تهران- درآمدنیوز- معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: در رویدادهای تبادل فناوری صندوق نوآوری و شکوفایی تاکنون ۵ هزار میلیارد تومان تفاهم نامه و قرارداد بین شرکت های دانش بنیان و متقاضیان از صنایع بزرگ منعقد شده است.

به گزارش ایرنا، سیاوش ملکی فر روز سه شنبه در رویداد تبادل فناوری در حوزه زبان و ادبیات فارسی در صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به فعالیت ۵۷۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور افزود: شرکت های دانش بنیان فعال در اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی می توانند بارهای بزرگی را از دوش کشور بردارند.

وی ادامه داد: همچنین تعداد زیادی شرکت فناور در پارک های فناوری و شرکت های خلاق و استارتاپی در اکوسیستم نوآوری کشور هستند که بسیاری از آنها در لبه دانش فعالیت می کنند و محصول ارایه می دهند.

ملکی فر گفت: در دوران پاندمی کرونا و در ابتدای شیوع این بیماری در کشور، توانستیم با فعالیت این شرکت نیاز کشور را برطرف کنیم. تولید ونتیلاتور، کیت تشخیص، ماسک، مواد ضدعفونی کننده و در حال حاضر تولید واکسن کرونا از جمله محصولاتی است که توسط شرکت های دانش بنیان به حوزه سلامت کشور ارایه شده است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی درخصوص باور نادرست برخی در خصوص شرکت های دانش بنیان که این شرکت ها، شرکت های کوچک برگرفته از جامعه دانشگاه هستند، ادامه داد: سه چهارم این شرکت ها، شرکت های تولیدی دانش بنیان هستند و امروز به صنایع بزرگی از قبیل فولاد، معدن، صنایع غذایی و خودروسازی خدمات و محصول ارایه می کنند.

وی گفت: همچنین ۲۶۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه فناوری اطلاعات در زمینه سخت افزار، الکترونیک و حوزه های مربوطه خدمات ارایه می کنند.

ملکی فر در خصوص تاریخچه شروع فعالیت صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار داشت: این صندوق همانند سایر نهادهای تامین مالی در کشورهای دیگر، در چهار حوزه خدمات متنوع از قبیل تسهیلات، ضمانت نامه، سرمایه گذاری و توانمندسازی ارایه می دهد.

وی با بیان اینکه حوزه سرمایه گذاری از جمله حوزه هایی است که سالیان زیاد مطالبه شرکت های دانش بنیان بوده است، تصریح کرد: در حال حاضر صندوق نوآوری و شکوفایی در برنامه هم سرمایه گذاری منابع را در اختیار مخترعان و سرمایه گذاران قرار می دهد.

معاون توسعه صندوق نوآوری یادآور شد: صندوق نوآوری و شکوفایی بیش از اینکه به فکر ارایه تسهیلات و تامین مالی شرکت ها باشد، به توسعه صادرات شرکت های دانش بنیان نیز توجه می کند. برای این امر، شناسایی ظرفیت شرکت ها و معرفی آن به بهره برداران و خریداران و بالعکس و نیز ارایه نیاز تقاضا به عرضه در دستور کار صندوق قرار دارد.

ملکی فر گفت: این امر از خروج ارز جلوگیری می کند و ایجاد ثروت پایدار را به دنبال دارد.

وی گفت: تمام خریداران محصولات دانش بنیان می توانند ۷۰ تا ۸۰ درصد از مبلغ خرید خود را در قالب لیزینگ با بازپرداخت سه سال از صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت کنند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی درباره برگزاری رویدادهای تبادل فناوری در سال گذشته اظهار داشت: در سال ۹۸، ۱۴ رویداد تبادل فناوری برگزار شد. ۱۰۵ صنعت بزرگ کشور، نیازهای خود را ارایه کردند و ۵ هزار میلیارد تومان تفاهم نامه و قرارداد بین شرکت های دانش بنیان و مشتریان منعقد شد.

وی افزود: در رویداد امروز که دهمین رویداد در سال ۹۹ است تبادل فناوری در حوزه زبان و ادبیات  فارسی برگزار می شود. از ابتدای بهمن ماه  فعالیت و ارایه نیاز نهادها در این حوزه با همکاری وزارت ارتباطات شروع و ۹ نیاز از سه نهاد بنیاد سعدی، بنیاد لغت نامه دهخدا و فرهنگستان زبان فارسی ارایه شد. ۶۷۳ شرکت در زمینه رفع این نیاز ها شناسایی شدند، ۱۲۴ شرکت برای رفع نیازها در این رویداد اعلام آمادگی کرده اند.

ملکی فر گفت: ۱۰۴ نشست بین متقاضیان و عرضه کنندگان برگزار شد و در نهایت ۳۴ شرکت برای مذاکره در دور دوم  انتخاب شدند.

وی یادآور شد: در این رویداد چهار تفاهم نامه و یک قرارداد بین تقاضا و عرضه منعقد خواهد شد.