یزد – درآمد نیوز – معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت( صمت ) با اشاره به لزوم تامین روغن و شکر مصرفی قنادی های یزد گفت: این ۲ محصول از مواد اولیه و ضروری صنف شیرینی پزی است.

به گزارش ایرنا، عباس تابش  روز یکشنبه در بازدید از یک کارگاه تولید شیرینی در شهر یزد افزود: تولیدکنندگان شیرینی های سنتی یزد نباید از روغن و شکر بازار آزاد استفاده کنند و برای تامین نیازهای آنها باید چاره اندیشی شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر آنها مجبور به تامین روغن و شکر  از بازار آزاد شوند، قطعا بر قیمت تمام شده شیرینی اثر دارد.

تابش ادامه داد:سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد برای جلوگیری از افزایش قیمت انواع شیرینی برای تامین شکر و روغن واحدهای سنتی پز استان چاره اندیشی کند.

در واحد یادشده  ۱۵ نوع شیرینی سنتی تولید و میزان تولید روزانه آن حدود یک تن است. 

در کارگاه های مختلف شیرینی پزی یزد انواع قطاب، باقلوا ، لوز، پشمک ، سوهان،حاجی بادام  و سایر محصول در بسته بندی های مختلف تولید و بخشی از آن در بازار استان ، مقداری به سایر استان ها و بخشی هم به خارج از کشور صادر می شود.

یزدی ها به قناد یا همان شیرینی پز« خلیفه» گویند و آمار دقیقی از تعداد کارگاه های بزرگ و کوچک آن در ۱۰ شهرستان استان دردست نیست.

 معاون وزارت صمت و رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان امروز وارد یزد شد  ،بازدید از یک واحد تولید ماسک، کشتارگاه ، یک واحد تولید لاستیک و نیز شرکت در کارگروه تنظیم بازار   یزد از جمله برنامه های سفر یک روزه تابش  است. 
یزد با حدود سه هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی چهارمین استان صنعتی و از لحاظ تنوع اندیس های معدنی دومین استان معدنی کشور است و در این ۲ بخش حدود ۱۴۰ هزار نفر فعالیت دارند.