تهران- درآمد نیوز- طرح‌ های ملی در قالب کاروان پنجشنبه‌های افتتاح و پویش «تدبیر و امید برای جهش تولید» در آبان ماه ۹۹ با مجموع سرمایه گذاری ۲۶ هزار و ۶۶۶ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

به گزارش درآمد نیوز و به نقل از  ایرنا،کاروان پنج شنبه های افتتاح آبان ماه هم به چند استان دیگر سفر کرد. در دومین ماه فصل پاییز، این کاروان بهره برداری از طرح‌های مهم ملی را در حوزه‌های راه سازی و خانه سازی، آبرسانی و برق رسانی، ساخت مدارس و بیمارستان و بزرگراه و فرودگاه را با مجموع ۲۶هزار و ۶۶۶ میلیارد تومان سرمایه گذاری آغاز  کرد.

هفته اول؛ بهره‌برداری و عملیات اجرایی ۵۰۹ هزار واحد مسکونی
نخستین ایستگاه کاروان پنجشنبه های افتتاح در آبان ماه به طرحهای مسکن اختصاص داشت. در این برنامه بهره‌بردای و یا عملیات اجرایی ۵۰۹هزار واحد مسکونی از مجموعه طرح‌های «اقدام ملی مسکن» و «مسکن مهر» با سرمایه‌گذاری  ۲۴۶هزار میلیارد تومان آن آغاز شد. این طرحها در مجموع برای یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است.
در این مراسم ۱۱هزار و ۵۶۰ واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در ۸ استان و بافت‌های فرسوده و ۴۰ هزار و ۱۸۰ واحد مسکن مهر افتتاح و عملیات اجرایی ۱۵۷ هزار واحد مسکونی در قالب تفاهم‌نامه‌ها و طرح اقدام ملی مسکن، آغاز شد؛ همچنین واگذاری زمین برای ۱۳۵ هزار واحد مسکونی به صورت گروهی به واجدین شرایط در قالب طرح اقدام ملی و معرفی ۲۵۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی به واجدین شرایط به طرح‌ها در قالب طرح اقدام ملی مسکن در ۳۱ استان، اجرایی شد.
مسکن پیشران صنعت، تولید و اشتغال
توجه به بخش مسکن از ضروری‌ترین نیازهای جامعه، همواره مورد توجه دولت‌ها بوده است و این امر در سال «جهش تولید» از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نکته قابل تامل اینکه کشور در بخش مسکن به صورت کامل خودکفا است چرا که بخشهای مختلف آن اعم از تامین مصالح ساختمانی، عملیات مهندسی و خدمات مورد نیاز مسکن در داخل کشور انجام می‌شود.
جدا از بازسازی و نوسازی و ساماندهی بافت‌های فرسوده و ساخت شهرک‌های جدید که در دستور کار دولت است، طرح «اقدام ملی مسکن» از سال ٩٧ آغاز شده است، که در برنامه افتتاح طرح‌های ملی در ابتدای آبان، اختصاص زمین برای  ١٣۵ هزار نفر فعالیت اجرایی احداث مسکن آغاز شده است. در همین راستا در مجموع ۴٣ هزار و ۴٠٠ واحد مسکونی آماده در اختیار فرهنگیان کشور قرار گرفته و ۶٩ هزار واحد مسکونی هم تعیین تکلیف شده و در اختیار کارکنان سازمان‌ها و نهادها قرار  داده شده است.
بسته شدن پرونده مسکن مهر و احیای بافت‌های فرسوده
«مسکن مهر» که در دولت نهم و دهم آغاز شد ، برای ساخت بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی طراحی شده بود. از این تعداد در آغاز دولت یازدهم، ۶۹۰ هزار به اتمام رسیده بود و باقیمانده تعهدات در مراحل مختلف ساختمانی  قرار داشت. از سال ۹۲، دولت تدبیر و امید همواره بر انجام تعهدات ایجاد شده در زمینه مسکن مهر تاکید کرده است و تاکنون یک میلیون و ۳۵۵ هزار واحد مسکن مهر را تکمیل متقاضیان و تحویل داده است.
