تهران- درآمدنیوز- رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور گفت: باتوجه به اینکه امروز با وجود افزایش نرخ ارز و مواد اولیه، ساخت خودرو با قیمت کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان بی‌معنی است، دولت باید مفهوم خودروی ارزان‌قیمت را در برنامه‌های خود مشخص کند.

چندی پیش، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری از برنامه‌ریزی برای طراحی خودروهای به روز و ارزان‌قیمت با استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور خبر داد.

«سورنا ستاری» در نشست مشترک با وزیر صنعت و رییس گروه اقتصادی دفتر رهبر معظم انقلاب درباره بررسی طرح تولید خودروی به روز و اقتصادی، افزود: ایجاد نوآوری با استفاده از طراحی‌های داخلی بیشتر خواهد شد و به همین دلیل، در طرح تولید خودروی ارزان‌قیمت و به‌روز بر طراحی با استفاده از ظرفیت‌های داخل کشور تاکید داریم.

در این پیوند رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: زمانی دلار یک‌هزار تومان قیمت داشت و پراید با قیمت ۶ میلیون تومانی، خودرویی ۶ هزار دلاری و ارزان‌قیمت محسوب می‌شد.

«محمدرضا نجفی‌منش» بیان‌داشت: امروز و با نرخ‌های فعلی دلار، پراید خودرویی حدود میلیون تومانی محسوب‌ می‌شود و خودروهای در همین بازه قیمتی، بیش از ۲۰۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شوند.

وی با بیان اینکه قیمت خودرو وابستگی مستقیم به نرخ دلار دارد، ادامه‌داد: پراید تا زمان حضور در خطوط تولید، جزو ارزان‌ترین‌ها در جهان محسوب می‌شد، اما اگر دولت به دنبال خودرویی ارزان‌تر است باید پرسید به چند دلار؟

این مقام صنفی یادآور شد: ‌شاید ارزان‌ترین خودروهای کنونی جهان، چهارچرخ های ساخته شده از سوی شرکت تاتاموتورز هند باشد که با قیمت‌های بین دو هزار و ۵۰۰ تا پنج هزار دلاری فروخته می‌شود، اما از کمترین امکاناتی همچون کیسه هوا یا کولر برخوردار نیستند.

وی، قیمت‌گذاری فعلی خودروها از سوی شورای رقابت را اشتباه توصیف کرد که منجر به ضرر و زیان خودروساز و قطعه‌ساز شده و تاکیدکرد:‌ قیمت خودرو باید به یکی از دو شیوه عرضه در بورس یا حاشیه بازار تعیین شود.

ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت

نجفی‌منش با اشاره به قیمت‌های کاذب خودرو در بازار، اما بازگشت به قیمت‌های ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومانی برای ارزان‌ترین خودروهای بازار را غیرممکن دانست و تاکید کرد: دولت در این راستا باید با تعریف مکانیسم‌هایی از جمله ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت با دوره پرداخت طولانی به حمایت مصرف‌کنندگان بپردازد.

وی تصریح‌کرد:‌ پایین نگه داشتن مصنوعی قیمت‌ها، در شرایط فعلی با افزایش نرخ دلار و وابستگی خودروها به مواد اولیه و تجهیزات خارجی که نیازمند تامین ارز هستند، فقط به زیان قطعه‌سازان و خودروسازان و فربه‌تر شدن دلالان می‌انجامد.

رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور همچنین به رشد چند برابری حجم نقدینگی سرگردان در دست مردم در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: بخش بزرگی از دلایل تورم، به همین دلیل است و اگر به دنبال بهبود وضعیت قیمت‌ها هستیم باید راهکاری برای این مساله بیابیم.

وی مجدد تاکید کرد:‌ در موضوع خودرو، دولت باید فکری برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه بکند تا هم اقتصاد کارش را انجام دهد و هم فشاری به این اقشار وارد نشود.

به گزارش ایرنا، شنیده‌ها حاکی است وزارت صنعت سه گزینه تولید میکروکارها (Micro Car)، تولید خودرو با موتور کم‌مصرف و موتورسیکلت‌های چهارچرخ را در دست بررسی دارد تا گزینه مناسبی را برای خانواده‌های ایرانی برگزیند.

برخی کارشناسان می‌گویند: در فضایی که کسب‌وکار و کل اقتصاد تحت‌الشعاع نرخ ارز قرار دارد، به چه چیز می توان ارزان اطلاق کرد؟ زیرا در این مسیر با هزینه‌های به ظاهر ریالی (مثل تولید فولاد، مس، مواد پلیمری و غیره) ‌مواجه‌ایم که با نوسانات ارزی دچار تغییر می‌شوند.

کارشناسان معتقدند: ایرانی ها دوست ندارند کالایی ارزان بخرند، اما دوست دارند با کمترین قیمت و هزینه بهترین کالا را خریداری کنند. نظیر این مساله را در سال های گذشته در تولید خودروی ال۹۰ شاه بودیم که قرار بود در دو کلاس ساده E۰ و فول آپشن E۲ عرضه شود و پیش‌بینی می‌شد بیش از ۹۵ درصد متقاضیان به سمت E۰ و بقیه پنج درصد به E۲ تمایل نشان دهند، اما در زمان پیش‌ثبت‌نام، عکس آن اتفاق افتاد.

پیشتر «امیر جعفرپور» معاون دفتر خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت به ایرنا گفته بود: وزارت صنعت سه گزینه تولید میکروکارها (Micro Car)، تولید خودرو با موتور کم‌مصرف و موتورسیکلت‌های چهارچرخ را در دست بررسی دارد تا گزینه مناسبی را برای خانواده‌های ایرانی برگزیند.