مدیرعامل توانیر گفت: اصلاح و بازسازی شبکه‌های توزیع، تعدیل روشنایی معابر، اصلاح انشعاب‌ها و مبارزه با مراکز غیرمجاز رمز ارز که باعث ناپایداری در شبکه‌های برق می‌شوند، در دستور کار قرار دارد.

به گزارش درآمد نیوز به نقل از وزارت نیرو، محمدحسن متولی زاده، با اشاره به اینکه هم اکنون مبارزه و جمع آوری انشعاب‌ها و مراکز استخراج غیرمجاز رمز ارز اولویت جدی کشور است، گفت: مراکز استخراج غیرمجاز رمز ارز با دقت و سرعت شناسایی و با استفاده کنندگان غیرمجاز برخورد می‌شود.

به دلیل شرایط کنونی، با ماینرهایی که به صورت قانونی نیز فعالیت می‌کنند، توافقات لازم برای تعطیلی واحدها انجام شده است. در همین زمینه با صنایع نیز توافقات لازم انجام شده و مدیران صنعت نیز همکاری لازم را دارند.
وی با اشاره به اینکه کنترل مصرف ادارات به تمامی مدیران اجرایی ابلاغ شده است، ادامه داد: باید خودمان در زمینه مدیریت مصرف پیشرو باشیم. در این زمینه با راه‌اندازی پویشی که به عنوان انرژی همدلی دنبال می‌شود، منافع ملی، شرکتی و هم شهرها حفظ می‌شود. در این خصوص یک رقابت و مسابقه بین استان‌ها و سطح شهرها برگزار می‌شود بر اساس آن ضمن اطلاع‌رسانی روش‌های مدیریت مصرف انرژی، شهرها و استان‌هایی که میزان مصرف برق خود را کاهش دهند سوخت یورو ۴ به نیروگاه همان منطقه اختصاص می‌یابد.
متولی‌زاده ادامه داد: در همین خصوص، میزان انرژی صرفه‌جویی شده در هر شهر را نیز بر حسب تعرفه برق خریداری شده از سایر کشورها محاسبه و منافع آن را صرف فعالیت‌های عام المنفعه برای مردم همان شهر مانند خرید تجهیزات بیمارستانی و… می‌کنیم.
متولی زاده همچنین در خصوص برگزاری مانور طرح سراسری تعدیل روشنایی معابر و اصلاح انشعاب‌ها و رمز ارزها نیز گفت: این برنامه سراسری با هدف اصلاح معایب و رفع مشکلات موجود در شبکه‌های توزیع کشور طرح‌ریزی شده است و اقدام‌های پیشگیرانه برای افزایش پایداری شبکه‌ها در هنگام بروز بحران‌های طبیعی و پیک بار را شامل می‌شود.
وی در خصوص جمع آوری و مبارزه با انشعاب‌های غیرمجاز نیز، توضیح داد: مبارزه و جمع‌آوری با انشعاب‌های غیرمجاز از مهمترین محورهای سومین مانور اصلاح شبکه‌های توزیع برق به‌شمار می‌رود که در این مرحله با درخواست مشترکان، جمع آوری انشعاب‌های غیرمجاز با شدت بیشتری پیگیری می‌شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه در همین خصوص مشترکان می‌توانند از طریق سامانه تلفنی ۱۲۱ و یا صفحه اینترنتی https://www.tavanir.org.ir/samaat توانیر، مراکز و یا افرادی که به صورت غیرمجاز از برق برای استخراج رمز یا هر فعالیت دیگری استفاده می‌کنند را معرفی کنند، تصریح کرد: هموطنان باید بدانند که استفاده غیرمجاز از برق احتمال بروز خاموشی و حتی نوسان در شبکه و به دنبال آن احتمال بروز آسیب به وسایل برقی در منازل را افزایش می‌دهد.
مدیرعامل توانیر گفت: هموطنان در صورت معرفی مراکز یا افرادی که از برق به صورت غیرمجاز برای استخراج رمز ارز استفاده می‌کنند، تا سقف ۲۰ میلیون تومان پاداش می‌گیرند. البته اطلاعات معرفی کنندگان این مراکز کاملاً محرمانه است.