درآمد نیوز – ما تحریم‌های داخلی را برای تولید و فعالیت اقتصادی یک مانع جدی می‌بینیم. تورم قوانین و بخشنامه‌ها نیز بخشی از همین تحریم‌های داخلی است.

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: ما تحریم‌های داخلی را برای تولید و فعالیت اقتصادی یک مانع جدی می‌بینیم. تورم قوانین و بخشنامه‌ها نیز بخشی از همین تحریم‌های داخلی است.

به گزارش درآمد نیوز ، ابوالفضل روغنی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد شعار سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» اظهار کرد: به دلیل اهمیت موضوع، رهبری شعار امسال را هم‌مانند سال‌های گذشته روی مسأله تولید قرار دادند ولی نکته اینجا است که امسال موضوع مانع‌زدایی را هم مطرح کردند. از قبل هم در موضوع مانع‌زدایی صحبت‌هایی شده بود و به دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف ابلاغ شده بود که موانع را از بین ببرند.

وی در ادامه افزود: یکی از مسائلی که در مورد آن صحبت می‌شود اما توجه چندانی به آن نمی‌شود موانعی است که خود دولت‌ها ایجاد می‌کنند که گاهی حتی با قانون نیز در تضاد است. برای مثال در سال‌های اخیر که نیاز زیادی به ارز در کشور وجود داشت، انواع و اقسام بخشنامه‌ها توسط وزارت جهاد کشاورزی و صمت ابلاغ می‌شد که جلوی صادرات را می‌گرفتند. یک روز صادرات را آزاد و یک روز ممنوع می‌کردند، این خود مانع تراشی است.

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در زمان جنگ اقتصادی که تحت تحریم‌های بین‌المللی هستیم، فعالین اقتصادی باید آتش به اختیار رفتار کنند تا بتوانند مسائل و مشکلات را حل کنند. در زمان جنگ وقتی فرمانده می‌بیند که جان سربازان در خطر است باید هرکاری کند تا از آن موقعیت نجات پیدا کنند. وقتی کشور ما در محاصره اقتصادی است و تحریم‌های سنگین بین‌المللی علیه ما وجود دارد، اولویت در این است که ما به نحوی ارز را وارد کشور کنیم.

وی افزود: آنقدر بانک مرکزی برای این کار مانع‌تراشی کرد تا همه بسترهایی که برای صادرات ایجاد شده بود از بین رفت. در مورد تعهدات ارزی هزار و یک بخشنامه صادر شد، در آخر هم در ماه‌های پایانی سال گذشته بانک مرکزی به همان پیشنهاداتی که اتاق بازرگانی و فعالین اقتصادی می‌دادند رسید. آتش به اختیار بودن یعنی دست فعالین اقتصادی باز گذاشته شود، ما خودمان بلدیم ارز را به کشور بازگردانیم و تحریم‌ها را دور بزنیم.

روغنی خاطرنشان کرد: بنابراین باید به فعالین اقتصادی اعتماد شود، البته هرجایی که تخلفی رخ داد باید به شدت با متخلف برخورد شود. اگر کسی بخواهد فرصت‌طلبی کند باید مورد برخورد جدی قرار بگیرد. حرف ما این است که اعتماد و فرصت وجود داشته باشد، به صورت رندوم هم کنترل کنید اگر کسی خلاف قانون رفتار کرد به شدت با او برخورد کنید. 

وی با اشاره به موضوع تحریم‌های داخلی گفت: ما تحریم‌های داخلی را برای تولید و فعالیت اقتصادی یک مانع جدی می‌بینیم. تورم قوانین و بخشنامه‌ها نیز بخشی از همین تحریم‌های داخلی است. ستادهای مختلفی مانند ستاد تسهیل و رفع موانع تولید یا شورای گفت‌وگو تشکیل شده است که نشان می‌دهد موانع زیادی در کشور وجود دارد. بانک‌ها، تامین اجتماعی و اداره مالیات هم موانع بسیار جدی‌ای برای تولید ایجاد می‌کنند. 

این عضو اتاق بازرگانی ایران همچنین افزود: این همه ستاد هم ایجاد کردیم اما متاسفانه از هر ده مصوبه این ستادها فقط یکی اجرا می‌شود. یعنی با موانع قانونی جلوی قانون را می‌گیرند. باید به این مسأله هم توجه کافی شود. امسال می‌تواند مکمل جهش تولید باشد، جهش تولید در کنار رفع موانع می‌تواند باعث ایجاد یک جهش در اقتصاد و تولید ما باشد.