کاشمر ـ مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: امسال ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی برای خراسان رضوی پیشنهاد شده است.

به گزارش درآمد نیوز، حسین امیر رحیمی شب گذشته در ستاد سرمایه‌گذاری شهرستان کاشمر که با حضور سرمایه‌گذاران و صنعت‌گران در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، گفت: در ۹ ماهه گذشته ۵۰ طرح خارجی در استان مصوب و همچنین به شورای سرمایه‌گذاری فرستاده شده است که ۲۵۰ میلیون دلار ارزش این سرمایه گذاری‌ها است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۴۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در استان داشته‌ایم، تصریح کرد: در امسال منطقه آزاد ویژه اقتصادی کاشمر که مجوز در گذشته دریافت کرده است با ۱۰۶ میلیون یورو سرمایه‌گذاری در حال وصول منابع و برنامه‌ریزی است.
وی افزود: استان خراسان ۵,۷۰۰ میلیارد تومان می‌بایست درآمد در سال ۹۹ به بودجه اضافه می‌کرد که تا ۹ ماه سال جاری ۴ هزار ۸۹ میلیارد تومان از محل مالیات، عوارض، جرایم راهنمایی و رانندگی و انواع محل‌های دیگر وصول شده است که نسبت به برنامه، سه و ۹ دهم درصد عقب هستیم ولی در بخش وصولی نسبت به پارسال ۲۶ درصد افزایش داشته‌ایم.
امیر رحیمی با بیان اینکه یکی از نگرانی‌های اصناف افزایش حجم پایه مالیاتی بود، گفت: امسال تنها سالی است که خراسان رضوی درصد مالیاتی آن از متوسط کشوری پایین‌تر است که با توجه به مطالعه مشترکی که توسط اقتصاد و دارایی، سازمان برنامه بودجه و اداره مالیاتی انجام گرفت در ۱۰ سال گذشته همیشه درصد مالیاتی خراسان از متوسط کشور بیشتر بوده است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی با بیان اینکه سهم خراسان رضوی جهت تحقق ۵ هزار و ۷۰۰ تومان بودجه نسبت به سال قبل فقط ۲۰ درصد افزایش دارد که قابل تحقق است، گفت: با توجه به افزایش پایه‌های مالیاتی جدید و پایداری که دیده شده است این بودجه محقق می‌شود.
وی با بیان اینکه شهرداری کاشمر را جزو شهرداری‌های موفق در جذب اعتبارات دولتی می‌دانیم، تصریح کرد: شهرداری کاشمر حدود ۶۳۸ میلیارد تومان منابع اسناد خزانه دارد که از این مقدار ۲۸۴ میلیارد تومان قابل وصول بود و ردیف‌های استانی و ملی آن کسب که ۲۷۹ میلیارد تومان جذب شد.
امیر رحیمی تأکید کرد: شهردار کاشمر فعالیت خوبی در جذب منابع دارد و سازمان اقتصاد و دارایی نیز در اسفند امسال و تیرماه سال آینده می‌توانیم برای جذب منابع کمک کند.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی با بیان اینکه برای بازسازی مدرسه سلطان العلما و مکان‌های ورزشی اگر شهرداری بتواند اقدامات مورد نیاز را به عهده گیرد می‌توانیم از اوراق اسناد خزانه که در شهرهای دیگر استفاده نشده است کمک کنیم، افزود: پارسال حدود ۱۰ میلیارد تومان در استان، اوراق جذب نشد و شهرداری کاشمر به خوبی و به وقت اوراقی که پیش بینی شده بود را جذب کرد و با درخواست شهرداری می‌توانیم اوراقی که در استان جذب نشده است را به شهرداری کاشمر اختصاص دهیم.
۵۰ میلیارد دلار ارز فقط به چهار نفر پرداخت شده است
نماینده مردم شهرستان‌های کاشمر، بردسکن، خلیل آباد و کوهسرخ در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: ۵۰ میلیارد دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی فقط به ۴ نفر پرداخت شده بود که ایجاد این فساد را رقم زده است.
حجت الاسلام جواد نیک بین نیز در این جلسه با بیان اینکه مجلس تمام تلاش را در این گذاشته که درآمدهای کشور که از منبع خاص مالیات، نفت و سرمایه‌های عمومی در دست دولت است به سمت درآمدهای پایدار ببرد افزود: کشور دارای درآمد پنهان و پایدار است که باید استفاده کنیم و نمی‌توانیم فقط مالیات دریافت کنیم.
وی در ادامه گفت: علی رغم اینکه دولت با کاهش معافیت مالیاتی ۵ تا ۱۰ درصد از تولیدی‌ها و مراکز اشتغال‌زایی در کشور مخالف بود اقدامات خوبی در کمیسیون تلفیق انجام گرفت و به تصویب رسید. همچنین جهت جلوگیری از کاهش درآمد دولت در بخش‌هایی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد پایداری ایجاد و تعریف شد که دریافت مالیات از ماشین‌های لوکس با قیمت بیش از یک میلیارد تومان نمونه‌ای از آنها است.
نیک بین با بیان اینکه به سمت بودجه‌ای حرکت کرده‌ایم که از جیب مردم چیزی برداشت نشود اظهار داشت: ما سرمایه‌های زیادی در کشور داریم؛ در تفریق بودجه در حال حاضر هزار و ۵۱۰ میلیارد تومان از اقساط شرکت‌های دولتی مانده است که باید وصول شود و همچنین ۱۶۰ میلیارد تومان مالیات از شرکت‌های دولتی هنوز اخذ نشده است اما از بخش زیادی مالیات را بخش کارمندان، کسبه و کارگران پرداخت می‌کنند.
وی افزود: سال گذشته ۵۰ میلیارد دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای کمک به وضعیت اقتصاد پرداخت گردید اما ۵۰ درصد نهاده‌های دامی با قیمت بیش از ۶۰۰ درصد در بازار ارائه شده است.
کرونا به بخش خدمات و حوزه گردشگری کاشمر بیشترین صدمه را وارد کرد
فرماندار کاشمر نیز در این جلسه عنوان کرد: کرونا به بخش خدمات و حوزه گردشگری کاشمر بیشترین صدمه را وارد کرد.
مسلم ساقی افزود: شهرستان کاشمر در بحث اقتصادی رتبه اول خدمات، بعد کشاورزی و سپس صنعت را دارد.
وی با بیان اینکه این شهرستان دارای ظرفیت بالای گردشگری و زیارتی است تصریح کرد: بیشترین صدمه تأثیرگذار از تعطیلات بیماری کرونا بخش خدمات و گردشگری شهرستان است که قبل از بیماری کرونا کاشمر پذیرای سالیانه بیش از ۳ میلیون زائر و گردشگر بوده است.
فرماندار کاشمر با تأکید بر اینکه هوشمندسازی نظام مالیات ایجاد عدالت می‌کند و جلوی فرار مالیاتی را می‌گیرد اظهار داشت: متأسفانه دریافت تسهیلات و منابع در مرکز کشور راحت‌تر ارائه می‌شود و وقتی به شهرهای زیر مجموعه استان می‌رسد سرمایه‌گذاران درگیر بروکراسی اداری می‌شوند؛ از همین رو، نیاز است زیرساخت‌های مورد نیاز در شهرستان‌ها برای تسهیل کار سرمایه‌گذاران مهیا شود.