تهران- درآمدنیوز- معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تولید محصولات با ارزش افزوده بالا راه نجات اقتصاد ایران است که باید در اولویت سیاست‌های کلان اقتصادی کشور قرار گیرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، «سعید زرندی»‌ افزود: هرچند تولید در سال‌های گذشته در ایران رشد کرده، اما تولید کالاهای با ارزش افزوده بالا و توجه به پیچیدگی محصول در اقتصاد مهم است که این موضوع در سیاست‌های وزارتخانه دنبال می‌شود.

وی افزود: اولویت‌های صنعتی با رعایت ملاحظات آمایش سرزمینی و تعادل‌بخشی منطقه‌ای، پیچیدگی محصول و نیاز داخل در ۹ رشته فعالیتی مشخص شده و این فهرست به‌ شکل رسمی نیز ابلاغ خواهد شد.

زرندی توضیح ‌داد: بسته سیاستی در صنایعی مانند فولاد، سرب و روی، آلومینیم، مس، طلا، پتروشیمی، پوشاک، خودرو، لوازم‌خانگی، دارو، لاستیک و پلاستیک، مواد غذایی و آشامیدنی و ماشین‌آلات و تجهیزات در دست تدوین است که برخی از این بسته‌ها نهایی و برخی درحال بررسی است.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، مهمترین ویژگی این بسته‌ها را توجه به زنجیره ارزش دانست و گفت: سیاست‌های هر صنعت مبتنی بر تکمیل زنجیره‌های ارزش است، بدین ترتیب که همه اقدام های ما که شامل سرمایه‌گذاری، فناوری و غیره می‌شود با قرار گرفتن بخش‌ها و لایه‌های متفاوت‌شان بر روی هم، زنجیره‌ای شکل بگیرد.

وی با اشاره به متعادل‌سازی در حوزه زنجیره‌های ارزش، اضافه کرد: سعی می‌شود در حد امکان به سمت ممنوعیت صادرات نرویم، اما سیاست‌های تشویقی را به گونه‌ای تنظیم کنیم که به سمت تکمیل زنجیره‌ها حرکت کنند.

زرندی تصریح کرد: یکی از کارهای خوبی که در ذیل ماده ۱۳۵ قانون رفع موانع تولید انجام شده، حذف صادرات مواد خام از معافیت ارزش افزوده است.

به گزارش ایرنا، همزمان با تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی در پی ابلاغیه‌های جدید ستاد اقتصادی دولت، تولید جان دوباره‌ای گرفت و تعداد ۳۳۰ بنگاه تولیدی با ارزش افزوده بالا بیش از ۲۰ درصد رشد تولید داشته‌اند.