درآمد نیوز – افتضاح مدیریتی دولت در توزیع کالاهای اساسی تمامی ندارد، توزیع روغن، مرغ و تخم‌مرغ به شکلی رسید که مردم برای تهیه آن صف‌های طولانی تشکیل می‌دهند و مشخص نیست در آینده باید منتظر کمبود در تولید و مشکلات توزیع کدام کالا باشیم.

افتضاح مدیریتی دولت در توزیع کالاهای اساسی تمامی ندارد، توزیع روغن، مرغ و تخم‌مرغ به شکلی رسید که مردم برای تهیه آن صف‌های طولانی تشکیل می‌دهند و مشخص نیست در آینده باید منتظر کمبود در تولید و مشکلات توزیع کدام کالا باشیم.
افتضاح مدیریتی بازار کالاهای اساسی تمامی ندارد، یک روز کمبود و صف برای خرید روغن نباتی و روزی دیگر مردم برای خرید مرغ و تخم‌مرغ به‌قیمت مصوب صف می‌ایستند.
این صف‌ها در شرایطی درست شده است که مردم به‌جای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی مجبور به ایستادن در صف‌هایی می‌شوند که در آنها کرونا جولان می‌دهد.
افتضاح مدیریتی دولت در تنظیم بازار کالاهای اساسی دامان تولیدکنندگان را نیز گرفته است به‌طوری که با اقدام دیرهنگام برای اختصاص ارز و خرید نهاده‌های دامی، مرغداران و دامداران نیز برای تهیه این محصول با مشکلات جدی مواجه شده‌اند به‌طوری که برخی مرغداران از انجام جوجه‌ریزی خودداری کردند و دامداران نیز با مشکل مواجه شدند.
اقدام دولت برای خرید دیرهنگام نهاده‌های دامی حتی به منافع ملی کشور نیز ضربه زد و هزینه‌های بیشتری به کشور تحمیل کرد؛ با توجه به اینکه در فصل برداشت، اقدام به خرید نکردیم مجبور شدیم که این محصول را بعدها به‌قیمت ۳۰ درصد بالاتر در بازارهای جهانی خریداری کنیم.
بر اساس اعلام شرکت پشتیبانی امور دام که متعلق به خود دولت است، در ۳ ماه ابتدایی سال هیچ ارزی توسط بانک مرکزی برای واردات اختصاص نیافت.
مشکلات توزیع کالاهای اساسی حتی به چشم مسئولان نیز نمی‌آید، از بازار خبری ندارند که کمبود وجود دارد و این‌که مردم برای خرید مرغ به‌قیمت مصوب باید صف‌های طولانی تشکیل دهند.
مسئولان اعلام می‌کنند که قیمت مرغ ۲۰۴۰۰ تومان است اما مردم زمانی که برای خرید مراجعه می‌کنند با عددهایی در حدود ۳۰هزار تومانی برای مرغ کامل و حدود ۶۰هزار تومانی برای خرید ران و سینه مرغ مواجه می‌شوند.
از طرفی نابسامانی‌ها در تأمین و توزیع کالاهای اساسی به گردن مردم انداخته می‌شود و وزارت صنعت از مردم می‌خواهد که روغن را در خانه احتکار نکنند؛ اما باید توجه داشت که اگر روغن در ماه‌های قبل به‌موقع تأمین می‌شد مردم برای اینکه خیالشان راحت باشد اقدام به خرید بیشتر از نیاز این محصول نمی‌کردند.
از طرفی نظارت کافی نیز بر تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان کالاهای اساسی وجود ندارد به‌طوری که برخی تولیدکنندگان علاوه بر توزیع قطره‌چکانی این کالاها، فروش آنها را منوط به خرید کالاهای دیگر کردند.
مرغ تنظیم بازاری نداریم
مشاهدات میدانی حاکی از آن است که همچنان تنش در بازار مرغ وجود دارد و به نظر می‌رسد وعده مسولان مربوطه مبنی بر تامین بازار شب عید و کاهش قیمتها هنوز عملیاتی نشده است.
این اتفاق درحالی رخ داده که گفته شده قیمت مرغ بایستی در خرده فروشی های سطح شهر کیلویی ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان باشد و مراکز خرده فروشی از قطعه بندی کردن مرغ و فروش آن با قیمت های بالاتر خودداری کنند، اما مشاهدات میدانی حاکی از آن است که یا برخی از خرده فروشی‌ها مرغ کیلویی ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی ندارند، یا با قیمت های بالاتر یعنی ۲۸ هزارتومان، مرغ را عرضه می کنند یا اینکه همچنان اقدام به قطعه بندی کردن و فروش قطعات مرغ با قیمت‌های مختلف می کنند. این در حالی است که چندی پیش مسئولان مربوطه در وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت وعده کاهش قیمت مرغ و عرضه آن با قیمت مناسب در بازار را داده بودند.
در بررسی های میدانیدیروز برخی از فروشندگان گفتند که نتوانستند حواله مرغ تنظیم بازاری دریافت کنند و به همین دلیل مرغ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی ندارند. برخی از آنها نیز بیان کردند که خودشان نیز مرغ را گرانتر از نرخ مصوب خریداری می کنند و به همین دلیل نمی‌توانند آن را کیلویی ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان بفروشند.
عده ای هم تنها مرغ قطعه بندی شده با قیمتهای مختلف مثل هرکیلو ران تازه حدود ۲۹ هزار تومان و هرکیلو سینه حدود ۵۹ هزار تومان به مشتریان عرضه می کنند.
گفتنی است که در بررسی از چندین محله تنها یک مغازه اقدام به فروش مرغ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی می کرد که صف طولانی هم جلوی آن تشکیل شده بود. بنا بر این گزارش علاوه بر اختصاص دیرهنگام ارز مورد نیاز کالاهای اساسی، میزان اختصاص ارز نیز کاهش یافته است به‌طوری که امسال حدود ۳۲ میلیارد دلار برای واردات کالای اساسی اختصاص یافته در حالی که این رقم در سال گذشته ۵۰ تا ۵۵ میلیارد دلار بوده است.