بیرجند – درآمد نیوز – معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: این استان براساس گزارش دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی جزو امن‌ترین استان‌های کشور برای سرمایه‌گذاری معرفی شده است.

به گزارش روز یکشنبه استانداری خراسان جنوبی، مشیرالحق عابدی افزود: بنا به گزارش دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مبنی بر “پایش امنیت سرمایه‌گذاری در ایران طی فصول سال ۹۸” که با سنجش “شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در ایران” انجام شده، خراسان جنوبی و یزد امن‌ترین استان‌های کشور برای سرمایه‌گذاری هستند.

وی با تاکید بر اینکه خراسان جنوبی قبل از این هم به عنوان اولین استان امن کشور معرفی شده بود گفت: برای رسیدن به این موفقیت، تلاش‌های فراوانی توسط استاندار، حوزه اقتصادی استانداری و دستگاه‌های اجرایی مختلف صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: برگزاری کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید از جمله اقدامات شایان توجه است که به صورت مکرر و بدون وقفه انجام گرفت تا مشکلات و موانع سد راه تولیدکنندگان حل و فصل شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: حمایت از سرمایه‌گذاران واقعی بیش از موارد مطروحه در قانون و پیگیری پرداخت تسهیلات برای متقاضیان سرمایه‌گذاری در استان از دیگر اقدامات موثر در این موفقیت است.

وی با اشاره به نقش اشتغال ایجاد شده از طریق پرداخت تسهیلات روستایی و عشایری در این ارزیابی‌ها خاطرنشان کرد: براساس آمار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای تحقق ۲ هزار و ۸۸۳ پرونده متقاضی از محل تسهیلات روستایی و عشایری ۳۸۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان پرداخت شده که به واسطه استمرار نظارت‌ها علیرغم محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا، با کمترین میزان انحراف هم روبه‌رو بوده است.

عابدی افزود: تسهیلات روستایی و عشایری در مناطق مرزی با کارمزد چهار درصد و در دیگر مناطق با کارمزد ۶ درصد به متقاضیان پرداخت شده است.

وی از ایجاد زیرساخت‌های لازم برای دسترسی راحت‌تر متقاضیان کسب و کار به مجوزهای مورد نیاز هم به عنوان عاملی موثر در امنیت خاطر سرمایه‌گذاران یاد کرد و گفت: در همین راستا سامانه‌های یاور، دادور و نقشه استعلامات صدور مجوز در استان فعال شده و به زودی پنجره فیزیکی کسب و کار نیز راه‌اندازی می‌شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: از طریق این سامانه‌ها، متقاضیان کسب و کار می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن استعلامات مورد نیاز خود را از دستگاه‌های اجرایی دریافت کنند.

وی گفت: این اقدام، روند اجرای کار را از زمان ارائه طرح و اقدام به عملیاتی کردن آن تا تحقق برنامه مورد نظر سرمایه‌گذار کوتاه‌تر می‌کند. 

بنابر این گزارش دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در این تحقیق با پایش ۳۸ مؤلفه، هفت نماگر و ۹ حوزه کسب و کار، وضعیت ۳۱ استان را به لحاظ امنیت سرمایه‌گذاری در سال ۹۸ ارزیابی کرده است.

طبق گزارش دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس؛ برای سنجش حس امنیت سرمایه‌گذاری توسط تولیدکنندگان کشور، یک شاخص وجود دارد که از هفت زیرشاخص به نام نماگر تشکیل شده که خود نماگر هم از چند زیرشاخص دیگر به نام مؤلفه تشکیل شده است.

این زیرشاخص‌ها به ۲ دسته تقسیم می‌شوند؛ یک دسته آمارهای رسمی منتشر شده توسط نهادهای معتبر (مؤلفه‌های آماری) است و دسته دیگر از سنجش اداراک فعالان اقتصادی (مؤلفه‌های پیمایشی) به دست می‌آیند که از ترکیب این ۲ دسته، شاخص امنیت سرمایه‌گذاری حاصل می‌شود.

استان خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان، به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان مرز مشترک دارد و در بخش‌های کشاورزی، گردشگری، صنعت و معدن دارای ظرفیت‌های پرشمار سرمایه‌گذاری است.