نرخ طلا و سکه دچار نوسان می‌شود و روند افزایشی محسوسی به خود می‌گیرد، باید آن را بیش از هر موردی متاثر از وضعیت بازار ارز دانست. این در حالی است که افزایش قیمت سکه بیش از نوسان بازار ارز، نشان‌دهنده آن است که عرضه و تقاضا همدیگر را تامین نمی‌کنند و به عبارت دقیق‌تر ممکن است تقاضا در بازار بیشتر باشد و این عاملی است تا افزایش نسبی در قیمت سکه به وجود آید.

در روزهای اخیر مشاهده شد قیمت طلا و سکه با نوسانات بسیاری همراه و قیمت هر قطعه سکه به کانال ۱۰ میلیون تومان بازگشت. در این میان بسیاری از کارشناسان افت و خیز قیمت ارز را مهمترین عامل اثرگذار بر روند قیمتی بازار طلا و سکه می‌دانند و بر این باورند اگر صحبت‌ها مبنی بر کاهش قیمت ارز جنبه عملیاتی پیدا کند، به طور حتم بر نرخ‌ها در بازار طلا نیز اثرگذار و در صورت عدم انجام آن، نتیجه عکس در انتظار قیمت‌ها طی روزهای آتی خواهد بود. با این اوصاف گفته می‌شود مردم در شرایط کنونی نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار طلا تردید دارند و نگاه آنها به روزهای آتی است. در هر حال فعالان بازار طلا توصیه می‌کنند، کسانی که قصد سرمایه‌گذاری برای این فلز ارزشمند را دارند با احتیاط قدم بردارند و در عین حال نگاه آنها بلندمدت باشد. چراکه پیش‌بینی قیمت‌ها برای روزهای پایانی سال همانند گذشته دشوار خواهد بود.

ظرف چند روز گذشته شاهد نوسانات بالایی در قیمت طلا و سکه بودیم. به نظر شما علت آن و تحلیل شما از این مساله چیست؟

باید متذکر شوم قیمت‌ها در بازار طلا در روز دوشنبه نسبت به روزهای قبل مقدار جزئی افت کرد، اما در حالت کلی، زمانی که نرخ طلا و سکه دچار نوسان می‌شود و روند افزایشی محسوسی به خود می‌گیرد، باید آن را بیش از هر موردی متاثر از وضعیت بازار ارز دانست. این در حالی است که افزایش قیمت سکه بیش از نوسان بازار ارز، نشان‌دهنده آن است که عرضه و تقاضا همدیگر را تامین نمی‌کنند و به عبارت دقیق‌تر ممکن است تقاضا در بازار بیشتر باشد و این عاملی است تا افزایش نسبی در قیمت سکه به وجود آید.

علت بعدی برای این افت و خیر قیمت را می‌توان مربوط به اونس جهانی دانست که ظرف چند روز قبل مقداری افزایش یافت و به ۱۸۶۲ دلار رسید. اینها عاملی است که همواره باعث افزایش و کاهش قیمت طلا و سکه است و در این میان عوامل دیگری همچون ارتباط بین کشورها و نگاه و دادوستدها آنها به یکدیگر نیز وجو دارد که خیلی به بازار ما ارتباطی ندارد و می‌تواند بر روند جهانی طلا اثرگذار باشد. به طوری که اگر روابط آنها منفی باشد، بلافاصله می‌توان اثر سوء آن را بر بازارهای طلا و سکه دید و بالعکس. به عبارتی دقیق‌تر آرامش در بازار جهانی می‌تواند بر بازارهای داخلی کشور نیز اثر محسوسی داشته باشد. در کل نوسانات چندوقت اخیر را می‌توان بیش از هر چیز تحت تاثیر روند دلار دانست و جنبه روانی دارد.

