بجنورد- درآمدنیوز – مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه ۲ کشور گفت: مسیر ریلی جوین_اسفراین، در صورت تامین اعتبار ۲ هزار میلیارد ریالی مصوب سفر ریاست جمهوری، در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ آماده بهره‌برداری می‌شود.

علی اکبر مردی، روز سهشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در اسفراین اظهار داشت: این طرح راه آهن به طول ۵۷ کیلومتر در حال اجراست که اکنون زیرسازی قطعه نخست آن ۹۰ درصد و قطعه دوم نیز ۵۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی افزود: در سفر سال ۹۴ ریاست جمهوری به خراسان شمالی، ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای این طرح مصوب و مقرر شد با تامین این اعتبار طرح تا پایان سال ۹۹ به بهره برداری برسد اما تاکنون پرداخت این اعتبارات محقق نشده است.

مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ کشور با بیان اینکه تا کنون فقط اعتبارات سنواتی به این پروژه پرداخت شده است، گفت: از سال ۱۳۹۰ تاکنون هزار و ۱۹۰ میلیارد ریال اعتبار برای این ‌پروژه هزینه شده و حال آنکه برای بهره برداری کامل از طرح ریلی جوین_اسفراین پنج هزارو  ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

مردی اظهار داشت: امسال ۲۴۶ میلیارد ریال اعتبار سنواتی طرح به صورت ۱۰۰ درصدی پرداخت شده ولی هنوز هیچ اعتباری از محل مصوبه سفر ریاست جمهوری به خراسان شمالی به این پروژه پرداخت نشده است.
وی گفت: سازمان برنامه و بودجه قول پرداخت ۴۰۰ میلیارد اعتبار مازاد بر اعتبار سال جاری را برای این پروژه داده است که آن هم هنوز روی تحقق ندیده است.

مردی افزود: ۸۰۰ میلیارد ریال برای اتمام زیرسازی راه آهن جوین _اسفراین نیاز است که در صورت تامین این اعتبار تا خرداد سال ۱۴۰۰ کار زیرسازی این پروژه به پایان می رسد و وارد مرحله روسازی و ریل گذاری می شود.

وی اضافه کرد: سه هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیز برای روسازی و خرید ریل و تجهیزات و عملیات ریل گذاری این طرح نیاز است.
مردی گفت: ایستگاه راه آهن اسفراین نیز که اکنون در حال اجرای ساختمان است، ۹۰۰ میلیارد ریال هزینه دارد.

جلب نظر معارضان مسیر ریلی، مهم‌ترین معضل قطعه دوم
مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ کشور افزود: عمده کار باقی مانده این پروژه در بخش تملک اراضی مسیر راه آهن در ۲ روستای شهرستان جوین در خراسان رضوی به طول پنج کیلومتر است که اهالی این روستاها هیچگونه همکاری با اجرای این طرح نمی کنند و حتی اجازه نقشه برداری در اراضی خود برای احراز هویت مالکان را نمی دهند.
مردی،  مشکل رفع معارض و تملک اراضی این محدوده را از مهم ترین معضل پیش روی این طرح خواند و افزود: این مشکل به استانداران خراسان شمالی و رضوی و فرمانداران ۲ شهرستان جوین و اسفراین انتقال داده شده است.
وی با بیان اینکه امکان تغییر مسیر راه آهن از نظر فنی وجود ندارد، گفت: عملیات زیرسازی این پروژه از ۲ سمت اسفراین و جوین انجام شده و تنها در میانه راه، تملک اراضی ۲ روستا در شهرستان جوین باقی مانده است، که باید این مشکل حل شود.
مردی افزود: اولویت ما برای حل مشکل اراضی مسیر اجرای طرح در روستاهای جوین خراسان رضوی، تعامل و مذاکره است اما اگر این تلاش ها نتیجه نداد از ماده قانونی ۹، که قانون گذار در این موارد مشخص کرده است و از طریق دادستانی با امضای وزیر راه و شهرسازی برای تملک اراضی مسیر عبور این طرح ملی، استفاده خواهیم کرد.
طرح راه آهن جوین – اسفراین، تنها پروژه ریلی اجرایی استان خراسان شمالی است که با بهره برداری از آن،  خراسان شمالی از طریق شهرستان اسفراین به شبکه ریلی کشور متصل می شود.

شهرستان اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.