قزوین – درآمد نیوز – بدون شک امروزه انرژی به عنوان یکی از ارکان مهم توسعه پایدار در زندگی جوامع بشری محسوب شده و نقش اساسی و سازنده‌ای را در بین مردم جوامع مختلف ایفا می‌کند تا جایی که این مساله به یکی از اساسی‌ترین نیازهای مردم با وجود نوع الگوهای مصرفی، درآمده است.

طی سال‌های گذشته و با افزایش میزان مصرف انرژی، بشر رفته رفته با کاهش منابع سوخت فسیلی روبرو شد که همین موضوع استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر مانند انرژی‌های بادی، آبی و خورشیدی را در اذهان زنده کرد.
در عین حال نیز استفاده بیش از حد از منابع سوخت فسیلی به علت نیاز روزافزون بشر به انرژی، آلودگی‌های زیست محیطی و مخربی را نیز به دنبال داشت که همین مساله هزنیه‌های هنگفتی را در راه مبارزه با آلایندگی‌های زیست محیطی بردوش دولتمردان نهاد.
پایان عمر منابع سوخت‌های فسیلی اصلی‌ترین دلیل دولت‌ها برای استفاده از انرژهای پاک و تجدید پذیر بود تا جایی که رفته رفته درصدد جایگزین ساختن آن از منابع طبیعی مانند باد و خورشید شدند.
بدون شک باید پذیرفت که خورشید نخستین منبع انرژی برای بشر خاکی به شمار رفته تا جایی که انسان از گرما و نور استفاده‌های فراوانی را به عمل آورده و امروزه نیز با بهره‌مندی از فناوری‌های نوین و تکنولوژی‌های پیشرفته می‌توان با صرف هزینه‌های اندک اقدام به احداث نیروگاهای خورشیدی کرد و بدون استفاده از هزینه‌های کلان در جهت استخراج و استفاده سوخت‌های فسیلی و تولید گازهای مخرب، انرژی مورد نیاز خود را تامین کنیم.
ایران با قرار گرفتن در کمربندی خورشیدی، یکی از کشورهای مستعد در حوزه تولید انرژی خورشیدی است و در این میان قزوین به عنوان یکی از استان‌های شاخص در ایجاد و احداث این نوع نیروگاه قرار دارد و همین مساله باعث شد تا ایرنای مرکز قزوین با محمد مرشدزاده مدیر فنی دفتر مهندسی و نظارت شرکت توزیع نیروی برق استان مصاحبه ای را در خصوص آخرین وضعیت احداث و تولید انرژی خورشیدی در این استان به انجام برساند.

موقعیت قزوین به لحاظ نصب پنل های خورشیدی در سطح کشور چگونه ارزیابی شده است؟
قزوین به دلیل موقعیت جغرافیایی و داشتن ارتفاع از سطح دریا از استان‌های مستعد برای احداث نیروگاه و نصب پنل‌های خورشیدی است  به دلیل اینکه وقتی در ارتفاعی بالاتر از سطح دریا قرار می‌گیریم دمای هوا کاهش پیدا کرده و راندمان پنل‌ها بیشتر می شود اگرچه شاید تابش خورشید در برخی از مناطق وجود داشته باشد اما به دلیل دمای بالا، راندمان پنل‌ها کاهش پیدا می‌کند.
به لحاظ روزهای تابش نیز این استان در طول سال دارای ۲۸۰ روز تابش است که این یعنی ظرفیتی به میزان ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ کیلووات ساعت تابش انرژی خورشیدی است و به همین لحاظ یکی از بهترین مناطق برای استفاده و بهره‌مندی از انرژی خورشید جهت تولید برق.
بهترین محل برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی در قزوین اراضی دشتی آن است، اگرچه تمامی مناطق استان مستعد احداث این نوع نیروگاه بوده اما به لحاظ هزینه‌ای، نصب سازه و پنل به طور طبیعی در مناطق کوهستانی مانند الموت، طارم سفلی و آوج هزینه‌بر خواهد بود.
این در حالی است که قزوین از ۲ جهت مستعد استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله انرژی های خورشیدی و بادی است، واقع شدن بخش هایی از مناطق استان از جمله سیاهپوش و کهک در مسیر تونل بادی و همچنین بهره مندی تمامی مناطق آن به لحاظ پاکی آب و هوا و بالا بودن از سطح دریا جهت نصب پنل های خورشیدی، استان را از جایگاه ویژه ای در این حوزه روبرو ساخته است.
