تهران- درآمد نیوز- مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران گفت: مجموعه فولاد قائنات که به‌زودی افتتاح می‌شود سندی برای توانمندی ایران در زمینه بومی‌سازی است که در شمار هفت طرح فولاد استانی قرار دارد.

به گزارش ایرنا، «امیرحسین نادری» سه شنبه در آیین افتتاحیه نمایشگاه تخصصی بومی سازی قطعات و تجهیزات صنعت فولاد افزود: پیش از تحریم ها این باور در صنعت فولاد برای بومی سازی وجود نداشت و یا بسیار کم رنگ بود، اما امروز خودباوری برای داخلی سازی شتاب گرفته است.

وی تصریح کرد: امروز صنعت فولاد در زمینه بومی‌سازی به عنوان پیشران به حساب می آید و می تواند الگویی برای دیگر صنایع در زمینه داخلی‌سازی باشد.

نادری گفت: ساخت یک قطعه در مرحله نخست، نویدی است برای اینکه دیگر نیاز به واردات آن وجود ندارد، بنابراین توقف واردات قطعات هنگامی اجرایی می شود که سابقه ساخت داخلی وجود داشته باشد.

هفت طرح فولاد استانی قائنات (خراسان جنوبی)، شادگان( خوزستان)، سبزوار( خراسان رضوی)، نی ریز( فارس)، میانه ( آذربایجان شرقی) ، بافت ( کرمان) و سفید دشت ( چهارمحال و بختیاری) در دولت تدبیر و امید پس از سال‌ها توقف کلید خورد و اکنون پس از تولید آهن اسفنجی در مرحله فولاد سازی قرار دارند.
طرح های مزبور برای ۸۰۰ هزار تن تا یک میلیون تن پیش بینی شده اند.

صرفه جویی ارزی در صنعت فولاد

 مجری توانمند سازی و بومی سازی در شرکت ملی فولاد ایران گفت: امروز در صنعت فولاد به باور داخلی سازی رسیده ایم و حاصل تلاش در این زمینه صرفه‌جویی ارزی میلیونی است که همچنان تداوم دارد.

حسن پایاب افزود: برآورد می شود که تاکنون حدود ۱۲ میلیون یورو در این بخش صرفه جویی ارزی بدست آمده و فولاد قائنات گواه توانایی در این بخش محسوب می شود که بزودی به بهره برداری می رسد.

وی گفت: سه مولفه شجاعت و آگاهی، سرعت عمل و تصمیم گیری به موقع نقش کلیدی در بومی سازی به عنوان یک ضرورت جدی در صنعت فولاد به حساب می آید.

پایاب توضیح داد: داخلی سازی مانع از تطویل اجرای پروژه می شود، فرصت اشتغال را فراهم می سازد و نیروهای جوان و متخصص از بازار کار برخوردار می شوند، مشکلات تامین ارز برای واردات حذف می شود و پژوهش و تحقیق در کشور رونق پیدا می کند.

به گزارش ایرنا، ایران به عنوان دهمین فولاد ساز جهان معرفی شده و انتظار می رود امسال میزان تولید در این بخش به ۳۰ میلیون تن برسد، ضمن اینکه ظرفیت هم از ۴۰ میلیون تن فراتر خواهد رفت.