درآمد نیوز – وزارت راه وشهرسازی آخرین آمار مربوط به واگذاری زمین طرح اقدام ملی مسکن را اعلام کرد.

به گزارش درآمد نیوزبه نقل از بانک مسکن-هیبنا، براساس این گزارش، تامین زمین در طرح اقدام ملی مسکن در قالب واگذاری گروهی زمین، واگذاری اراضی به صورت اجاره بلند مدت ۹۹ ساله وفروش اقساطی، مشارکت با بخش خصوصی و نوسازی و احداث مسکن خودمالکی در بافت فرسوده و همچنین احداث مسکن در قالب تفاهم نامه همکاری با سایر دستگاه ها و نهادهای عمومی و دولتی برای ساخت مسکن ملی بر روی زمین های تحت مالکیت این دستگاه ها انجام می شود.

آخرین آمارها از وضعیت واگذاری زمین برای ساخت طرح اقدام ملی مسکن در هر کدام از این روش ها نشان می دهد در روش واگذاری گروهی زمین، اراضی در اختیار وزارت راه وشهرسازی برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن به گروه های تشکیل شده از ۳ خانوار و یا بیشتر واگذار می شود.در این روش احداث واحدها توسط خود متقاضیان انجام می شود ودستگاه متولی، نظارت بر روند اجرای پروژه را بر عهده دارد.در این روش تاکنون ۱۲۲ هزار متقاضی به صورت گروهی ساماندهی شده اند و از این تعداد به ۸۵ هزار خانوار زمین تحویل و عملیات اجرایی ساخت آغاز شده است.همچنین قرار است برای ۳۷ هزار متقاضی دیگر در آبان ماه سال جاری قراردادهای واگذاری اراضی به صورت گروهی منعقد و این زمین ها تحویل شود.

از سوی دیگر در قالب روش واگذاری اراضی به صورت اجاره ۹۹ ساله و فروش اقساطی،اراضی با هدف کاهش هزینه زمین از قیمت تمام شده مسکن به صورت اجاره بلند مدت ۹۹ ساله و یا فروش اقساطی به متقاضیان واگذار می شود. در روش فروش اقساطی قیمت زمین براساس کارشناسی روز در هنگام واگذاری محاسبه و پس از احتساب دو سال دوره تنفس، مبلغ آن در مدت ۸ سال تقسیط و از متقاضیان دریافت می شود. عملکرد این بخش از برنامه بالغ بر ۳۲۵ هزار واحد مسکونی است.

در روش مشارکت با بخش خصوصی در احداث مسکن ملی، متولی اجرای طرح اقدام ملی مسکن با انتشار فراخوان عمومی برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی نسبت به انتخاب شریک خود به منظور احداث واحدهای پروژه اقدام می کند؛ در این روش علاوه بر ایجاد جریان تولید مسکن از طریق ایجاد ارزش افزوده برای اراضی در اختیار دستگاه ها و عرضه آن ها در بازار مسکن، منابع لازم برای پشتیبانی از طرح های تولید مسکن آتی تامین می شود.با توجه به اراضی شناسایی شده برای اجرای این روش تاکنون تامین زمین برای ساخت بالغ بر ۳۱ هزار واحد مسکونی عملیاتی شده است.

در روش نوسازی و احداث مسکن خود مالکی در طرح اقدام ملی مسکن نیز علاوه بر اختصاص و پرداخت تسهیلات به متقاضیان، در اراضی در اختیار شرکت بازآفرینی شهری و وزارت راه وشهرسازی در بافت های فرسوده در استان های مختلف برای ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی تامین زمین شده است و عملیات اجرایی آن ها نیز آغاز شده است.

به گزارش هیبنا، همچنین وزارت راه وشهرسازی با هدف کمک به تامین مسکن کارمندان و کارکنان دستگاه های دولتی نسبت به انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک با این دستگاه ها اقدام کرده است. در قالب این تفاهم نامه ها وزارت راه وشهرسازی بخشی از برنامه کلی خود برای ساخت مسکن را در اراضی مربوط به این دستگاه ها و به منظور تامین زمین کارکنان آن ها اجرایی می کند.

براساس اعلام متولی مسکن ملی، تاکنون زمین مورد نیاز برای ساخت ۳۲۵ هزار و ۲۵ واحد مسکن ملی در قالب واگذاری ۹۹ ساله و فروش اقساطی،۳۱ هزار و۱۸ واحد در قالب پروژه های مشارکتی، ۱۳ هزار و۴۰ هزار واحد در قالب پروژه های خودمالکی تامین شده است.