طی روزهای اخیر اخبار مهمی مبنی بر روابط تجاری ایران و عراق در کالاهای مختلف به اشکال گوناگون مطرح شد، کما اینکه چند روز قبل وزیر نیرو پس از بازگشت از سفر به عراق اعلام کرد صادرات و واردات ایران با کشور مذکور بالاخص در محصولاتی همچون گاز و برق گسترده‌تر خواهد. روز های ۲۳ و ۲۴ دی ماه ۹۹چهارمین کمیسیون مشترک ایران و عراق پس از ۶ سال وقفه با حضور وزیر تجارت عراق و میزبانی وزیر نیرو در تهران ساختمان وزارت نیرو برگزارش شد .

طی روزهای اخیر اخبار مهمی مبنی بر روابط تجاری ایران و عراق در کالاهای مختلف به اشکال گوناگون مطرح شد، کما اینکه چند روز قبل وزیر نیرو پس از بازگشت از سفر به عراق اعلام کرد صادرات و واردات ایران با کشور مذکور بالاخص در محصولاتی همچون گاز و برق گسترده‌تر خواهد. روز های ۲۳ و ۲۴ دی ماه ۹۹چهارمین کمیسیون مشترک ایران و عراق پس از ۶ سال وقفه با حضور وزیر تجارت عراق و میزبانی وزیر نیرو در تهران ساختمان وزارت نیرو برگزارش شد . که در این میان نیز وزیر تجارت عراق آقای دکتر علا با وزاری جهاد کشاورزی، وزیر راه و شهر سازی و وزیر صمت ملاقات های برای بررسی مسایل اقتصادی دو کشور را داشتند.؛که در دیدار وزیر صمت با دکتر علاء احمد الجبوری، وزیر تجارت عراق، اظهار کرد: «عراق رتبه نخست صادرات ایران به کشورهای همسایه را در اختیار دارد و به‌دنبال گسترش و تعمیق مراودات تجاری برای ارتقای سطح صادراتی است. نکته مهم دیگر آن است که ایران اعلام کرده تا زمینه صادرات و به خصوص واردات محصولات کشاورزی، همکاری‌های لازم را با عراق به عمل آورد.» در همین خصوص سیدحمید حسینی، عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق، گفت‌وگویی را با «آرمان‌ملی» انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

اخیرا جلسات تجاری و اقتصادی میان برخی از وزرای ایران و عراق انجام شده است. در همین خصوص وزیر صمت نیز بر ضرورت ترسیم نقشه راه برای دستیابی به ظرفیت ۲۰ میلیارد دلاری تاکید کرد. نظر شما در این‌باره چیست و چه دستاوردهایی به دنبال خواهد داشت؟

واقعیت امر آن است که این ظرفیت در روابط ایران و عراق وجود دارد. به خصوص با توجه به اینکه ما تصمیم گرفتیم از محل منابع مختلف، همچون گاز و برق، بتوانیم آنها را به عراق بفروشیم و تجار عراقی با خرید آنها، کالا به ایران تحویل دهند و این واردات و صادرات می‌تواند برای ما بسیار مفید باشد. این در حالی است که ما ظرفیت ۱۰ میلیارد دلاری داریم و رسیدن به ۲۰ میلیارد دلار بسیار ناچیز است و دور از دسترس نیست و امکان‌پذیر خواهد بود. به نظر می‌آید ما به آن خواهیم رسید، گرچه این مهم الزامات و ابزاری را نیاز دارد و لازم است تا همه آنها هماهنگ شود و انشا… با نگاه میان‌مدت و بلندمدت به این مهم خواهیم رسید.

آیا تحریم‌ها می‌تواند مانعی را برای این مسیر ایجاد کند؟ کما اینکه پیش‌تر عنوان شده بود، کشور عراق به دلیل تحریم‌های ایالات متحده توانایی همکاری در برخی حوزه‌ها با ایران را ندارد.

به واقع تحریم‌ها مساله تازه‌ای نیست و در روابط ما با خیلی از کشورها این یک معضل اساسی به شمار می‌رود. به عبارت دقیق‌تر در گذشته هم تحریم بودیم و عراق هم از این قاعده مستثنی نیست. من فکر می‌کنم این معظل تاثیر آنچنانی بر روابط دو کشور نخواهد داشت و می‌توان با یک برنامه‌ریزی مشخص به نفع اقتصاد کشور گام برداشت. از طرفی عراق به دلیل اینکه گزینه دیگری ندارد مجبور است تا از ظرفیت‌های ایران استفاده کند و طرف آمریکایی هم معافیت‌هایی را در این خصوص به کشور مذکور داده است. افزون بر آن ما در باقی کالاها مشکل نداریم و می‌توانیم با عراق مبادلات تجاری داشته باشیم.

به جز گاز و برق صحبت‌هایی درباره تجارت محصولات کشاورزی عنوان شده است، آیا این مهم نیز امکان عملیاتی شدن خواهد داشت؟

به طور حتم در این مورد هم مشکلی برای ما درست نمی‌شود، کما اینکه در حال حاضر بحث واردات کالاهای کشاورزی از عراق مطرح شده است. به‌عنوان مثال این کشور «جو» مازاد دارد و موضوع تبادلات کالاهای کشاورزی به طور دقیق بحث واردات را شامل می‌شود. به هرجهت ما برخی اقلام غذایی وارداتی داریم و عراقی‌ها در خصوص تامین بخش‌های مهمی از این محصولات اعلام آمادگی کرده‌اند.

وزیر تجارت عراق هم به طور مشخص درباره تهاتر کالاها صحبت کرد، نظر شما در این مورد چیست؟

لازم است اشاره کنم آنها قصد دارند بخش مهمی از بدهی خود را از این طریق پرداخت کنند. به‌عنوان مثال جو و یا محصولات مازادی که در اختیار آنهاست. قطع به یقین در شرایط کنونی این ایده خوبی است و ما با آن موافقیم.