در دولت یازدهم و دوازدهم تاکنون یک میلیون و ۳۵۵ هزار واحد مسکن مهر به اتمام رسیده و تحویل داده شده و با تحویل بیش از ۴۰ هزار واحد از واحدهای مسکن مهر در ابتدای آبان ماه، تقریباً پرونده این طرح بسته شده است. البته ۵۰ هزار واحد از مسکن مهر هم وجود دارد که تا پایان دولت تکمیل و تحویل داده خواهد شد و حدود یکصد هزار واحد دارای مشکل است که  حدود ۷۰ هزار واحد آن در جایی ساخته شده که متقاضی نیست، و حدود ۴٠ تا ۵٠ هزار واحد هم مشکلات حقوقی دارند و در دادگاه است و دولت روند حل و فصل پرونده‌های آن را پی‌گیری می‌کند.

هفته دوم؛ آغاز بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نیرو در تهران و هرمزگان
هفته دوم آبان ماه در ادامه پویش «هر هفته الف، ب، ایران» و سی امین برنامه ، یکی دیگر از طرح‌های وزارت نیرو کلید خورد. در این برنامه طرح‌های تصفیه‌خانه ششم آب تهران با ظرفیت ۷هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه، تونل انتقال آب به طول ۳۰ کیلومتر از محل سد امیرکبیر و سه سامانه طرح بزرگ رینگ شبکه انتقال آب شرب در تهران شامل غرب، شرق و شمال شرقی و شهر جدید پرند و واحد ۲ بخش گاز سیکل ترکیبی قشم به ظرفیت ۱۷۵ مگاوات، با سرمایه‌گذاری ۳هزار و ۳۴۰میلیارد تومان با دستور رییس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.
طرح‌های آبرسانی در تهران شرایطی به بهره‌برداری رسید که فاز دوم تصفیه‌خانه هفتم‌ آب تهران بهمن ماه سال ۹۸ با هدف تامین آب شرب نواحی جنوب شهر تهران و شهرهای جنوب شرقی استان تهران با حضور رییس جمهوری افتتاح شده بود که با افتتاح بخش آب‌رسانی تصفیه‌خانه ششم آب تهران، بخش بزرگ دیگری از چاه‌هایی که آب برخی مناطق تهران را تامین می‌کرد بسته و مردم در این مناطق از آب سالم‌تر استفاده خواهند کرد.
این در حالی است که از ابتدای سال ۹۹ تاکنون، ۱۱۷ طرح آب و برق افتتاح و ۱۳۱ هزار میلیارد تومان هزینه شده است و قرار است تا پایان سال ۵۰ هزار میلیارد تومان طرح در زمینه آب و برق افتتاح‌ و به بهره‌برداری برسد.
سرمایه گذاری ١٩ هزار میلیارد تومانی در بخش آب و برق پایتخت
دولت در چند سال اخیر بیش از ١٩ هزار میلیارد تومان برای بخش آب و برق در تهران سرمایه‌گذاری کرده است. علاوه بر حدود ٩ هزار کیلومتر لوله‌کشی آب از جمله ۵۲ کیلومتر رینگ شبکه آبرسانی، کارهای بزرگی هم برای احداث تصفیه خانه آب و فاضلاب در تهران انجام شده است که با افتتاح طرح‌های آبرسانی، ظرف دو تا سه ماهه آینده حدود یک میلیون نفر از مردم تهران از آب آشامیدنی پایدار و  با کیفیت برخوردار خواهند شد.

هفته سوم؛بهره‌برداری از قطعه اول انتقال آب خلیج‌فارس به فلات مرکزی
سی‌ویکمین برنامه طرح‌های ملی به افتتاح یک اَبَرپروژه در جنوب کشور اختصاص داشت. در این برنامه با دستور رییس‌جمهوری مرحله اول شیرین‌سازی آب و قطعه اول انتقال آب خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران، با سرمایه‌گذاری ۱۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.
