مسئولین در شرایط کنونی باید لباس رزم بر تن کنند،‌این لباس زیبنده‌تر است چرا که آنها را وادار می‌کند تا به میدان بیایند و مانند مردم و همسطح با آنها زندگی کنند و از مشکلات آنها با خبر شوند و حتی آن را درک و لمس کنند.

به گزارش درآمد نیوز -مسئولین در شرایط کنونی باید لباس رزم بر تن کنند،‌این لباس زیبنده‌تر است چرا که آنها را وادار می‌کند تا به میدان بیایند و مانند مردم و همسطح با آنها زندگی کنند و از مشکلات آنها با خبر شوند و حتی آن را درک و لمس کنند.
طولانی شدن همه گیری بیماری کرونا و تشدید آن با شروع فصل سرما از یک سو و به هم ریختگی اقتصادی کشور و اوضاع نابسامان آن از سوی دیگر حالا به گونه ای رسیده که مسئولان از آن به عنوان شرایطی بحرانی به مثابه دوران جنگ سخن می‌گویند، اما رفتار آنها سخنشان را غیر قابل باور کرده است.
ترس از ابتلا به بیماری کرونا و از دست دادن اعضای خانواده و هزینه‌های ناشی از درمان کرونا در صورت ابتلا در یک طرف قرار دارد و از سوی دیگر فشار اقتصادی ناشی از ناکارآمدی دولتمردان و تحریمها موجب شده تا بسیاری از افراد در چالشی بزرگ قرار گیرند. بسیاری از کسب و کارها به واسطه کرونا بی رونق شده و بخشی از مردم به شمار بی کاران کشور اضافه شدند و بسیاری دیگر هم در اثر شرایط اقتصادی کشور سودآوری خود را از دست داده و زمین گیر شده‌اند. گرانی و تورم هم در این میان روزانه خودنمایی می کند تا مبادا مردم نفس راحتی بکشند.
اما در این میان مردم در صحنه‌ها و عرصه های مختلف همچنان ایستاده‌اند، از یک سو تمام همت خود را برای یاری به هموطنان بکار بسته اند و در بسیاری از مواقع از منافع مالی خود علیرغم احتیاج به آن چشم پوشی کرده‌اند و از سوی دیگر برای کمک به کادر درمان خود نیز وارد میدان شده و نه تنها با رعایت موازین و پروتکل‌های بهداشتی بلکه با ارائه خدمات داوطلبانه مانند تولید ماسک تلاش می کنند که باری از دوش یکدیگر بردارند.
اما گویی در این میان دولت فقط خبر ازشرایط جنگی می‌دهد و خود نقشی برای حضور و پای کارآمدن ندارد. رفتار اخیر برخی از مسئولان به گونه‌ای است که خود را تافته جدا بافته از مردم دانسته و نه تنها برای همدردی با مردم و روحیه دادن به سربازان خط مقدم نبرد در جبهه‌های اقتصادی و سلامت پای کار نمی آیند بلکه حتی اگر این رفتار از سوی دیگر مسئولان هم سر بزند آنها را متهم به بی مسئولیتی کرده و این نوع همدردی را به پای تبلیغات انتخاباتی می گذارند!
در این میان سوال این است که واقعاً مسئولان باید در چنین شرایطی چه رفتاری از خود نشان دهند؟ آیا می توان در گوشه ای نشست و برای مردم کوچه و بازار تصمیم گرفت و بحران‌های آنها را بدون هیچ شناختی از شرایط مدیریت کرد؟

تجربه جنگ
نگاهی به رفتار مسئولان نه تنها در کشورمان بلکه در بسیاری از کشورهای دیگر نشان می دهد که بسیاری از مسئولان به هنگام جنگ پا به پای مردم خود در میدان حضور داشتند، که نمونه های آن در تاریخ بسیار است. اما نزدیکترین تجربه برای مردم ما حضور رهبر انقلاب در جبهه های نبر حق علیه باطل است. حضور ایشان از روزهای آغازین جنگ در جبهه جنوب و غرب کشور تأثیر کم نظیری بر روحیه رزمندگان داشت. مقام معظم رهبری تا زمان ترور در ۶ تیر ۱۳۶۰به شکل مداوم در جبهه های نبرد حضور داشتند حتی به گفته سرلشکر رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا، ایشان گاهی از مناطق جنگی آمده و با همان لباس‌های رزم در نماز جمعه شرکت می‌کردند.
وی در این باره گفت: تأثیر حضور بسیجی‌وار رهبر معظم انقلاب به عنوان نماینده امام(ره) که مسائل را درست به امام (ره) منتقل می‌کردند، برای نیروهای ارتش و سپاه یکی از بزرگترین وظایف قانون‌گذاران در چنین شرایطی اطلاع‌رسانی صحیح و اطمینان‌بخشی است، حتی اگر این اطلاعات بد باشد. اما مردم چگونه می توانند به اطلاعات مسئولانی که خود را تافته جدا بافته می دانند اعتماد کنند؟ در حال حاضر چرخه‌ای از بی‌اعتنایی و بی‌خیالی در مسئولان شکل گرفته است و مردم سخنان بدون عمل را نمی پذیرند. تأثیر چند لشکر را داشت.

