علی‌رغم اینکه تولید فولاد در دنیا همچنان رشد منفی را تجربه می‌کند، ایران توانست طی ۸ ماه سال ۲۰۲۰ با رشد ۱۱.۳ درصدی، ۱۸ میلیون و ۶۲۵ هزار تن فولاد تولید کند.

به گزارش خبرنگار مهر، مدتی است که آمریکا بخش‌های مختلفی از صنعت فولاد ایران را تحریم کرده به گونه‌ای که فروش تجهیزات و مواد اولیه ساخت فولاد به ایران ممنوع شده است؛ با این حال طبق جدول منتشر شده از سوی اتحادیه جهانی فولاد در مورد میزان تولید فولاد، اگرچه عمده کشورها در ۸ ماه سال ۲۰۲۰ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ با کاهش تولید مواجه شده‌اند اما تولید فولاد در ایران با رشد ۱۱.۳ درصدی مواجه بوده به گونه‌ای که در سال ۲۰۲۰ ایران توانسته ۱۸ میلیون و ۶۲۵ هزار تن فولاد تولید کند؛ این در حالی است که در ۸ ماه سال گذشته میلادی میزان تولید کشور ۱۶ میلیون و ۷۳۹ هزار تن بوده است.
بر این اساس از ۶۴ کشوری که مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند تنها ۹ کشور شامل چین (به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان)، ایران، ازبکستان، ویتنام، مصر، شیلی، ترکیه، نروژ و استرالیا رشد تولید داشته‌اند و ۵۵ کشور با کاهش تولید مواجه بوده‌اند.
از این ۹ کشور ازبکستان، استرالیا، نروژ، شیلی و مصر که رشد تولید داشته‌اند چندان نقش فعالی در بازار فولاد ندارند و فقط ۳ کشور چین، ترکیه و ویتنام به عنوان فعالان بازار فولاد شناخته می‌شوند؛ به عنوان نمونه اگرچه تولید فولاد در ازبکستان طی این مدت، رشد ۴۴.۶ درصدی داشته است اما کل تولید این کشور در سال ۲۰۱۹ به میزان ۴۲۶ هزار تن بوده که در سال جاری به ۶۱۶ هزار تن رسیده است.
تولیدکنندگان بزرگ فولاد درگیرودار کاهش تولید
بر این اساس، در بین ۵۵ کشوری که کاهش تولید داشته‌اند، نام دو تولیدکننده بزرگ فولاد یعنی هند و ژاپن نیز به چشم می‌خورد.
هند به عنوان دومین تولید کننده بزرگ فولاد جهان در این مدت ۶۱ میلیون و ۱۱۱ هزار تن فولاد تولید کرده که در مقایسه با ۸ ماه سال قبل (۷۵ میلیون و ۲۸۳ هزار تن) کاهش ۱۸.۸ درصدی داشته است.
در ژاپن سومین تولید کننده بزرگ فولاد جهان نیز در ۸ ماه سال جاری میلادی ۵۴ میلیون و ۷۲۰ هزار تن فولاد تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (۶۷ میلیون و ۵۹۳ هزار تن) ۱۹ درصد کاهش یافته است.
همچنین ایالات متحده آمریکا در این مدت ۴۷ میلیون و ۴۱۰ هزار تن فولاد تولید کرده که در مقایسه با ۸ ماه سال قبل (۵۹ میلیون و ۱۲۸ هزار تن) کاهش ۱۹.۸ درصدی داشته است و یا در روسیه طی سال گذشته ۴۸ میلیون و ۲۱۰ هزار تن فولاد تولید شده بود که این عدد امسال با کاهش ۳.۳ درصدی به ۴۶ میلیون و ۶۰۴ هزار تن رسیده است.