برای بهره‌برداری از این طرح‌ها ۳۰۵ کیلومتر خط لوله انتقال، ۷ ایستگاه پمپاژ آب و ۱۰ پست ۴۰۰، ۲۳۰، ۱۳۲ و ۶۳ کیلو ولت و ۱۵۰ کیلومتر خط انتقال نیرو و همچنین ۳۳مخزن تعادلی، ذخیره و مقابله با ضربه آب به ظرفیت ۱۸۷ متر مکعب، طراحی و اجرا شده است و برای ۱۲۰۰ نفر در رده‌های مختلف مهندسی و اجرایی، اشتغال‌زایی می‌کند که با آغاز روزانه ۲۰۰ هزار مترمکعب آب برای مصارف آشامیدنی و صنایع در استان‌های هرمزگان و کرمان، نمک‌زدایی می‌شود.
مطالعات اولیه طرح انتقال آب خلیج فارس سال ۱۳۹۲ انجام و عملیات اجرایی از سال ۱۳۹۵ آغاز شده است؛ این طرح در سه خط در نظر گرفته شده که در مجموع ۶۰۰ میلیون مترمکعب در سال آب را شیرین کرده به استان‌های کرمان و یزد منتقل می‌کند؛ خط اول این پروژه سه فاز دارد که شامل انتقال آب از بندرعباس به گل‌گهر سیرجان، گل‌گهر تا مس سرچشمه و سرچشمه تا چادرملو یزد است. در مجموع خط اول پروژه ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب را در سال منتقل می‌کند که ۵۰ میلیون مترمکعب آن به شهرهای استان هرمزگان داده می‌شود و  ۴۵ میلیون مترمکعب سهم گل‌گهر، ۴۰ میلیون مترمکعب سرچشمه و ۳۰ میلیون مترمکعب سهم چادرملو است و ۱۵ میلیون مترمکعب نیز در طول مسیر برای شرب و مواردی دیگر استفاده می‌شود.
انتقال آب به کویر، انتقال امید
بر اساس گزارش‌ها تاکنون در بخش شیرین‌سازی و نمک‌زدایی آب دریا، مجوز شیرین‌سازی ۸.۲ میلیارد مترمکعب آب صادر شده که عملیات اجرای ۷۶۰ میلیون مترمکعب از این مقدار در استان‌ها شروع شده است، همچنین مطالعات برای بررسی نیازهای ‌آبی ۱۷ استان کشور در فلات مرکزی و مناطق ساحلی برای استفاده آب به دو شیوه بدون نمک‌زدایی به صورت شور و همچنین با نمک‌زدایی (شیرین‌سازی) به پایان رسیده است.
در سال ۹۲ در مجموع ۱۸ دستگاه آب شیرین‌کن در کشور وجود داشت. در حالی که این تعداد به ۷۲ دستگاه رسیده است.بر این اساس و با اجرای این طرحها ظرفیت ٨ میلیون مترمکعب شیرین‌سازی آب  هرمزگان و بندرعباس با رسیدن به ظرفیت به ٩٠ میلیون مترمکعب ۱۰برابر افزایش یافته است.
طرح انتقال آب از خلیج فارس از طرحهای بزرگی است که در دولت تدبیر و امید با جدیت برنامه‌ریزی و پی‌گیری شد. رییس‌جمهوری در مراسم افتتاح، این خط را نه فقط خط «انتقال آب» از خلیج فارس، بلکه «انتقال امید» به فلات مرکزی برای همه کشاورزان، صنعتگران و مردم توصیف کرد که  صنایع کشور را متحول می کند.

هفته چهارم؛ بهره‌برداری از ۱۵۵۰ طرح آموزشی
سی و دومین برنامه «تدبیر و امید برای جهش تولید» به افتتاح طرح‌های ملی به حوزه آموزش و پرورش و بهداشت و درمان اختصاص یافت. در این برنامه با دستور رییس جمهوری بهره‌برداری از یک‌هزار و ۵۵۰ طرح‌ ملی وزارت آموزش‌وپرورش در سراسر کشور و سه طرح بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کرمان، قم و مشهد با حضور رییس‌جمهوری آغاز شد.
