در خصوص اینکه خیلی از فعالان بازار مسکن معتقدند بازار حباب‌گونه است و تلاشی برای حل بحران این بازار انجام نمی‌شود

مصطفی قلی‌خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک

در خصوص اینکه خیلی از فعالان بازار مسکن معتقدند بازار حباب‌گونه است و تلاشی برای حل بحران این بازار انجام نمی‌شود، باید متذکر شوم، به هرجهت وقتی که قیمت‌ها در سایر بازارها همچون ارز، طلا، سکه و سهام که چهار مولفه اصلی اقتصاد هستند، دستخوش تغییرات می‌شود و روند رو به بالایی را پی می‌گیرد، بر بازار مسکن هم اثر می‌گذارد و این مساله نه دست اتحادیه است نه مردم، بلکه دولت تعیین‌کننده ادامه این روند است.

از طرفی دیگر بیش از ۸۵ درصد مصالح ساختمانی تولید داخلی است و این مورد هم در اختیار شرکت‌های خصوصی وابسته به دولت یا همان خصولتی‌هاست و از این مورد می‌توان نتیجه گرفت، افزایش نرخ آنها قیمت خانه و مسکن را بالا می‌برد.

به علاوه همانطور که به یاد داریم در خرداد سال جاری، بانک مرکزی اعلام کرد قیمت خانه در تهران و برخی کلان‌شهرها حدود ۴۸ درصد افزایش پیدا کرده است، درصورتی که همان موقع در کف بازار آمار ۱۰ تا ۱۲ درصدی برای بالا رفتن نرخ، بیان می‌شد. دلیل اعلام بانک مرکزی هم مطابقت ترازنامه و پشتوانه بانک‌ها همچون ملک و ساختمان‌ آنها بود که البته باعث شد تراز آنها مثبت شود.

از یک سو جهش قیمت در تمام بازارها نیز عامل گرانی خانه شد. در حال حاضر هم به‌واسطه انتخابات آمریکا و مسائلی که برای آینده اقتصاد ایران مطرح می‌شود، مردم دلار تا ۲۲ هزار تومان رساندند و این نشان می‌دهد مردم ما جلوتر از مسئولان حرکت می‌کنند، همچنین در مقطع کنونی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش قیمت خانه داریم که انتظار می‌رود به دلیل افت و ثابت نسبی قیمت در بازارهای موازی همچون سکه و دلار، این رویه کاهشی بیشتر شود.

در خصوص اینکه آمار اعلام شده برای قیمت‌ها از سوی مرکز آمار با داده‌هایی که دولت و مجوعه وزارت راه ارائه می‌دهند، باید بگویم اینها با هم اختلاف دارند و علت آن هم سیاسی بودن برخی اقتصاددانان است، این در حالی است که آنها باید آزاد باشند و نسبت به اظهارنظرها آزادتر رفتار کنند. در هر حال تعادل وضعیت عرضه و تقاضا به‌واسطه آنکه فروشنده‌ها بیشتر شده‌اند، بر هم خورده است.

به عبارت دقیق‌تر کسانی که احتکار ملک کرده بودند در حال حاضر، به فکر فروش خانه ولو با قیمت پایین‌تر هستند. گفتنی است پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال هم کاهش قیمت در بازار مسکن داشته باشیم، چراکه از یک طرف مردم دیگر توان پرداخت هزینه بالا برای خرید خانه را ندارند و از سویی دولت هم به دنبال برنامه‌ریزی برای کاهش قیمت‌هاست.