با عرضه محصولات در بورس اگر مازاد تقاضایی باشد و درآمد ایجاد شود دیگر به جیب دلالان نمی‌رود و این درآمد به جیب تولید کننده می‌رود؛ در زمینه بورس کالا، همه کالاها و زنجیره‌های مربوطه را در نظر داریم و فقط سیمانی‌ها نیستند که ورود آنها به بورس مطرح شده است.

سید رضا فاطمی امین وزیر صمت در نشست با اعضا تشکل ها و فعالان حوزه تولید سیمان با بیان اینکه بحث بورس کالا برای حاکمیت و صنعت مهم است گفت: با عرضه محصولات در بورس اگر مازاد تقاضایی باشد و درآمد ایجاد شود دیگر به جیب دلالان نمی‌رود و این درآمد به جیب تولید کننده می‌رود؛ در زمینه بورس کالا، همه کالاها و زنجیره‌های مربوطه را در نظر داریم و فقط سیمانی‌ها نیستند که ورود آنها به بورس مطرح شده است.

به گزارش درآمد نیوز  به نقل از «کالاخبر»؛ سید رضا فاطمی‌امین عصر سه شنبه در نشست با تشکل‌ها و فعالان حوزه تولید سیمان افزود: موضوعات ساخت مسکن و صادرات برای این وزارتخانه اهمیت بسیار دارد و امیدواریم بتوانیم در قالب یک تعامل و همکاری، نمونه‌ای متعالی از حکمرانی هوشمند را به نمایش بگذاریم.

این عضو کابینه سیزدهم با بیان اینکه به‌شدت با تصمیمات خلق الساعه مخالف هستم، به روز رای اعتماد به وزرا در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: حتی صبح همان روز که هنوز معلوم نبود در جلسه رای اعتماد مجلس چه خواهد گذشت، برخی‌ها با من تماس گرفتند که “صادرات سیمان را ممنوع کنید”، اما با آن مخالفت کردم.

وی ادامه‌داد: معنی ندارد وقتی بازرگان و تاجری قراردادی برای صادرات منعقد کرده، با یک تصمیم سریع و خلق الساعه آن را منتفی کنیم.

فاطمی‌امین بیان‌داشت: وظیفه ما پیش‌بینی کردن است و همان‌طور که شاهد بودید در موضوع اخیر سیمان نیز بدون تعزیرات، دوربین و بگیر و ببند کار را به پیش بردیم و اعتقاد ما بر این است که اقتصاد باید پیش‌بینی‌پذیر باشد.

او با بیان اینکه بحث بورس کالا برای حاکمیت و صنعت مهم است گفت: با عرضه در بورس اگر مازاد تقاضایی باشد و درآمد ایجاد شود دیگر به جیب دلالان نمی‌رود و این درآمد به جیب تولید کننده می‌رود.

وزیر صمت افزود: در زمینه بورس کالا، همه کالاها و زنجیره‌های مربوطه را در نظر داریم و فقط سیمانی‌ها نیستند که ورود آنها به بورس مطرح شده است.

فاطمی‌امین تاکید کرد: همه عاملان فروش باید فاکتور زده و در سامانه جامع تجارت اعلام کنند و تا دو هفته دیگر نیز همه عرضه کنندگان باید در قالب این سامانه درآیند در غیر این صورت اجازه خرید از بورس را نخواهند داشت.

وی خطاب به تولیدکنندگان و انجمن‌ها و تشکل‌های سیمانی، خاطرنشان‌کرد: در موضوعات حمل و نقل، کاهش قیمت تمام شده، پروژه‌های افزایش بهره وری و تامین سوخت زمستانی برنامه‌هایی برای این صنعت داریم.

وی گفت: در زمینه تامین برق نیز ساخت بیش از ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه در بخش صنعت را با همکاری وزارت نیرو در دستور کار داریم که فولادی‌ها در این زمینه پیش‌قدم شده‌اند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: باید برای سه ماه آینده “برآورد مخاطرات” داشته باشیم و به این منظور هر ماه یک برنامه پایش خواهیم داشت.

در این جلسه تولید کنندگان اعضای انجمن ها و تشکل های سلیمانی به بیان مهمترین مسائل و مشکلات مبتلا به این صنعت پرداختند.

تامین برق و سوخت واحدها، کاهش اقدامات سختگیرانه شرکت پخش فرآورده های نفتی برای تامین سوخت تولیدکنندگان سیمان به ویژه سوخت مازوت در زمستان، برگزاری جلسه با وزیر صنعت هر یک یا دو ماه برای رصد و بررسی مسائل این صنعت، افزایش ۳۵ درصدی کرایه حمل و نقل ریلی، رفع مشکلات واحدهای سیمانی مستقر در داخل شهرها با محیط زیست، لزوم جبران خسارت از سوی وزارت نیرو برای واحدهای آسیب دیده از قطعی‌های برق و قدیمی بودن فناوری صنعت سیمان و لزوم کاهش فاصله تکنولوژیکی آن با جهان از جمله درخواست های اصلی فعالان سیمانی در این جلسه بود.

همچنین برخی واحدها خواستار ارائه تسهیلاتی برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر بادی و خورشیدی و استفاده از پساب حرارتی خطوط تولید برای تولید برق در آن واحدها شدند.