ضرورت همراهی مسئولان با مردم
شاید در برخی از فرهنگ ها و از منطق برخی از مسئولان اینگونه تعریف شود که حکام نباید در بسیاری از کارهایی که مردمان عادی انجام می‌دهند، با آنان مشارکت و همراهی داشته باشد؛ چرا که این امر را با شکوه و جلال لازم برای زمامدار جامعه در تعارض می‌دانند. اما نگاهی به سیره و اخلاق پیامبر اسلام و ائمه نشان می دهد که چنین رفتاری در جامعه اسلامی که نظام کشورمان نیز بر اساس باورهای اسلامی تعریف شده است جایگاهی ندارد.
با توجه به آنچه که پیش از این گفته شد این روزها از چند جهت مردم در فشار مضاعف قرار دارند و در این میان انتظار دارند تا مدیریت بحران جامعه از سوی مسئولان به شدت پی گیری شود. در این میان بسیاری از آنها نیاز به تقویت روحیه دارند.
یکی از بزرگترین وظایف قانون‌گذاران در چنین شرایطی اطلاع‌رسانی صحیح و اطمینان‌بخشی است، حتی اگر این اطلاعات بد باشد. اما مردم چگونه می توانند به اطلاعات مسئولانی که خود را تافته جدا بافته می دانند اعتماد کنند؟ در حال حاضر چرخه‌ای از بی‌اعتنایی و بی‌خیالی در مسئولان شکل گرفته است و مردم سخنان بدون عمل را نمی پذیرند.
احمد علیرضا بیگی عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفتگو با سیاست روز در این باره گفت: اساساً وظیفه مسئولان آن است که در شرایط بحرانی و جنگی پای کار باشند و همگام با مردم برای مقابله با دشمن تلاش کنند.
وی با اشاره به اینکه مسئولی که در اتاق‌های دربسته نشسته از شرایط مردم خبر ندارد چگونه می‌تواند در این زمینه راهکار دهد، افزود : وقتی مسئول در میان مردم نیست و نمی داند که مردم در این شرایط چگونه عمل می‌کنند و چرخ زندگی آنها چگونه می‌چرخد، چگونه می تواند تصمیمات خود را مبتنی بر واقعیات اتخاذ کند.
نماینده مردم تبریز ، اسکو و آذر شهر تصریح کرد: روشن است که مسئولان باید نهایت اهتمام خود را بکار گیرند و کنار مردم باشند. مسئولی که اکنون در گوشه‌ای نشسته و از ترس بیماری میان مردم نمی رود چگونه می‌خواهد درک کند که کادر درمان که در خط مقدم جبهه مقابله با بیماری قرار دارد، چگونه از یک سو در این شرایط وظایف خود را به خوبی سر و سامان می‌دهد و از سوی دیگر به خانواده خود رسیدگی می کند؟
بیگی با تاکید بر اینکه غفلت و بی تفاوتی موجب آزردگی و یأس مردم می شود، اظهار داشت: کسی که مسئولیت می‌پذیرد از شرایط آن خبردارد و خود می‌داند که با چه مسائلی روبرو است. بنابراین نباید از اینکه در معرض خطر قرار گیرد وحشت داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: وقتی دولت از فاصله گذاری اجتماعی سخن می‌گوید و از مردم می خواهد شرایط استاندارد را رعایت کنند که خود هیچ تمهیداتی در این زمینه ندیده است. اگر مسولان یکبار در وسایل نقلیه عمومی حاضر شوند خواهند دید که مردم علیرغم تلاششان قادر به رعایت این شرایط نیستند چرا که ازدحام در این وسایل به ویژه در زمان پیک سفر بسیار است.
عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها گفت: اگر دولت در هماهنگی با مسئولین شهرداری تمهبداتی برای این موضوع در نظر بگیرد یا حضور کارمندان را به حداقل برساند و مردم باز هم رعایت نکنند، در این زمان شاید بتوان سخن از ناهمراهی مردم به میان آورد اما نمی‌توان از مردم به شکل یکطرفه انتظار داشت.
سید مسعود خاتمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در این باره به سیاست روز گفت: راه حل هایی چون جلوگیری از تجمع یا تقسیم بندی زمان کار، اجباری کردن ماسک همه و همه خوب است اما مردم باید زندگی با این بیماری را فرا گیرند.
وی با بیان اینکه دولت باید به جای کناره‌ گیری از مردم به مدیریت این شرایط بپردازد، افزود: آموزش به مردم و مدیریت بحران وظیفه دولت است و مسئولین باید پای کار حاضر شوند.
نماینده مردم گلپایگان و خوانسار تصریح کرد: کسی که مدیریت بحران و فرماندهی را قبول می‌کند خود از خطرات این مسئولیت آگاه است و چون خود این مسئولیت را پذیرفته نمی‌تواند از قبول آن طفره برود بلکه باید ریسک آن را قبول کند.

جنگ سیاسی در کار نیست انتظار مطرح است
باید گفت زمانی که مردم نسبت به این بی تفاوتی انتقاد می‌کنند و در نتیجه برخی از مسئولان برای شنیدن درد آنها به میانشان می‌روند ، این حضور علامت جنگ سیاسی نیست بلکه به نظر می‌رسد که آنها از انتظارات مردم باخبرند. در حال حاضر مماشات در جنگ اقتصادی و نبرد سلامت به گونه‌ای است که مردم فکر میکنند برخی از دولتمردان آنها را به شوخی گرفته اند . چرا که آنها از خود زمانی از برگشت مردم به زندگی عادی همراه با کرونا سخن می گویند اما خود چنین رویکردی را پیش نمی گیرند. زمانی مردم منتظر ماندند که با تمهیدات دولتمردان سایه جنگ از سر آنها برود ، اما نه تنها این سایه نرفت بلکه حالا با بی تفاوتی دولت نیز روبرو هستند.
دولتی که رعایت کردن پروتکل ها را با کارنکردن برای مردم یکسان می داند.