اخیرا رئیس بانک مرکزی هم در خصوص قیمت ارز صحبت کرد و اشاره داشت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان خواهد رسید. با فرض چنین اتفاقی تاثیر آن بر روند بازار طلا و سکه چگونه خواهد بود؟

به واقع اگر دولت چنین مطلبی را بیان کرده و درصدد عملیاتی شدن آن است و بازار ارز به این سمت و سو خواهد رفت، می‌توان انتظار داشت بر قیمت طلا و سکه هم اثر بگذارد و باید روند کاهشی در پیش بگیرد. اما اگر این صحبت‌ها عنوان شود و سپس جنبه عملیاتی پیدا نکرد، این عامل جریان عکس در قیمت‌های بازار خواهد بود. در هر حال ما امیدواریم اگر صحبتی بیان می‌شود نگاه‌ها هم به شکل کمک باشد و وضعیت اقتصادی دولت بهتر شود تا بتوان بازار ارز را کنترل کرد تا در روزهای پایانی سال، مردم به راحتی بتوانند، دادوستد و نیازهای خود را به بهترین شکل تامین کنند.

اخیرا اخباری در فضای مجازی منتشر شده مبنی بر آنکه برخی مردم پول‌های خود را از سایر بازارهای مالی و دارایی همچون سهام خارج و روانه بازار طلا و سکه کرده‌اند. نظر شما در اینباره چیست و آیا این می‌تواند گرانی را به بازار طلا و سکه تحمیل کند؟

باید متذکر شوم این مهم بستگی به شکل و شمایل ورود پول دارد. به طوری که ممکن است مردم در بازارسرمایه با فعالیت خود متحمل ضرر شده‌اند و سودی عاید آنها نشده است و یا به هر دلیل دیگری که پول آنها بیکار نماند آن را روانه بازارهای دیگرکنند. اگر حجم پول‌های ورودی آنقدر زیاد باشد که بر سایر بازارهای اثرگذار باشد، مفید نخواهد بود و امیدواریم اتفاقات گذشته بار دیگر تکرار نشود که یک پول‌هایی وارد شود و معاملات نزدیک به منطق اتفاق نیفتد. به طوری‌که مردم طلاهای خام و آب شده را بخرند و متحمل زیان شوند و مسیر گذشته در قیمت طلا بار دیگر تکرار و منجر به تحمیل التهابات سنگین دوباره بازار طلا شود. لازم به ذکر است کسانی که نقدینگی دارند و قصد ورود به بازار طلا دارند باید، تمام نکات را مدنظر قرار دهند و به سمت طلای خام نروند و برای خرید مصنوعات اقدام کنند. از طرفی اگر می‌خواهند در بحث طلا سرمایه‌گذاری کنند نگاه بلندمدت داشته باشند. از سویی دیگر این پول‌ها می‌تواند در زمینه صادرات خرج شود و تولید را افزایش دهد که از آن طریق بازارهای مالی و دارایی هم متحمل التهاب نخواهد شد.

در حالت کلی پیــش‌بینی شما از وضعیــت بازار طلا و سکــه در یک ماه پــایانی سال جاری و سال آینده چیــست و بازار مذکور به چه سمت و سویی خواهد رفت؟

ابتدا لازم است بگویم، پیش‌بینی قیمت طلا بسیار دشوار است و به واقع نمی‌توان قاطعانه درباره روند آتی قیمت صحبت کرد. در این میان اگر بحث کاهش قیمت ارز که درباره آن صحبت شد، اتفاق بیفتد و این نگاه به شکل معقول عملیاتی شود و بازار ارز آرامش بیشتری را به دست آورد، ما هم انتظار داریم بازار طلا در یک ماه پایانی سال روند عادی و معمولی را با درصدهای کم افزایش و کاهش پیش بگیرد. اما در صورتی که بازار ارز باردیگر با موجی از هیجان مواجه شود همانند تجربه گذشته نمی‌توان امیدواری زیادی به کنترل قیمت‌ها داشت.