بیرجند – درآمد نیوز – معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: کمیته‌ جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ستاد توسعه خاوران از سازمان‌های توسعه‌گرا برای سرمایه‌گذاری در این استان دعوت می‌کند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، مشیرالحق عابدی در بازدید مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری امید و جمعی از مسوولان استان از کارخانه کک و واحد زغالشویی شرکت پروده طبس افزود: تلاش برای جذب دستگاه‌هایی که توان سرمایه‌گذاری در استان را دارند، در حال انجام است.

دبیر ستاد توسعه خاوران که بتازگی به ابتکار مسوولان این استان در خراسان جنوبی راه‌اندازی شده است گفت: در این راستا با توجه به قابلیت خاص زغال‌سنگ در شهرستان طبس در اولین اقدام از شرکت سرمایه‌گذاری امید به عنوان یک شرکت سرمایه‌گذاری اصلح دعوت شد.

مدیرعامل گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید هم گفت: در کشور ما به دلیل وجود سوخت‌های آسان‌تر نفت و گاز تاکنون بر روی زغال‌سنگ و استفاده از آن سرمایه‌گذاری زیادی صورت نگرفته است.

حسین مدرس خیابانی افزود: ما باید در حوزه زغال و تامین منابع آن برای سرمایه‌گذاری در حوزه فولاد تلاش کنیم تا این صنعت بیش از پیش داخلی شود.

وی آمادگی شرکت سرمایه‌گذاری امید را برای توسعه فعالیت‌های معدنی و افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه استخراج و فراوری زغال‌سنگ اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ پروده طبس هم در این بازدید گفت: حوضه زغال‌دار طبس با وسعتی بیش از ۳۰ هزار کیلومتر مربع و ذخیره اکتشافی ۲.۷۵ میلیارد تن زغال‌سنگ کک شو و حرارتی، غنی‌ترین و بزرگترین ناحیه زغالی ایران محسوب می‌شود.

رمضان کریتی ثانی افزود: ناحیه پروده با وسعت هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع و ذخیره زمین شناسی ۱.۱ میلیارد تن زغال‌سنگ کک شو، یکی از چهار ناحیه زغالی طبس و بزرگترین حوضه زغال‌سنگ کک شو ایران است.

وی اظهار داشت: شرکت زغال‌سنگ پروده طبس با هدف بهره‌برداری از ذخایر زغال‌سنگ این شهرستان در سال ۱۳۸۶ به ثبت رسید تا به عنوان اولین بهره‌بردار مکانیزه زغال‌سنگ کشور، فعالیت خود را آغاز کند.

مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ پروده طبس با بیان اینکه کارخانه کک در محدوده زغالی طبس ایجاد شده است افزود: اهمیت زغال‌سنگ به عنوان ماده اولیه مورد نیاز صنعت کک و فولاد با احداث این کارخانه دوچندان شده است. 

وی گفت: شرکت زغال‌سنگ پروده طبس در حدود ۱۲ سال فعالیت معدنکاری مکانیزه، با انجام بیش از ۶۰ کیلومتر حفریات زیرزمینی ضمن تامین عمده نیاز بازار داخلی، زمینه اشتغال ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به طور مستقیم و حدود ۱۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم را فراهم آورده و در این مدت با توجه به تحریم‌ها بیش از هزار و ۴۰۰ قطعه بومی‌سازی شده است.

کریتی ثانی بیان کرد: با ایجاد واحد زغالشویی در جوار معدن در این واحد سالانه ۷۵۰ هزار تن کنسانتره زغال‌سنگ نیز تولید می‌شود.

وی افزود این معدن تنها معدن مکانیزه زغال‌سنگ کشور و واحد زغالشویی آن بزرگترین تولید کننده کنسانتره زغال‌سنگ کشور است.

شرکت زغال‌سنگ پروده طبس اردیبهشت سال جاری در فرابورس ایران پذیرش شد و دی ماه با نماد “کزغال” در صف عرضه اولیه قرار گرفت.

طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند است و از این شهرستان به عنوان پایتخت صنعت زغال‌سنگ ایران نام برده می‌شود.

تشکیل «ستاد توسعه خاوران» از برنامه‌های مدیریت عالی استان با هدف به‌کارگیری همه ظرفیت‌های بخش دولتی و خصوصی در فضایی هم‌افزا برای دستیابی به توسعه پایدار، همه‌جانبه و متوازن در خراسان جنوبی است که ۱۷ دی امسال با حضور استاندار خراسان جنوبی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استان در محل استانداری به طور رسمی راه‌اندازی و از سند توسعه خاوران رونمایی شد.

پنج کمیته تخصصی شامل «کمیته شناسایی و جذب نخبگان، فعالان و افراد مؤثر در حوزه سرمایه‌گذاری»، «کمیته شناسایی فرصت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری در استان»، «کمیته شناسایی و جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی»، «کمیته اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی» و »کمیته پایش و ارزیابی عملکرد» ذیل این ستاد فعالیت می‌کنند.