عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران و کارشناس اقتصاد شهری یک روش نوین برای تامین مالی مسکن کم درآمدها و پروژه های ساختمانی مسکونی را تشریح کرد.

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران و کارشناس اقتصاد شهری یک روش نوین برای تامین مالی مسکن کم درآمدها و پروژه های ساختمانی مسکونی را تشریح کرد.
به گزارش درآمد نیوز ، محمد آیینی، عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران و کارشناس اقتصاد شهری در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا با اشاره به ظرفیت بالقوه ریت های مسکونی برای افزایش سرمایه گذاری در حوزه ساخت و تامین مسکن در استطاعت اعلام کرد: شرکت های سرمایه گذاری زمین و مستغلات یکی از رویکردهای نوآورانه است که در بسیاری از کشورها در راستای مواجهه با محدودیتهای تامین مالی مسکن توسط سیاست گزاران، سازندگان و سرمایه گذاران مورد استقبال قرار گرفته است. اگرچه ریتها در یک دامنه وسیع تری از بازارهای مسکن مورد استفاده قرار می گیرند اما در سال های اخیر بصورت خاص برای بازار دارایی های مسکونی ارزان قیمت مورد توجه قرار گرفته است.وی با بیان اینکه ریت ها در اصل برای خرید و سرمایه گذاری در مستغلات کاربرد دارند و همچنین برای هر نوع اقدام در حوزه مسکن و ساختمان و مستغلات می توانند به کار خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین کاربردهای ریت ها و شرکت های سرمایه گذاری زمین و مستغلات تامین مالی برای ساخت واحدهای مسکونی اجاره ای به منظور راه اندازی بازار اجاره داری حرفه ای است. در سایر حوزه ها نیز ریت ها کاربرد دارند.آیینی در پاسخ به این سوال که آیا ریت ها برای ساخت و ساز و تامین مالی در بافت های فرسوده هم مناسب هستند گفت: می توان در این زمینه نیز از مزیت های ریت استفاده کرد اما در حوزه بافت فرسوده این روش تامین مالی کمتر از سایر حوزه ها کاربرد دارد.وی در تشریح و توضیح مفهوم ریت ها عنوان کرد: ریت ها ضرورتا یک شرکت یا تراست هستند که مجموعه ای از وامهای مسکن یا دارایی های زمین و مستغلاتی را به مالکیت خود در می آورند و بعضا مدیریت آنان را هم بر عهده می گیرند. این شرکتها در چارچوب مقررات و قوانین مشخصی فعالیت می کنند. سرمایه گذاران از طریق خرید سهام ریت ها، در مجموعه ای دارایی های زمین و مستغلات سرمایه گذاری می کنند و در مقابل سهمی از جریان درآمدی حاصل از این سرمایه گذاری را بدست می آورند.عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: مهمترین مشخصه ممیزه ریتها این است که ریت ها منابع مالی متنوعی را تجمیع کرده و آنها را به پرتفوهای زمین و مستغلات تخصیص می دهند. مزیت معافیت مالیاتی و نرخ تقسیم سود بالا مهمترین تفاوت ریت ها با سایر ابزارهای تامین مالی و سرمایه گذاری است. این ویژگیهای منحصر بفرد موجب می شود ریتها بتوانند منابع مالی خرد را از سرمایه گذارانی که هیچگونه دسترسی دیگری به بازار زمین و مستغلات ندارند، جذب کنند و به این روش تامین مالی پروژه های مسکونی و ساختمانی انجام شود.آیینی تصریح کرد: از منظر توسعه اقتصادی، تدوین یک چارچوب قدرتمند برای ریت ها یک راهکار بسیار موثر برای دولت ها به شمار می روند تا بوسیله آن بتوانند حوزه مسکن را به عنوان یک هدف سرمایه گذاری مطرح کرده و به اولویت اول سرمایه گذاری بسیاری از مردم -حتی مردم با درآمد کم و اقشار ضعیف اقتصادی- تبدیل کنند. از این رو این شیوه نوین تامین مالی نیازمند توجه ویژه و توسعه است.به گزارش هیبنا، برای آشنایی بیشتر متولیان، دست اندرکاران، کارشناسان وفعالان حوزه مسکن قرار است موضوع راه اندازی ریت ها به عنوان سپر تورمی مسکن درآمدها در همایشی مجازی با همین عنوان و با سخنرانی محمد آیینی، عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران و دو تن دیگر از کارشناسان حوزه مالی و سرمایه گذاری، روز یکشنبه ۱۶ آذر از ساعت ۱۴ تا ۱۶ با همکاری دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع ) برگزار شود.