می‌شود که علاوه بر این با ساخت دو پالایشگاه در جاسک موافقت شده و پس از آن توسعه پتروشیمی و انتقال گاز در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم چهره این منطقه را تغییر دهیم.
بیژن زنگه این هم یاد آورشده که برای طرح احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک که توسط پیمانکاران داخلی انجام می شود ۳۰۰میلیون دلار هزینه شده و برای تکمیل این طرح به حدود ۸۰۰میلیون دلار اعتبار نیاز است و نخستین محصولی که از بندر جاسک صادرخواهد شد میعانات گازی پارس جنوبی است که اواخر سال آینده انجام خواهد شد و تا قبل از پایان دولت، رساندن نفت و میعانات به جاسک آغاز می‌ شود.
خط لوله گوره جاسک با لوله های ایرانی
درشرایط تحریمی و کمبود شدیدمنابع جوانان کشورمان از توسعه وسازندگی دست نکشیدند و کاری که بدست خارجی ها با هزینه های گزاف وارد کشور می شد غیرت ایرانی اجازه نداد پروژه گوره به جاسک روی زمین بماند لذا اقدام تولید لوله های مخصوص انتقال نفت وگاز کردند.
مدیرعامل فولاد اکسین با اشاره به ساخت ورق‌های مورد نیاز برای ساخت لوله‌های انتقال نفت و گاز، گفت: این شرکت تولید یک میلیون و ۱۷۶ هزار تن پروزه لوله نفت و گاز هدف گذاری کرده که ازاین میزان ۳۶۶ هزار تن آن برای طرح انتقال نفت گوره به جاسک  استفاده می شود.
امین ابراهیمی افزود: کشور سالانه به حدود یک میلیون تن ورق های api برای لوله های نفت و گاز نیاز داردکه این ورق‌ها در گدشته از کشورهای ژاپن، چین، هند و کره جنوبی وارد می شد اما اکنون می‌توانیم در این شرکت ورق‌های مورد نیاز را تولید کنیم.
وی، ظرفیت انتقال روزانه خط لوله گوره به جاسک را یک میلیون بشکه عنوان کرد و ادامه داد: تاکنون ۳۸ هزار تن اسلپ در فولاد تولید و ۱۱ هزار تن ورق در این شرکت و ۳۸۰  تن لوله در لوله سازی اهواز تولید شده است.
وی یاد آور شد: این شرکت کار خود را در سال ۸۸ با ظرفیت تولید بیش از یک میلیون تن ورق فولادی عریض آغاز کردو اکنون جزو ۱۰ شرکت تولید کننده ورق عریض دنیاست که توانایی تولید ورق با عرض ۴.۵ متر برای لوله‌های ۵۶ اینچ را داراست.   موفقیت یک شرکت تولیدی در تولید شیرالات خط لوله گوره جاسک
از نکات مهم وقابل توجه این طرح علاوه ساخت لوله در داخل مهندسین ایرانی درشرکت بهسازان جنوب موفق به ساخت شیرآلات مورد نیاز پروژه راهبردی ملی خط لوله انتقال نفت از گوره به جاسک شدند درحالی که ساخت این شیر آلات در این شرکت ۱۰میلیون یورو برای کشورو شرکت نفت صرفه جویی ارزی به همراه دارد.
طبق اظهارات مدیرعامل شرکت بهسازان جنوب این پروژه شیرآلات زیادی احتیاج دارد که پارسال برنامه ریزی شد شیرآلات از خارج کشورخریداری شود اما شرکت نفت تصمیم گرفت شیرآلات را در کشورتولید کند و در هین زمینه مهندسان شرکت نفت در بازدیدهایی که از شرکت های مختلف داشتند در نهایت این شرکت را برای طراحی و تولید این شیرآلات انتخاب کردند.
سیروس نورافکن افزود: قردادی بین شرکت نفت واین شرکت برای تولید تمامی شیرآلات مورد نیاز خط لوله انتقال نفت از گوره به جاسک بسته شد و این شرکت در بخش مهندسی شروع به مطالعات در خصوص تولید این شیرآلات کرد. وبرای تولید این شیر آلات نیاز به ورق هایی با ضخامت بالا است و این شرکت برای اینکه تولید این کالا را به طور کامل داخلی انجام دهد با شرکت فولاد اکسین نشست هایی برگزار کرد.
