معاون اداره کل بانک توسعه صادرات ایران با تاکید بر اهمیت تامین سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی گفت: تسهیلات اعطایی در قالب سرمایه در گردش طی ۷ ماه اول سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته از رشدی بالغ بر ۵۰ درصد برخوردار بوده است.

 به گزارش درآمد نیوز به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران طاهره نورسته اعلام کرد: از کل تسهیلات سرمایه در گردش اعطایی بانک توسعه صادرات ایران، ۵۰% به بخش صنعت و معدن، ۳۵ درصد به بخش محصولات نفتی و پتروشیمی و مابقی به بخش کشاورزی و سایر خدمات تخصیص یافته است.
وی یادآور شد: سقف پرداخت تسهیلات تابعی از نتایج حاصل از فرآیند اعتبارسنجی متقاضی است که بر اساس عملکرد مالی و کیفی سنوات گذشته شرکت، سقف مانده تسهیلات سرمایه درگردش نزد سیستم بانکی به حداکثر ۹۰% فروش، مطابق با آخرین بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی ج.ا.ا محاسبه می شود.
نورسته اظهار داشت: بانک توسعه صادرات ایران با اشراف برارزش افزوده بالا و اهمیت صادرات متکی بر صنایع فناوری محور بر دیگر بخش های اقتصادی و این شرکت ها در توسعه و رشد اقتصادی، تأمین مالی شرکت های دانش بنیان و مکمل زنجیره صادرات را طی سال جاری با همکاری معاونت علمی و فناوری و صندوق پژوهش و شکوفایی در دستور کار خود قرار داده است.
به گفته معاون اداره کل صادرات کالای بانک توسعه صادرات ایران نرخ سود تسهیلات اعطایی در خصوص منابع بانک براساس آخرین بخشنامه های شورای پول و اعتبار ۱۸% و برای تسهیلات پرداختی از محل منابع تلفیقی بانک و صندوق به صورت ترکیبی ۱۴٫۵% است و با توجه به همکاری های بعمل آمده از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نرخ سود تسهیلات تلفیقی مذکور برای شرکت های دانش بنیان ۱۲% خواهد بود.
طاهره نورسته با اشاره به اینکه بانک توسعه صادرات، مراقبت و همراهی بیشتر با مشتریان صادراتی و اقدامات حمایتی در شرایط اخیر کشور را در دستور کار دارد، افزود: بر اساس مهمترین شاخص های اعتبارسنجی ازجمله میزان صادرات و میزان برگشت ارز حاصل از صادرات، ارزش افزوده ایجاد شده کالای صادراتی، نوع و تعداد بازارهای هدف صادراتی و برنامه های آتی متقاضی، تسهیلات ارزان قیمت به شرکت های صادراتی پرداخت می شود.
وی خاطرنشان کرد: براساس اخرین بخشنامه های ابلاغی از جمله “دستورالعمل اجرایی ماده (۳) بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی سال ۱۳۹۹” عملکرد مثبت شرکت ها درخصوص برگشت ارز حاصل از صادرات یکی از ملاک های اصلی در تصمیم گیری های اعتباری بوده و رعایت آن برای صادرکنندگان بعنوان مشتریان اصلی بانک ضروری است.