ایرنا.استقال سرمایه گذاران در بخش سرمایه گذاری این نوع انرژی در استان تاکنون چگونه بوده است؟
استان قزوین در حال حاضر با ۳۳ موافقت نامه احداث نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۲۳۰ مگاوات و ۲۳ پروانه احداث با ظرفیت ۱۴۳ مگاوات صادر شده و ۱۰ قرار داد با ظرفیت ۳۹ مگاوات در حوزه این نوع انرژی مبادله شده که جزو استان های شاخص در سطح کشور مطرح بوده و هم اکنون نیز ۲ واحد نیروگاهی با ظرفیت سه مگاوات واقع در کهک و بویین زهرا در حال بهره‌برداری بوده و یک مگاوات دیگر هم در تاکستان به زودی وارد مدار خواهد شد.
تاکنون حدود ۹۰۰ کیلووات برق در سطح استان قزوین از مشترکانی که اقدام به نصب پنل خورشیدی کرده اند، خریداری و به شبکه توزیع انتقال داده شده در حالی که کمیته امداد امام (ره) نیز برای حمایت از مددجویان تحت پوشش خود در قالب واگذاری پنل های خورشیدی جهت درآمدزایی این قشر اقدامات ارزنده ای را کرده تا جایی که هم اکنون ۵۲ خانوار تحت پوشش به همراه ۳۲ متقاضی دیگر ضمن انعقاد قراردادهای لازم توانسته اند ۲۶۰ کیلووات برق به مدار تزریق کنند و امسال نیز ۴۰۰ کیلوولت دیگر نیز به انجام خواهد رسید.
این در حالی است که عملیات صفر تا ۱۰۰ مراحل اجرا و نصب توسط این نهاد برای افراد تحت پوشش به انجام رسیده و درآمد آن نیز هر ۲ ماه یک مرتبه به حساب متقاضیان واریز می شود.
در خصوص کمک به خانوارهای نیازمند، کمیته امداد امام (ره) با اجرای طرح برکت تاکنون ۱.۳ مگاوات با شرکت توزیع نیروی برق استان قراداد منعقد کرده که ۲۶۰ کیلووات آن وارد مدار شده و با ارایه تسهیلات بلاعوض جهت نصب آن اقدام به عمل آورده که در نهایت از درآمد نیروگاهی آنها کسر، و در عین حال نیز هیچ هزینه‌ای هم تا میزان ۱۰۰ کیلووات برای اتصال به شبکه پرداخت نمی‌کنند.
ایرنا.در خصوص میزان تعرفه و سرمایه گذاری نیروگاه های خورشیدی توضیح دهید؟
براساس قرادادهای موجود و مصوبه ابلاغی از سوی وزارت نیرو در سال ۹۸، خرید تضمینی تولید انرژی خورشیدی به مدت ۲۰ سال و برای توان‌های یک تا ۲۰ کیلووات به ازای هر کیلووات ساعت ۱۰ هزار و ۹۰۰ ریال، از ۲۱ تا ۱۰۰ کیلووات ۹ هزار و ۱۰۰ ریال و از ۱۰ مگاوات به پایین نیز سه هزار و ۳۷۰ ریال در نظر گرفته شده است.
برای هزینه نصب پنل‌های خورشیدی نیز باید گفت که به ازای کیلووات بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان با توجه به تغییرات نرخ ارز هزینه لازم است و متوسط درآمد ماهانه هر کیلووات نیز در ماه ۱۷۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است که براساس فصول سال متفاوت می‌باشد.
فضای مورد نیاز برای احداث پنل‌های خورشیدی برای هرکیلووات ۱۰ متر مربع بوده و در حال حاضر نیز مدت زمان لازم جهت بازگشت سرمایه هم ۵ تا ۶ سال در نظر گرفته شده که این مساله ناشی از ایجاد نرخ‌های جدید ارزی پیش بینی شده است.
تهیه پنل‌های خورشیدی در حال حاضر و با توجه به فعالیت ۲ شرکت دانش بنیان در مشهد که هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده‌اند، وارداتی بوده و بیشتر از کشورهای آلمان، ترکیه و فرانسه صورت می‌پذیرد.
