تهران – درآمد نیوز – پرواربندی به عنوان راهکاری برای افزایش بازدهی دام به شمار می‌رود که بر اساس اعلام مرکز آمار در تابستان امسال ۲۹۹ هزار راس گاو و گوساله متولد و ۳۵۵ هزار راس، پروار شده است.

به گزارش درآمد نیوز و به نقل از ایرنا، گوشت یکی از مهمترین و اساسی‌ترین منابع پروتئین حیوانی و اصلی‌ترین ماده غذایی مورد نیاز انسان‌هاست. از این‌رو با توجه به رشد سریع جمعیت چاره‌ای جز افزایش تولیدات دامی نیست. افزایش تولیدات دامی با افزایش تعداد واحدهای دامی و افزایش بازده واحد دامی حاصل می‌شود.
پرواربندی یکی از روش‌هایی است که می‌تواند ظرفیت بازدهی را در هر واحد دامی افزایش داده و همزمان با افزایش تولید گوشت، کیفیت لاشه را نیز افزایش دهد. همچنین این روش موجب اشتغال زایی، کاهش واردات گوشت، اقتصادی شدن و سوددهی بیشتر واحدهای تولیدی است و امروزه موردتوجه پرورش دهندگان بیشتری واقع شده است.
مرکز آمار، نتایج حاصل از آمارگیری تعداد و تولیدات فصلی دام سنگین (گاو و گوساله) در تابستان امسال را منتشر کرد. براین اساس تابسان امسال یک میلیون و ۸۹۰ هزار تن شیر گاو در دامداری‌های کشور تولید شده است.
یافته‌های دیگر این طرح آمارگیری نشان می‌دهد تعداد گاو و گوساله موجود در دامداری‌های کشور در پایان این فصل چهار میلیون و ۸۵۰ هزار راس دام سنگین در دامداری‌ها وجود داشته که ۲۹۹ هزار راس گوساله در تابستان متولد شده است.
مقایسه آمار نشان می‌دهد که در تابستان امسال نسبت به قصل قبل آن، مقدار تولید شیر ٣۶ هزار تن و تعداد دام پروار شده، ٢ هزار رأس افزایش یافته است.
براساس اعلام مرکز آمار قیمت یک کیلوگرم گوشت گاو و گوساله در شهریورماه ۸۸ هزار و ۶۳۰ تومان و قیمت یک لیتر شیر پاستوریزه هفت هزار و ۷۰۰ تومان بود.
مرکز آمار روز گذشته قیمت اقلام خوراکی شهری در شهریورماه را منتشر کرد.