محمدرضا ستاری در موج جدید اپیدمی جهانی کرونا، کشورمان ایران در معرض بحران جدی این ویروس کشنده قرار دارد به نحوی که در دو یا سه روز گذشته روزانه حدود هفت تا هشت هزار مورد جدید ابتلاء به کرونا در کشورمان گزارش می شود و اخیرا نیز تعداد زیادی چهره های نامدار به این بیماری […]

محمدرضا ستاری

در موج جدید اپیدمی جهانی کرونا، کشورمان ایران در معرض بحران جدی این ویروس کشنده قرار دارد به نحوی که در دو یا سه روز گذشته روزانه حدود هفت تا هشت هزار مورد جدید ابتلاء به کرونا در کشورمان گزارش می شود و اخیرا نیز تعداد زیادی چهره های نامدار به این بیماری مبتلا شده اند.

همزمان، متخصصان بیشتری در ایران به ارائه پیشنهادات حرفه ای پرداخته اند. کمیته سلامت مجمع نمایندگان استان تهران خواستار تعطیلی دو هفته ای تهران شده و انستیتو پاستور نیز تاکید کرد پس از شناسایی بیماران کرونایی، افراد در ارتباط با او هم باید شناسایی شوند تا بتوان آلودگی ناشی از ویروس کووید ۱۹ را در جامعه کاهش داد و زنجیره انتقال بیماری را شکست.
می توان دید این پیشنهادات تخصصی در صورت اجرا، به جلوگیری از کرونا کمک خواهد کرد. در واقع، این تدابیر با اقدام گذشته چین در قرنطینه و تعطیل کردن کل شهر ووهان و جمع آوری حداکثری مبتلایان و افراد مشکوک به ابتلاء شباهت زیادی دارد.
در ابتدای اپیدمی در ووهان، این شهر برای بیش از ۷۰ روز تعطیل و قرنطینه شده و قرنطینه نیز تا ۸ آوریل پایان یافت. این اقدام طوری برای کنترل کرونا در چین مهم بود که نشریه علمی «ساینس» در این باره نوشته بود که تعطیلی شهر ووهان باعث کاهش ۹۶ درصدی ابتلا در چین شده است. به نوعی هم می توان گفت قرنطینه شهر ووهان زمینه خوبی را برای مهار کرونا در چین ایجاد کرده بود.
پیشنهاد انستیتو پاستور مبتنی بر شکستن زنجیره انتقال نیز با استراتژی شهر ووهان به نام «جمع آوری حداکثری چهار دسته افراد» نزدیک است که شامل مبتلایان قطعی، افراد مشکوک به ابتلاء به کرونا، افراد با علائم تب که نمی توان احتمال ابتلاء آنها به کرونا را رد کرد، و افراد دارای تماس نزدیک با مبتلایان قطعی است. این استراتژی نیز به منظور شکست زنجیره انتقال بیماری معرفی شده بود.
اکنون محدودیت‌های جدید در ۲۵ استان و ۴۶ شهرستان کشورمان اعمال می‌شود. امید است با تلاش مشترک مردم، متخصصان و پزشکان و پرستاران فداکار کشورمان، اپیدمی این بیماری در ایران به زودی پایان یابد.