در این مراسم یکهزار و ۴۲۲ طرح آموزشی، ۱۲۴ طرح تربیتی و ۴ طرح رفاهی-آموزشی با سرمایه‌گذاری سه هزار و ۶۳۷ میلیارد تومان از مجموع طرح‌های وزارت آموزش و پرورش با دستور رییس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.
بیمارستان ۱۵۰تختخوابی سینا در زرند کرمان، بیمارستان ۲۳۱ تختخوابی امیرالمومنین(ع) در قم و طرح توسعه بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی هاشمی‌نژاد در مشهد، از طرح‌های درمانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود که با سرمایه‌گذاری ۵۹۲ میلیارد تومانی افتتاح شد.
در این برنامه و در آخرین هفته ماه دوم فصل پاییز۹۹ یک هزار و  ۴۲۲ طرح آموزشی با ۸ هزار و ۵۱ کلاس درس، ۱۲۴ طرح تربیتی و ۴ طرح رفاهی با زیربنایی بالغ بر یک میلیون و ۱۰۰ هزار مترمربع اجرایی شد.
حدود ۷۰ درصد اعتبارات این طرح‌ها توسط سازمان نوسازی مدارس و ۳۰ درصد توسط خیرین مدرسه‌ساز و با مشارکت آنان تأمین شده است.
اختصاص روزانه حدود ۸.۵ میلیارد تومان برای بازسازی و تجهیز مدارس
دستاوردهایی که در بخش آموزش و پرورش به دست آمده است نتیجه اختصاص روزانه حدود ٨ و نیم میلیارد تومان برای بازسازی، نوسازی و تجهیزات مدارس است، به طوری که روزانه ٢٧ کلاس ساخته شده و ٨٣ کلاس به سیستم نوین گرمایشی مجهز و ١٠ کلاس ایمن سازی می شود.

۲۹ آبان/ بهره برداری رسمی از ۱۳ طرح حمل و نقل کشور
قطار افتتاح طرح های ملی در آخرین روزهای آبان ماه به ایستگاه سی و سوم رسید، ۱۳ طرح در حوزه حمل و نقل(آزادراهی و فرودگاهی) با سرمایه گذاری ۳ هزار و ۱۴۳ میلیارد تومان اعتبار با دستور رییس جمهوری و از طریق ویدئوکنفرانس به بهره برداری رسید.
در این برنامه قطعات اول و دوم آزاد راه کنارگذر شرقی اصفهان به طول ۶۳ کیلومتر، ۹۷ کیلومتر از کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور در هرمزگان، باند دوم کنارگذر جنوبی کرمان به طول ۲۴ کیلومتر و ۱۰ پروژه فرودگاهی در اصفهان، تبریز، مشهد، شاهرود و گرگان افتتاح شد.
رییس جمهوری همزمان با این افتتاح ها درباره بهره برداری از ۹ طرح بزرگ دیگر تا پایان دولت دوازدهم در حوزه راه و حمل و نقل نوید داد.
افتتاح و بهره برداری از طرح عمرانی و توسعه ای که هر کدام را می توان ابرطرح هایی بی نظیر در تاریخ کشور نام نهاد که نه در شرایط عادی و طبیعی، بلکه در شرایط سخت تحریم و فشار حداکثری و همزمان با شیوع کرونا برنامه ریزی و عملیاتی شده است.
پویش تدبیر و امید در سال ۹۹ نشان داد دولت دوازدهم به اتکا توان داخلی توانست مهمترین ایده ها و طرح های خود را برای توسعه و پیشرفت کشور، نه فقط روی کاغذ، بلکه در صحنه عمل، آن هم در میانه کارزار و صحنه نبرد اقتصادی به منصه ظهور برساند.
طرح‌هایی که روحانی در سه ماهه نخست سال افتتاح کرد
۱۵ هفته در ۱۵ استان؛ افتتاح بیش از ۱۹۰ طرح زیربنایی
کاروان پنجشنبه‌های افتتاح، مرداد ماه به کدام استان‌ها رفت
پویش «تدبیر و امید برای جهش تولید» در شهریور چه طرح‌هایی را ثبت کرد؟
پویش «تدبیر و امید برای جهش تولید» مهرماه چه طرح‌هایی را ثبت کرد؟