دبیرکارگروه کاهش آلودگی هوا کلانشهرهای سازمان حفاظت از محیط زیست کشور می گوید که قانون هوای پاک و آئین نامه های مرتبط با آن بیش از ١٠٠ حکم برای دستگاه های مختلف در نظر گرفته است ولی درصد زیادی از این احکام تاکنون اجرا نشده است.

درآمد نیوز – دبیرکارگروه کاهش آلودگی هوا کلانشهرهای سازمان حفاظت از محیط زیست کشور می گوید که قانون هوای پاک و آئین نامه های مرتبط با آن بیش از ١٠٠ حکم برای دستگاه های مختلف در نظر گرفته است ولی درصد زیادی از این احکام تاکنون اجرا نشده است.

به گزارس درآمد نیوز ، بهزاد اشجعی در برنامه رادیو گفت و گو که به صورت زنده توسط تلویزیون تعاملی تیوا پوشش داده شد، گفت: براساس خوداظهاری وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی در زمینه اجرای قانون هوای پاک وزارت کشور ٣٢ درصد، وزارت صنعت ٣۵ درصد، وزارت نیرو ٢۴ درصد و سایر دستگاه ها نیز با درصد کمی وظایف خود را در زمینه اجرای این قانون انجام داده اند و تا زمانی که این وظایف به درستی اجرایی نشود، قطعا نباید انتظار بهبود کیفیت هوا را داشته باشیم.

دبیرکارگروه کاهش آلودگی هوا کلانشهرهای سازمان حفاظت از محیط زیست کشور ادامه داد: کنترل معاینه فنی خودروها به عنوان یکی از عوامل ایجاد کننده آلودگی تنها در شهر تهران و به صورت محدود در سه شهر دیگر انجام می شود که بعد از صدور، نظارت جدی بر روی آن اعمال نمی شود.

وی افزود: بیش از ٧٠ درصد اتوبوس های تهران فرسوده هستند و اقدام قابل توجهی برای ناوگان حمل و نقل عمومی انجام نشده است. همچنین بسیاری از تاکسی های سطح شهر نیز فرسوده بوده که در تامین خودرو و ارائه تسهیلات به افراد مشکلات بسیاری وجود داشته و دولت و بانک ها همکاری لازم برای رفع این مشکل ندارند.

اشجعی گفت: ترکیبات شیمیایی آلودگی هوا بر سیستم بدن تمام موجودات زنده ، اکوسیستم و محصولات کشاورزی که هر روز مصرف می کنیم تاثیر منفی بسیار زیادی دارد.

دبیرکارگروه کاهش آلودگی هوا کلانشهرهای سازمان حفاظت از محیط زیست کشور افزود: برخی از مسئولان مشکل کمبود منابع را عدم اجرای قانون می دانند ولی بررسی های انجام شده نشان می دهد که مشکل اصلی عدم هماهنگی بین دستگاه ها و اعمال نظر شخصی برخی مدیران و مسئولان است که خود را بالاتر از قوانین می دانند.

وی تاکید کرد: شایسته بود طی گزارشاتی که به دستگاه های نظارتی ارسال می شود، با مدیران و مسئولانی که مانع از اجرای مصوبات می شوند، برخورد شود ولی تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

علاقه مندان جهت مشاهده این برنامه با عنوان چه کسی مسئول آلودگی هواست؟ می توانند به سایت تیوا به آدرس www.tva.tv مراجعه کنند.