متقاضیان سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی خورشیدی و تا میزان ۱۰۰ کیلووات با در دست داشتن یکی از قبوض انشعابات خود همراه با کپی کارت ملی و شماره حساب مالک انشعاب، با مراجعه به امور اجرایی و یا ستاد شرکت توزیع نیروی برق می‌توانند نسبت به انعقاد قرارداد خود اقدام کنند.
همچنین متقاضیان سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰۰ کیلووات و تا توان ۷ مگاوات باید با مراجعه به سامانه ساتبا (سازمان انرژی بهره وری برق ایران) ثبت نام کرده و پس از تغییر کاربری زمین خود به شرکت توزیع مراجعه کنند و برای مطالعات اتصال بیش از ۷ مگاوات نیز باید به شرکت برق منطقه‌ای زنجان مراجعه داشته باشند.

از آخرین وضعیت احداث شهرک انرژی استان توضیحاتی ارایه کنید؟
استانداری قزوین با کمک شرکت شهرک‌های صنعتی استان از سال گذشته منطقه یک هزار هکتاری را در حومه شهرستان آبیک برای احداث شهرک انرژی اختصاص داده اند و پیگیری‌های آن جهت انجام زیرساخت‌ها و تامین پست‌های فوق توزیع و انتقال نیز در حال انجام است تا متقاضیان سرمایه‌گذاری در این بخش مشکلی در خصوص تامین زمین و تغییر کاربری آن نداشته باشند.
خوشبختانه در قزوین از سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی بادی و خورشیدی حمایت های لازم از سوی مسوولان استانی صورت می گیرد و صدور مجوز و پروانه های لازم تایید کننده آن بوده و جزو استان های ممتاز در این بخش است.
این در حالی است کهمتقاضیان سرمایه گذاری در این حوزه می توانند اقدامات لازم را مانند گذشته به عمل آورده و در عین حال نیز  استان برای کمک به سرمایه گذاران زمین مورد نیاز آنان را از محل اراضی ملی نیز واگذار کرده است.
در خصوص مزیت‌های مهم انرژی خورشیدی نسبت به سایر انرژی‌های پاک مانند باد و تولید پراکنده توضیح دهید؟
هر چند برای احداث نیروگاه های بادی نقاط خاص بادگیر مطرح است تا جایی که در قزوین تنها مناطق محدودی از جمله سیاهپوش و کهک برای انجام این کار مناسب بوده و یا برای احداث نیروگاه های تولید پراکنده باید مناطقی را در نظر گرفت که از داشتن گاز بهره مند باشند و به طور طبیعی نیز نمی توان این نوع نیروگاه های را در هر منطقه ای بنا کرد اما در بخش نیروگاه خورشیدی باید گفت تمامی نقاط این استان مستعد بهره مندی از این موضوع بوده و می توان در هر نقطه ای اقدام به نصب و راه اندازی پنل های خورشیدی در آن کرد.
برق تولیدی حاصل از نیروگاه‌های خورشیدی امکان نصب به خطوط انتقال را در تمامی سطح استان را داشته و همین مساله نیز باعث افزایش راندمان برق شده و در عین حال نیز در توان‌های پایین مانند ۵ یا ۱۰ کیلووات نیز قابلیت نصب را دارند اما به عنوان مثال در انرژی‌های بادی حداقل توان باید ۵۰۰ کیلووات باشد و از نظر ر اندمانی نیز پایین خواهد بود و مولدهای تهیه شده در تولید پراکنده‌ها نیز کمتر از یک مگاوات میسر نخواهد بود.
این در حالی است که عمر مفید پنل‌های خورشیدی تا ۲۵ سال است.
در عین حال نیز هزینه اتصال به شبکه در توان‌های بالا توسط متقاضیان باید انجام شود که این مساله مشکلاتی را برای سرمایه گذاران ایجاد کرده و این موضوع از سوی مقام عالی استان در حال پیگیری است.
به عنوان مثال برای تولید مولدهای بیش از ۷ مگاوات باید پست ۶۳ کیلوولت به ارزش حدود ۱۴ میلیارد تومان نصب شود و برای کیلومتر خط انتقال نیز یک میلیارد تومان هزینه دربر دارد.