درآمد نیوز – هر مفهومی جنبه‌های مثبت و منفی خاص خودش را دارد. تهاتر نیز از این ماجرا مستثنا نیست. آگاهی داشتن از نقطه‌های ضعف معامله‌های بارتری به ما کمک می‌کند تا با چشمانی باز به سمت انجام این معامله‌ها برویم.

به گزارش درآمد نیوز -دکتر محمدرضا ناری ابیانه، هر مفهومی جنبه‌های مثبت و منفی خاص خودش را دارد. تهاتر نیز از این ماجرا مستثنا نیست. آگاهی داشتن از نقطه‌های ضعف معامله‌های بارتری به ما کمک می‌کند تا با چشمانی باز به سمت انجام این معامله‌ها برویم.

– مشخص نبودن قیمت اصلی کالاهای مورد تهاتر

در معامله‌های بارتری، تقریباًهمه چیز بر اساس توافق طرفین صورت می‌گیرد. به همین دلیل، ارزش واقعی کالا یا خدمات قریباً ارزش کالاها قابل تخمین هستند اما این خدمات است که نمی‌توان ارزش دقیقی روی آن‌ها گذاشت – مشخص نمی‌شود.

این ابهام می‌تواند در آینده مشکلاتی را برای طرفین معامله ایجاد کند؛ مثلاً شاید یکی از طرفین بعد از انجام خدماتش یا ارائه کالای خود به طرف مقابل، احساس کند که معامله انجام‌شده اصلاً عادلانه نبوده یا کسی به او پیشنهاد بسیار بهتری بدهد. باوجود آنکه در تهاتر، پول، واسطه مبادله نیست ولی همچنان می‌تواند به عنوان مبنای ارزش‌گذاری در نظر گرفته شود.

– امنیت معامله‌های میکرو بارتری

مسئله امنیت در معامله‌های بارتری، مشکل دیگری است که در این‌جور معامله‌ها وجود دارد. مخصوصاً اگر حجم معامله‌ها خیلی کم یا خیلی زیاد باشد. وقتی معامله‌ها با استفاده از ابزارهای مبادله – مثل پول صورت می‌گیرند، چون تمام شرایط بدون هیچ‌گونه ابهامی در قرارداد ذکر می‌شود درنتیجه معامله‌ها در بستری امن انجام می‌شوند؛ اما در معامله‌های بارتری، بحث اعتماد هر دو طرف مطرح می‌شود. اجازه بدهید با یک مثال این موضوع را روشن‌تر کنیم.

تصور کنید که شما می‌خواهید لپ‌تاپ خود را با یک گوشی دست‌دوم اما برند، تهاتر کنید. در زمان معامله، هیچ‌یک از دو طرف نمی‌دانند که گوشی یا لپ‌تاپ موردنظر چه مشکلاتی دارد.

البته در این‌جور مواقع معمولاً فرصت‌های تست این وسایل در نظر گرفته می‌شوند اما اگر حقه‌ای در کار باشد و قطعه‌ای از لپ‌تاپ به صورت موقت تعمیر شده باشد، بعد از گذشت دوره تست، طرف مقابل نمی‌تواند در این‌باره ادعایی کند.

این مسئله، یکی از نقطه‌های ضعف معامله‌های بارتری است. البته مثالی که زدیم بسیار پیش‌پا افتاده به شمار می‌رود و در معامله‌های بزرگ، گاهی حجم خسارت، جبران‌ناپذیر خواهد بود. به کار بردن تکنولوژی می‌تواند به عنوان یک پیشنهاد عالی برای افزایش امنیت معامله‌های بارتری در نظر گرفته شود.

استفاده از قراردادهای هوشمند یا سازوکاری مشابه آنچه اکنون در خرید و فروش ارزهای دیجیتال می‌بینیم، می‌تواند امنیت این معامله‌ها را بسیار افزایش دهد. چون در قراردادهای هوشمند، امکان تغییر قرارداد، تقلب و سرباز زدن از شرط‌های پذیرفته‌شده در معامله به هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست درنتیجه بدون یک واسطه حقیقی یعنی شخص سومی که هر دو طرف معامله به آن اعتماد دارند امنیت معامله به طور کامل برقرار می‌شود. البته این کار، نیازمند استفاده از دانش برنامه‌نویسی و ایده‌هایی خلاقانه برای در نظر گرفتن تمام جنبه‌های یک معامله است.