تهران- درآمد نیوز – مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: نباید اقدامات اکتشافی را در شرایط تحریم و یا نوسانات قیمت نفت متوقف کرد، زیرا فعالیت مستمر در زمینه اکتشاف به عنوان پشتوانه اصلی برای افزایش تولید نفت در آینده به شمار می‌آید.  

درآمد نیوز – «سید صالح هندی» امروز (دوشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینکه نمی توان در شرایط کاهش تولید نفت و یا ارزانی آن در بازار، برنامه اکتشاف را به تاخیر انداخت، افزود: ‌اینکار در واقع میراثی برای آینده است و بعد از ۱۵ سال نتیجه آن در صنعت نفت دیده می‌شود.
وی ادامه داد: فعالیت مستمر در زمینه اکتشاف به عنوان پشتوانه اصلی در آیندهِ افزایش تولید نفت به شمار می‌آید.
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران افزود: افزایش ذخایر به خودی خود اهرم قدرتی است که در چانه‌زنی‌ها و سهمیه‌گرفتن از اوپک می‌تواند کمک کند.
به گفته هندی، کارها در صنعت نفت به مرور انجام می‌شود و اکتشاف نفت امروز به عنوان میراثی برای نسل بعد است.
وی با تاکید بر اینکه سهم اکتشاف از بودجه شرکت ملی نفت ایران کم است، گفت: بودجه اکتشاف در رابطه کل بودجه شرکت ملی نفت حدود پنج درصد است.
هندی با اشاره به اینکه فعالیت‌های اکتشافی در شرکت‌های نفت ملی در زمان نوسان قیمت نفت تغییری نمی‌کند، افزود: زیرا نگاه این شرکت‌ها به منابع، بلندمدت است.
وی ادامه داد: در صورتی که شرکت‌های بین‌المللی از آنجا که باید سود خود را بر اساس پرتفوی خود تنظیم کنند در این زمان، ‌فعالیت‌های سودده مانند تولید نفت در خشکی را افزایش می‌دهند و در مقابل فعالیت‌های دریایی و اکتشافی را به حداقل می‌رسانند.
وی با بیان اینکه حدود نیمی از مجموع ذخایر متعارف نفت و گاز باقی مانده قابل برداشت دنیا در منطقه خاورمیانه قرار دارد و برآورد می‌شود که در حدود یک پنجم از ذخایر کشف نشده نفت و گاز متعارف دنیا نیز در این منطقه متمرکز باشد، تاکید کرد: اکتشاف نفت در خارج از خاورمیانه به دلیل ماهیت و خاستگاه غالب این منابع، با چالش‌های فنی عمده‌ای رو به رو بوده و از این رو با هزینه‌های بالایی همراه است.
هندی ادامه داد: بررسی روند تغییرات ذخایر اثبات شده نفتی حاکی از افزایش مستمر ذخیره نفتی اثبات شده کشورهای ایران، ‌ عربستان سعودی و عراق در دوره ۲۰ ساله منتهی به سال ۲۰۱۸ میلادی است.
وی‌ افزود: ایران دارای بیشترین آهنگ افزایش میزان ذخایر اثبات شده نفتی طی این دوره است. ‌

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، موضوع اکتشاف و افزایش ذخایر را از بحث افزایش ضریب بازیافت میادین نفتی جدا دانست و گفت: البته هر دو این موارد با نگاهی بلندمدت دست‌یافتنی خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه مدیریت اکتشاف تنها برنامه‌های مصوب وزارت نفت و شرکت ملی نفت را اجرا می‌کند، افزود: اکتشاف سر خود کار نمی‌کند، تک تک این سیاست‌گذاری‌ها در وزات نفت انجام و به ما ابلاغ می‌شود.
هندی با اشاره به اینکه بودجه اکتشاف نسبت به برنامه ۵ سال قبل کاهش داشته، ادامه داد: برای انجام اکتشافات اگر قرار باشد سهمی داده شود این شرکت نفت و وزارت نفت است که برنامه‌ریزی را منطبق بر واقعیت و نیاز انجام می‌دهند.
به گزارش ایرنا، ایران در سال ۲۰۱۹ در مجموع ۴.۹۷ میلیارد بشکه نفت قابل استحصال کشف کرده که این عدد معادل ۲۵ درصد اکتشافات نفت و گاز جهان در سال ۲۰۱۹ است.
در سال ۲۰۱۹ دو برابر سال ۲۰۱۸ ذخایر، کشف شده و این عدد در پنج سال گذشته بی نظیر است. البته بیشتر اکتشافات به سمت گاز رفته و مجموعا ۷۵ درصد کشفیات مربوط به گاز است.
۲۰ کشف بزرگ معادل ۷۵ درصد اکتشافات است که سهم ایران از این ۲۰ اکتشاف بزرگ، اکتشاف اول و سوم است. ایران در سال ۲۰۱۹ میدان ارم را با ۲.۷ میلیارد بشکه نفت قابل استحصال اکتشاف کرد که معادل ۱۳ درصد از کل نفت کشف شده بوده و رتبه اول اکتشافات به شمار می رفت.  میدان نام‌آوران نیز با ۲.۲ میلیارد بشکه نفت رتبه سوم اکتشافات را به دست آورد.
ایران در یک رقابت نابرابر است و در این شرایط تحریم موفق شد بزرگترین کشف ۲۰۱۹ را از آن خود کند، تا آنجا که ۲۴ درصد از اکتشافات ۲۰۱۹ با کشف ۴.۹۷ میلیارد بشکه نفت قابل استحصال مربوط به ایران است.
رتبه دوم مربوط به گاز پروم روسیه با ۳.۱۸ میلیارد بشکه، رتبه سوم مربوط به بریتیش پترولیوم با ۱.۴ میلیارد بشکه،  رتبه چهارم مربوط به اکسون موبیل با ۰.۹ میلیارد کشف و رتبه پنجم نفت فلات قاره چین معادل ۰.۷ میلیارد بشکه نفت قابل استحصال است.