تهران – درآمد نیوز – رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به تقاضای زیادی برای خرید سکه و طلای آبشده، میزان حباب ایجاد شده در قیمت سکه تمام بهار آزادی را حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرد.

«ابراهیم محمدولی» روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به وجود تقاضای غیرمنطقی در بازار اشاره کرد و افزود: در شرایط فعلی افرادی که نقدینگی در اختیار دارند، به بازار طلا وارد شده‌اند و تقاضا برای خرید طلای آبشده و سکه به شدت افزایش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی که تقاضای زیادی برای سکه و طلای آبشده وجود دارد، بازار طلا تنها در بخش سکه، گاها با حباب مواجه می‌شود. به عنوان مثال در حال حاضر بعد از افزایش هیجانی قیمت طلا در روزهای دوشنبه و سه شنبه ما شاهد حباب بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی برای قیمت‌گذاری سکه تمام بهار آزادی طرح جدید هستیم.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: البته نباید فراموش کنیم که طلا، صرفا تحت تاثیر قیمت جهانی طلا و قیمت ارز در بازار آزاد قیمت‌گذاری می‌شود و حجم تقاضا تاثیر زیادی بر آن ندارد. به عنوان مثال اگر در چهارشنبه گذشته بازار شاهد نوسان خاصی نبود، دلیل آن کاهش تقاضا یا افزایش عرضه نبود، بلکه به دلیل کاهش قیمت جهانی طلا و آرامش در بازار آزاد طلا این شرایط ایجاد شد. اما در بخش سکه تا حد اندکی این موضوع متفاوت است و به دلیل محدودیت‌هایی که برای عرضه آن وجود دارد، در مواجهه با تقاضای بسیار زیاد، امکان ایجاد حباب در قیمت آن وجود دارد.
محمدولی در خصوص کاهش شدید قیمت طلا در یکشنبه گذشته نیز خاطرنشان کرد: گاهی اوقات بازار طلا تحت تاثیر مسائل سیاسی نیز قرار می‌گیرد. این مساله، پدیده‌ای جهانی است و در هفته گذشته پس از آن که خبر بستری شدن رئیس جمهوری آمریکا به دلیل ابتلا به کرونا اعلام شد، قیمت طلا در بازارهای جهانی کاهش یافت. علاوه بر آن کاهش شدید قیمت ارز در بازار آزاد نیز رخ داد که این دو مسئله منجر به کاهش حدود یک میلیون تومانی قیمت سکه بهار آزادی و همچنین طلای خام در بازار داخلی شد.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در ادامه به مخاطرات خرید طلای آبشده نیز اشاره کرد و افزود: طلای آبشده، محصولی است که تنها برای افرادی که به صورت فنی با طلا در ارتباط هستند قابل استفاده است. به همین دلیل افرادی که اهل فن نیستند، گاهی ممکن است با کلاهبردارانی مواجه شده و سرمایه خود را از این طریق از دست بدهند. متاسفانه کلاهبرداری در بازار طلای آبشده قابل رصد و ردیابی نیست.
وی از دیگر دلایل توصیه به عدم خرید طلای آبشده را عدم نیاز دانست و خاطر نشان کرد: علاوه بر این طلای آبشده، استفاده جزئی که در برخی صنایع مانند ساخت قطعات الکترونیکی و ادوات پزشکی وجود دارد، تنها مورد استفاده فعالین صنعت طلا است و باید در چرخه ساخت و تولید مصنوعات طلا مصرف شود. بنابراین خرید و فروش آن در خارج از چرخه صنعت طلا، امر غیرمنتفعی است.
این فعال بازار طلا در خصوص پیش‌بینی بازار طلا در هفته آتی نیز توضیح داد: در این شرایط پیش‌بینی بازار طلا کار بسیار دشواری است، اما با توجه مناسبت‌های اربعین حسینی و شهادت پیامبر اکرم (ص)، به نظر می‌رسد در دهه پایانی ماه صفر، اگر با اتفاق ویژه‌ای مواجه نشویم، در بازار طلا نوسان قیمتی قابل توجهی رخ ندهد.
به گزارش درآمد نیوز و به نقل از ایرنا،  سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در آخرین روز معاملاتی هفته ای که گذشت (چهارشنبه) به ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید.  سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز به ارزش ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان فروخته شد.