تهران – درآمد نیوز – معاون آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به افتتاح طرح نمک زدایی آب خلیج فارس برای بخش صنعت دو استان کشور توسط رییس جمهوری، گفت: مطالعه نمکزدایی آب دریا برای ۱۷ استان کشور انجام شده است.

«قاسم تقی زاده خامسی» روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود:‌ اکثر کشورهای دارای دسترسی به آب دریا از آن به عنوان یک منبع تامین آب به خصوص در جاهایی که امکان استفاده از سایر روش های تامین آب کمتر است بهره می‌گیرند و با نمک زدایی و شیرین سازی از آن در مصارف مختلف استفاده می کنند.
وی ادامه داد: برهمین اساس مطالعه برای استفاده از آب دریا برای ۱۷ استان کشور در دستورکار وزارت نیرو قرار گرفت که اکنون این مطالعه ها به پایان رسیده است.
تقی زاده خامسی خاطرنشان ساخت: عملیات اجرایی یکی از این مطالعه‌های صورت گرفته در استان هرمزگان و از طریق خلیج فارس فردا در حضور رییس جمهوری آغاز خواهد شد که یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های شیرین سازی آب در کشور است.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: پروژه شیرین سازی آب خلیج فارس به سیرجان در سه مرحله درحال انجام است که در نهایت آب شیرین شده را به گل گهر، سیرجان، کرمان و فولاد اردکان یزد خواهد رساند.
وی افزود: مرحله نخست آن آب شیرین شده به ظرفیت ۲۰۰ مترمکعب در روز با خط لوله ۳۰۵ کیلومتری و خطوط برق مورد نیاز و ایجاد مخازن مورد نیاز اکنون به صورت آزمایشی درحال فعالیت است که فردا به طور رسمی افتتاح خواهد شد.
تقی زاده خامسی سرمایه گذاری انجام این پروژه را به صورت ارزی و ریالی حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی با مشارکت بانک‌ها و صندوق توسعه ملی انجام شده است.
معاون آب و آبفای وزیر نیرو ادامه داد: پیش بینی می شود فاز دوم این پروژه نیز به همین ترتیب تا پایان امسال به بهره برداری برسد.
وی گفت: طبق قرار دادی که منعقد شده وزارت نیرو حدود ۴۰ میلیون متر مکعب از این آب را برای مصرف شرب بندرعباس و بندرخمیر به صورت تضمینی خریداری خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، رضا اردکانیان وزیر نیرو امروز در باره این طرح با بیان اینکه از آب دریا در دو شیوه یعنی بدون نمک زدایی به صورت شور و همچنین با نمک زدایی (تبدیل آب دریا به آب شیرین) استفاده می شود، خاطرنشان ساخت: نیازهای ‌آبی ۱۷ استان کشور در فلات مرکزی و مناطق ساحلی مطالعه شده و این مطالعه‌ها به انتها رسیده و نیازها نیز مشخص شده است.
وی  ادامه داد: در بخش استفاده از آب دریا، به صورت بدون نمک زدایی یعنی آب شور، مجوز ۲۶ میلیارد مترمکعب در سال صادر شده که تاکنون از این مجوز، ۱۳ میلیارد مترمکعب در حال استفاده است.
اردکانیان اضافه کرد: سه میلیارد مترمکعب از آب شور دریا برای آبزی پروری است و ۱۰ میلیارد مترمکعب نیز برای خنک کردن تاسیسات صنعتی، برج‌های نیروگاه ها و نظایر آن استفاده می شود.
وزیر نیرو ادامه داد: طرحی که فردا افتتاح می شود، شیرین سازی آب دریا برای مصرف شرب و صنعت در استان هرمزگان و برای مصرف در بخش صنعت استان کرمان است.
اردکانیان گفت: طرحی که فردا افتتاح می شود آغاز سلسه ای از طرح‌های اینچنینی در کشور است تا بتوان با رعایت مجموعه ملاحظه‌های فنی، اقتصادی و زیست محیطی، مصارف صنعتی را با توجیه اقتصادی لازم از آب دریا تامین کرد و منابع آب موجود را بیشتر به بخش شرب و بهداشت اختصاص داد.