نشست روسای مناطق آزاد کشورهای عضو اکو زمینه بهره برداری از ظرفیت های فرهنگی، افزایش همکاری منطقه ای و تعاملات اقتصادی وسرمایه گذاری را تقویت می کند.

نشست روسای مناطق آزاد کشورهای عضو اکو زمینه بهره برداری از ظرفیت های فرهنگی، افزایش همکاری منطقه ای و تعاملات اقتصادی وسرمایه گذاری را تقویت می کند.
به گزارش پایگاه خبری درآمد نیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزادکیش، غلاحسین مظفری رییس هیات مدیره و مدیر عامل این سازمان با بیان اینکه اولین نشست روسای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشورهای عضو اکو، که ۱۸ دی مصادف با ۷ ژانویه ۲۰۲۱ به میزبانی ایران و به صورت برخط ( آنلاین) برگزار می شود فرصت بسیارخوبی را برای همکاری گسترده و همه جانبه کشورهای عضو این سازمان با محوریت مناطق آزاد فراهم می کند اظهار داشت: هم افزایی بیشتر برای بهره برداری از ظرفیت های فرهنگی، افزایش همکاری های منطقه ای و ایجاد و تقویت تعاملات اقتصادی و سرمایه گذاری از جمله دستاوردهایی است که با استمرار این نشست ها محقق خواهد شد.

مدیر عامل سازمان منطقه آزادکیش با اشاره به اشتراکات فرهنگی بین کشورهای عضو اکو تصریح کرد: این وبینار همچنین فرصتی مغتم برای معرفی ظرفیت های بی بدیل جزیره کیش و شناخت جهانی از زیرساخت های مناسب این منطقه است که جذب سرمایه در بخش های مختلف به ویژه گردشگری را افزایش می دهد.

مظفری افزود: در دو سال گذشته حضور نمایندگان کشورهای عضو اکو در جزیره کیش قوت گرفته و برگزاری نشست ها و رویداد اقتصادی و گردشگری این سازمان و همچنین ایجاد دبیرخانه دائمی اکو در کیش سبب شده است بستر لازم برای مشارکت اعضای اکو با منطقه آزادکیش در جهت رونق مبادلات تجاری و گردشگری و همکاری های فرهنگی قوت گیرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به اینکه جمعیت ۵۰۰ میلیونی کشورهای عضو اکو ظرفیت بسیار بزرگی است که بهره گیری هوشمندانه از آن رونق اقتصادی این کشورها را سرعت می بخشد گفت: برگزاری نخستین نشست روسای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشورهای اکو برای تبادل تجربیات و توانمندی و تقویت اقتصادی این کشورها اقدام ارزنده ای است که می تواند مناطق آزاد کشورهای دوست و هم پیمان، به ویژه مناطق آزاد و ویژه ایران را در مسیر رشد ممتد کیفی و کمی قرار دهد.

لازم به ذکراست ، اکو مخفف نام یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای (Economic Cooperation Organization) است که ایران، پاکستان و ترکیه در سال ۱۳۴۳ (۱۹۶۴) با نام «آر سی دی» یا «سازمان همکاری عمران منطقه‌ای» پایه‌ریزی کردند اما به دلیل شرایط ناشی از انقلاب اسلامی ایران فعالیت آن متوقف شد. سپس در سال ۱۳۶۴ با نام «اکو» فعالیت خود را ازسرگرفت و با فروپاشی شوروی، در سال ۱۳۷۲ کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان نیز به این سازمان پیوستند. اکو هم ‌اکنون ده عضو دارد و زبان رسمی این سازمان انگلیسی و مقر اصلی آن، تهران است.

ارتقای شرایط برای توسعه اقتصادی پایدار و افزایش سطح زندگی و رفاه مردم، گسترش تجارت درون منطقه ای و فرامنطقه ای و حذف موانع تجاری،تلاش در جهت ادغام تجارت کشورهای منطقه با تجارت جهانی و ارتقاء همکاری های اقتصادی، اجتماعی،فرهنگی، فنی و علمی، توسعه زیربناهای حمل و نقل و ارتباطات و توسعه همگرایی بخش دولتی و خصوصی با تاکید بر آزادسازی اقتصادی از جمله اهداف تشکیل این سازمان است.