ساوه – درآمدنیوز – مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور گفت: با پلیس راهنمایی و رانندگی کشور توافقی حاصل شده است که بر اساس آن مهلت پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراهها به احتمال زیاد از ۲۴ ساعت کنونی به ۷۲ ساعت یا بیشتر افزایش یابد.

به گزارش ایرنا، «خیرالله خادمی» روز چهارشنبه در حاشیه سفر به شهرستان ساوه و بازدید از پروژه های کنارگذر شمالی و غربی اظهار کرد: الکترونیکی کردن عوارض آزادراهها از اقدامات بسیار مناسبی بود که باعث برچیده شدن صف های طولانی به خصوص در زمان های پیک ترافیک شد.

وی گفت: مساله مهم این است که باید شرایطی ایجاد شود تا هم سرمایه گذاران آزادراهها به چشم انداز درآمدی از محل دریافت عوارض دست یابند و هم مردم به سهولت و بدون فوت وقت عبور کنند و در همین راستا از شهروندان درخواست می کنیم که همکاری کنند زیرا الکترونیکی شدن دریافت عوارض نوعی اتوماسیون اداری محسوب می شود و پرداخت به موقع مبلغ می تواند باعث توسعه و ایجاد انگیزه در ورود سرمایه گذاران این حوزه باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: اگر قبل از اقدام به تردد، عوارض پرداخت شود بهتر است اما در حین عبور هم فرصتی برای مالکان خودروها در نظر گرفته ایم تا حدود ۴۸ ساعت بعد از تردد نسبت به پرداخت مبلغ اقدام کنند.

خادمی گفت: اخیرا با پلیس راه و راهنمایی و رانندگی کشور توافقنامه ای امضا کردیم تا فرصت پرداخت عوارض آزادراهی را برای مدت ۷۲ ساعت و شاید هم بیشتر مهیا کنیم و مردم هم در این بازه زمانی مبلغ را تسویه کنند.

وی تاکید کرد: در تمام دنیا پرداخت تعرفه عوارض آزادراهها قبل از عبور انجام می شود و مردم برای حق عبور از طریق کیف پول و یا خرید تکی برگه ها اقدام می کنند تا به راحتی و بدون توقف از هر آزادراهی عبور کنند؛ از این رو در ایران هم تلاش می کنیم زمینه را برای تردد آسان و بدون معطلی شهروندان فراهم نماییم.

مدیرعامل شرکت ساخت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: این اقدامات علاوه بر سهولت و از بین رفتن اتلاف وقت شهروندان، باعث دلگرمی سرمایه گذارانی که در ساخت آزادراهها مشارکت می کنند، خواهد شد و با تداوم این رویه می توانیم آینده آزادراه سازی در کشور را تضمین کنیم زیرا اگر سرمایه گذار مطمئن نباشد که فعالیتش سوددهی ندارد ممکن است رغبتی برای حضور در این زمینه نداشته باشند و در آینده برای توسعه این مسیرها به مشکلاتی برخورد کنیم که برای کشور خسارت محسوب می شود.

 به گفته خادمی توسعه آزادراهها علاوه بر ایجاد زمینه ای برای تردد ایمن مردم، از جنبه بین المللی و اینکه ایران بخشی از کریدورهای ارتباطی منطقه به شمار می آید بسیار مهم است و ضرورت دارد که از شرایط و موقعیت کشور برای بهره برداری از ترانزیت جهانی استفاده و بهره برداری کنیم زیرا کشورمان از دیرباز در مسیر جاده ابریشم قرار داشته و اکنون هم باید از فرصت ها برای تکمیل شبکه زیرساخت آزادراهها با کمک بخش خصوصی کمک بگیریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا در خصوص افزایش تعرفه آزادراههای کشور برای سال آینده، گفت: مطابق روال کنونی کمیته قمیت گذاری با توجه به شرایط تورم و هزینه هایی که در آزادراهها انجام می شود در این خصوص درصد مشخصی از افزاش نرخ ها را تعیین و اعلام خواهد کرد.

خادمی گفت: البته درصد افزایش تعرفه عبور از آزادراهها بسیار حساب شده تعیین می شود و از نرخ تورم قطعا کمتر خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور امروز در آغاز سفر به استان مرکزی ابتدا وارد ساوه شد و از روند اجرای پروژه های کنارگذر شمالی و غربی این شهر بازدید کرد.

شهرستان ساوه با بهره مندی از ۱۴۷ کیلومتر آزادراه و ۱۱۰ کیلومتر بزرگراه شریان اصلی و ارتباطی میان مناطق شمالی به جنوب و مرکز به غرب کشور است.