خط لوله گوره به جاسک برای انتقال نفت خام سبک و سنگین کشور و با هدف تنوع بخشی به راههای صادرات نفت طراحی شده و اقدامات طرح ساخت خط لوله گوره- جاسک شامل مطالعات طراحی بنیادی و امکان سنجی آن در اواخرسال ۹۴ و نیز اقدامات عملی طراحی بنیادی آن در ابتدای سال ۹۵  شروع شد و این اقدامات در سال ۹۶ به پایان رسید که  پس از انجام مطالعه جامع و جانمایی طرح، هم اکنون مسیر این خط لوله به طول هزار کیلومتر خط ۴۲ اینچ با ایستگاه های بین راهی آن نهایی شده است.
نوید صادرات اولین محموله نفتی از جاسک تا پایان سال ۹۹
معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی با اشاره به پیشرفت ۵۰ درصدی پروژه انتقال نفت از گوره به جاسک گفت: ‌با توجه به روند کار، اولین محموله نفتی تا پایان سال از پایانه جاسک صادر می‌شود.
«رضا دهقان» در مرداماه امسال در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه عملیات اجرایی طرح انتقال نفت گوره-جاسک با جدیت و سرعت در حال انجام است، ادامه داد: اکنون کل پروژه به ۵۰ درصد پیشرفت رسیده است. به ویژه در چند ماه اول امسال به طور متوسط در ماه بیش از ۶ درصد پیشرفت داشتیم.
به گفته دهقان،تا چند ماه آینده نیز این ضرب آهنگ پیشرفت حفظ شود و در این صورت می‌توانیم خودمان را برای بهره‌برداری از خط گوره-جاسک تا پایان سال آماده کنیم.
وی از پایان لوله‌گذاری هزار کیلومتری گوره تا جاسک تا پایان امسال خبر داد و گفت:‌ با افتتاح تلمبه‌خانه‌های اصلی طرح، آغاز عملیات انتقال نفت را از گوره به جاسک تا پایان سال شاهد خواهیم بود.
وی ادامه داد: پایانه صادراتی نیز مانند سایر نقاط طرح انتقال نفت خام از گوره به جاسک پیشرفت کرده و اگر مخازن مورد نیاز در پایانه جاسک تاپایان سال آماده نشود، ‌ طرح‌های جایگزین مانند استفاده از گوی‌های شناور برای صادرات نفت در دستور کار خواهد بود.
تامین افزون بر ۹۰درصد تجهیزات طرح گوره به جاسک در داخل کشور
استاندارهرمزگان با بیان اینکه محدوده بزرگی از این طرح در استان واقع شده و باید مسائل متعددی نظیر موارد مربوط به منابع طبیعی،محیط زیستی و انتقال آب برای این پروژه در نظر گرفته شود،گفت: افزون بر ۹۰ درصد تجهیزات مورد نیاز برای اجرای این طرح ملی از داخل کشور تامین می‌شود.
فریدون همتی افزود: این طرح که با تکیه بر توانمندی کشور در حال اجراست، در شرایط تحریم سرمایه جدیدی از خودباوری، دانش و تجربه در این پروژه به دست آمد که ارزش و قیمت آن بسیار بالا است.
وی ادامه داد: برای بومی‌سازی در حوزه ورق، لوله‌ها و پمپ‌ها اقدامات مثبتی انجام شده است، درحالی که این اقلام قبلا جزو موارد وارداتی بودند اما در حال حاضر توسط جوانان داخل کشور تولید می‌کنند.
وی با قدر دانی از مدیران اجرایی استان هرمزگان  تصریح کرد: مدیران درک درستی از ضرورت سرعت بخشیدن به حل مسائل این پروژه مهم دارند و مدیران ضمن هماهنگی با مجموعه وزارت نفت، اجرای این پروژه را دنبال می‌کنندو باید بدانیم که در افتتاح این طرح دو مولفه سرعت و دقت اهمیت زیادی دارد چرا که یکی از مهم‌ترین طرح‌های دولت در کشور محسوب می‌شود.
از اهم پروژه‌های طرح انتقال نفت از گوره به پایانه جدید جاسک، می‌توان به تامین و احداث یک‌هزار کیلومتر خط لوله ۴۲ اینچ سازگار با نفت ترش، احداث ۵ تلمبه‌خانه و ۳ ایستگاه بین راهی خط لوله و برق‌رسانی به آنها، احداث ایستگاه‌های دریافت و ارسال توپک و ترمینال پایانی، احداث مخازن ذخیره‌سازی به ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه در منطقه جاسک و احداث تاسیسات دریایی شامل سه گوی شناور، حوضچه آرامش و تاسیسات جانبی آن در سواحل مکران اشاره کرد.
این طرح راهبردی و ملی با هدف انتقال نفت خام از گوره به جاسک، ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغالزایی در سواحل مکران است.