عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس یازدهم گفت: مشکلات معادن کشور را می توان با ورود شرکتهای بزرگ و قوی معدنی حل و فصل کرد؛ چون چنین شرکت هایی از تجربیات بالایی برخوردارند.

لطف الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز ، درباره مشکلات و غیرفعال ماندن بخشی از معادن کشور گفت: ما باید تلاش کنیم تا اقتصاد مردمی شود و به معادنی که غیرفعال مانده اند یا مشکلاتی پیش روی آنهاست باید کمک کنیم تا دوباره احیا شوند.

وی افزود: متأسفانه یکی از مشکلاتی که نمی گذارد تا چالش های پیش روی معادن مرتفع شود، نوع مدیریت و سیتسم نظارتی است. معادن کشور باید به اهل آن سپرده شود. اما در ایران هرکس که معدنی را پیدا می کند آن را به نام خود ثبت می کند و مورد سوءاستفاده و دلالی قرار می دهد؛ لذا این افراد اصلاً اهلیت و صلاحیت اداره معادن را ندارند.

نماینده مردم قزوین خاطرنشان کرد: کسانی که مدیریت معادن را به دست می گیرند باید اهلیت،؛ تخصص و توان اداره معادن را داشته باشند اما این مسئله اصلاً مشاهده نمی شود و روز به روز وضعیت معادن بدتر از گذشته می شود.

سیاهکلی معتقد است؛ مشکلات معادن کشور را می توان با ورود شرکت قوی معدنی وصنعتیحل و فصل کرد؛ زیرا چنین شرکت هایی از تجربیات بسیار بالایی برخوردارند؛ لذا در امر مدیریت معادن به نوعی کارکشته هستند و دارای کوله باری از تجربیات  می باشند.

وی بیان کرد: برخی از معادن خصوصی یا دولتی که به خاطر نداشتن سرمایه کافی بلااستفاده مانده اند، می توان آنها را به شرکت های بزرگ معدنی وصنعتی که صلاحیت دار ند سپرد تا هم با این کار اشتغال زایی رونق گیرد و هم ارزآوری برای کشور داشته باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: باید قوانین مرتبط با کشف معادن اصلاح شود؛ یعنی نباید بلافاصله معدنی را که یک نفر پیدا می کند به نام او ثبت کرد، بلکه ابتدا باید بررسی شود که آن فرد صلاحیت و اهلیت را دارد یا خیر و اگر این شرایط را نداشت، آن معدن به عنوان سرمایه ملی بهتر است زیر نظر شرکت های معدنی بزرگ قرار بگیرد.

سیاهکلی تأکید کرد: در شرایطی که ما نمی توانیم نفت بفروشیم، معادن بهترین راه برای جایگزینی فروش نفت و ارزآوری است. معادن پایه تولید کشور هستند و خیلی از تولیدات از معادن نشات می گیرد؛ لذا توجه به معادن امری معقول و منطقی است.