تهران – درآمد نیوز – مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی گفت: در حال حاضر آمادگی نیروگاه‌ها از مرز ۹۳ درصد عبور کرده است، که افزایش ۱۰ درصدی آمادگی نیروگاه‌ها در طی یک دهه اخیر ۳.۵ میلیارد دلار صرفه‌جویی به همراه داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، «محسن طرزطلب» افزود: روزهای آغازین سال ۱۳۹۰ ظرفیت نامی نیروگاه‌های حرارتی حدود ۵۴ هزار مگاوات بود که این رقم در حال حاضر با افزایش ۲۵ درصدی از مرز ۶۸ هزار مگاوات عبور کرده است.
وی ادامه داد: همچنین در اوایل دهه ۹۰ حداکثر نیاز مصرف حدود ۴۲ هزار مگاوات بود که این رقم تابستان امسال به بیش از ۵۸ هزار مگاوات افزایش پیدا کرد.
مدیرعامل برق حرارتی خاطرنشان کرد: میزان تولید برق نیروگاه‌های حرارتی در نیمه نخست سال ۹۰ حدود ۱۲۱ هزار میلیارد کیلووات ساعت و در ۶ ماهه نخست سال گذشته ۱۵۲ هزار میلیارد کیلووات ساعت بوده است که این رقم در نیمه نخست سال جهش تولید با افزایش حدود ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از مرز ۱۶۷ هزار میلیارد کیلووات ساعت گذشت.
طرزطلب ادامه داد: در آن مقطع زمانی میزان مصرف سوخت سالانه نیروگاه‌های کشور حدود ۵۷ میلیارد مترمکعب بود که این رقم سال گذشته به ۷۴ میلیارد مترمکعب رسید. در آن سال‌ها ۶۲ درصد سوخت نیروگاه‌ها توسط گاز طبیعی و ۳۸ درصد آن توسط سوخت مایع تامین می‌شدعاملی که افزایش ضریب خروج اضطراری واحدها، دشواری بهره‌برداری نیروگاه‌ها و آسیب‌دیدگی بویلرها را به همراه داشت.
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی با تاکید بر اینکه در نیمه نخست امسال حدود ۹۰ درصد سوخت نیروگاه‌ها از طریق گاز طبیعی تامین شده است، خاطرنشان کرد:‌ اقدام های صورت گرفته در طی چند سال اخیر موجب شده است تا در نیمه نخست امسال از میان ۴۵ میلیارد مترمکعب سوخت مصرفی نیروگاه‌ها حدود ۴۰ میلیارد مترمکعب آن از طریق سوخت گاز طبیعی تامین شود.
وی ادامه داد: راندمان نیروگاه‌ها در آن دوران حدود ۳۶.۹ درصد بود که این رقم در حال حاضر با اقدام هایی از قبیل تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل‌ترکیبی به ۳۸.۷ درصد افزایش یافته و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان سال به حدود ۳۹ درصد خواهد رسید.
طرزطلب افزود: در اوایل سال ۹۰ ضریب خروج اضطراری واحدها ۱۶.۶ درصد و میزان آمادگی نیروگاه‌ها حدود ۸۳.۴ درصد بود که میزان خروج اضطراری واحدها در حال حاضر به هفت درصد کاهش پیدا کرده و آمادگی نیروگاه‌ها از مرز ۹۳ درصد عبور کرده است.
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی تاکید کرد: افزایش ۱۰ درصدی آمادگی نیروگاه‌ها در طی چند سال اخیر ۳.۵ میلیارد دلار صرفه‌جویی به همراه داشته است.