اسلام‌آباد – درآمدنیوز – سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان به مناسبت بازگشایی رسمی گذرگاه ریمدان-گبد، آن را بیانگر اهمیت روابط تهران با همسایگان دانست و تاکید کرد: هدف از این گذرگاه جدید تسهیل تجارت مشترک، افزایش ارتباطات مردمی و روان‌سازی حمل و نقل میان دو کشور است.

«سید محمدعلی حسینی» روز شنبه طی مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اسلام‌آباد اظهار داشت: ایران از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور پاکستان برخوردار است اما تنها یک گذرگاه رسمی میان دو کشور «میرجاوه- تفتان» وجود دارد. به همین دلیل مسئولان عالی دو کشور تصمیم برای بازگشایی دو گذرگاه دیگر «ریمدان-گبد» و «پیشین-مند» گرفتند.

وی افزود: اکنون کارهای زیرساختی مربوط به گذرگاه ریمدان-گبد به سرانجام رسیده و امروز با حضور مقامات دو کشور افتتاح و به عنوان دومین مرز رسمی دو کشور همسایه تبدیل شد.

حسینی فعالیت رسمی گذرگاه ریمدان-گبد را اقدامی موثر و مهم در رابطه با افزایش و تقویت همکاری‌های ایران با همسایگان دانست و گفت: با توجه به اهمیت روابط کشورمان با پاکستان طبیعتا فعالیت این گذرگاه جدید آثار و تبعات مفیدی برای هر دو ملت و دو کشور دارد.

وی افزود: همکاری‌های اقتصادی و تجاری از این طریق افزایش خواهد یافت، شاهد کاهش قاچاق نیز خواهیم بود، ارتباطات مردم با مردم که موضوع بسیار مهمی است، تقویت می‌شود. علاوه بر این وضعیت معیشت مرزنشینان دو کشور و وضعیت امنیتی در نقاط مرزی بهبود و افزایش پیدا خواهد کرد.

سفیر کشورمان گفت: از آنجا که گذرگاه ریمدان-گبد هم به بندر چابهار در ایران و بندر گوادر در پاکستان نزدیک است لذا می‌تواند کمک خوبی برای زیرساخت‌های ترانزیتی این دو بندر هم باشد.

وی افزود: در صورت استفاده از گذرگاه ریمدان بار ترافیکی و تراکم تردد و حمل و نقلی در تنها مرز رسمی دو کشور واقع در میرجاوه-تفتان کاهش یافته و بخشی از آن به دومین مرز منتقل می‌شود که باعث تسهیل تردد و روان‌تر شدن حمل و نقل خواهد شد.

انتظارات ایران از طرف پاکستانی

سفیر ایران در پاکستان اظهار داشت: افزایش گذرگاه‌ها و همزمان توسعه بازارچه‌های مرزی اساسا باعث تامین منافع دو کشور به ویژه موجب تقویت بیشتر امنیت دو کشور در نوار مشترک مرزی خواهد بود.

وی گفت: با فعالیت گذرگاه جدید مرزی و تقویت بازارچه‌ها می توانیم شاهد رونق تجاری و اقتصادی میان دو کشور باشیم، به ویژه استان‌های همجوار مرزی بتوانند از این رونق بهره مند شوند.

حسینی تاکید کرد: انتظار ما این است که یک تلاش و همکاری مشترک با شتاب مناسب صورت بگیرد. هم گذرگاه‌های مرزی دو کشور افزایش و رونق پیدا کند و هم بازارچه‌های مرزی ما تقویت شود و افزایش پیدا کند. از این طریق به توسعه و آبادانی این مناطق کمک می‌شود که تاثیر مستقیمی در وضعیت معیشت مردم خواهد داشت و موجب ایجاد اشتغال برای مرزنشینان دو کشور و فرصت‌های شغلی متنوعی خواهد شد.

براساس این گزارش، مرز ‘ریمدان’ ایران و ‘گبد’ پاکستان با حضور «محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی کشورمان، خانم «زبیده جلال» وزیر تولیدات دفاعی پاکستان و سایر مسوولان و معاونان وزرای کشور، خارجه و صنعت و معدن ساعاتی پیس به صورت رسمی افتتاح شد.

با افتتاح مرز رسمی ریمدان-گبد تبادل کالا به صورت قانونی انجام و تردد مسافر نیز با گذرنامه صورت خواهد گرفت.

مرز ریمدان در محدوده شهرستان دشتیاری از سال ۸۷ راه‌اندازی شد و فاقد هرگونه امکانات و زیرساخت‌ها بود تا اینکه در سال ۹۵ با پیگیری‌های مسوولان و مردم با رسمی شدن این مرز برای جابجایی کالا و مسافر بین ایران و پاکستان از سوی دولت موافقت شد و هم اینک فعالیت‌های تجاری در این مرز در حال انجام است.

به گزارش ایرنا، مرز ریمدان در نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان بهترین مسیر و راه دسترسی ایران به ۳۷ درصد جمعیت جهان (پاکستان، چین و هند) است، لذا توجه به زیرساخت‌های این مرز برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی از الزامات است.

این مرز به عنوان یکی از مبادی رسمی جهت افزایش مبادلات بازرگانی با کشور پاکستان و اتصال آن به بندر مهم اقتصادی پاکستان یعنی کراچی نقش مهمی دارد و زمینه را برای اتصال کشور چین و کشورهای جنوب شرق آسیا به شرق اروپا فراهم خواهد کرد.