ساری – درآمد نیوز – پمپ‌بنزین‌ها از نگاه کارشناسان بهداشتی یکی از مهم‌ترین اماکن با خطر بالای شیوع ویروس کرونا به شمار می‌روند ، ولی اجرای پروتکل‌های بهداشتی در این اماکن بویژه در مازندران طی ۹ ماه گذشته همواره با اما و اگرهایی همراه بوده و بیشتر مصوبات ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا در آنجا یا اصلا اجرا نشده و یا به صورت ناقص اجرایی شده است.

به گزارش ایرنا ، تعداد پمپ بنزین در مازندران به خاطر گردشگر پذیر بودن استان از یک سو و بالا بودن تعداد خودروها همواره از اماکن شلوغ به شمار می روند. حداقل مدت توقف افراد در این اماکن پنج دقیقه است و گاهی این زمان به نیم ساعت هم می رسد. سطح تماس افراد با یکدیگر و با دستگاه ها و ابزارهای مختلف در این مکان ها بویژه استفاده مشترک از وسایل قابل مقایسه با هیچ مکانی نیست و به همین دلیل هم ستاد مقابله با کرونای مازندران در تمامی نشست هایش در ماه های گذشته مصوباتی برای رعایت پروتکل ها در پمپ بنزین ها داشته است.

تکرار مصوبات لزوم رعایت بدون چون و چرای همه موارد پروتکل های بهداشتی در جایگا های سوخت در ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا مازندران در حالی است که متصدیان پمپ بنزین ها و مسئولان شرکت فرآورده های نفت استان دل پری از مشکلات در سینه دارند و خواستار درک عمومی در این شرایط هستند.

بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا هم نشان می دهد که متصدیان جایگاه های سوخت مازندران که طبق  آمار شرکت نفت استان تعدادشان به حدود یکهزار نفر می رسد ، با کمترین دستمزد که گاهی کمتر از یک میلیون تومان در ماه است ، فعالیت دارند ولی در همین حال با شیوع ویروس کرونا نه تنها فعالیشان دوچندان شده ، بلکه با جریمه های سنگین حتی بیشتر از حقوق ماهانه خود مواجه می شوند.

آنان رعایت همه موارد پروتکل های بهداشتی کرونایی را منوط به همکاری و مشارکت در سوختگیری توسط شهروندان می دانند و می گویند که حداقل توقعشان در این شرایط کاری سخت و پر از خطر این است که شهروندان برای رعایت حداقل الزامات بهداشتی در هنگام سوختگیری صبر و حوصله به خرج دهند و با آنان همکاری کنند.

یکی از متصدیان پمپ بنزین در شهرستان ساری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با انتقاد از این که مسئولان پیش از بررسی فقط در جلسات ستاد مقابله با کرونا مصوبه می گذارند و ابلاغ می کنند ،گفت : مردم و حتی مسئولان طاقت ایستادن در یک صف برای اجرای کامل پروتکل های بهداشتی را ندارند در حالی که اجرای مصوبه خود به خود به تشکیل صف برای سوختگیری می انجامد و تحمل زمان صرف شده برای رسیدن به نازل سوختگیری ، سهم هر شهروند در اجرای پروتکل است.

این کارگر پمپ بنزین که خواست نامش در گزارش ذکر نشود، افزود : در چنین شرایطی به طور یقین افرادی هستند که از این فرصت سوء استفاده می کنند و از مصوبه ممنوعیت دریافت وجه نقد به بهانه نداشتن کارت پول ، هزینه نمی پردازند و یا حتی به دلیل شلوغی و مشغله زیاد کارگران ، برخی سوختگیری می کنند و وجه آن را پرداخت نمی کنند.

وی گفت : تاکنون همه متصدیان در پمپ بنزین های استان همانند خودم به خاطر همخوانی نداشتن پول دریافتی با سوخت فروخته شده با جریمه سنگین مواجه شدند در حالی که دستمزد ما اندک است و هر جریمه ای می تواند معیشت ما را به خطر بیندازد ، ولی هر روز بدون توجه به این مشکلات شاهد حضور بازرسان از دستگاه های مختلف در جایگاه ها هستیم که آنها هم ما را به جریمه شدن تهدید می کنند. 

این کارگر متصدی جایگاه سوخت افزود : همه باید توجه داشته باشند که ما هم به عنوان کارگر و متصدیان سوختگیری بشدت در معرض خطر ویروس کرونا قرار داریم و بناچار برای حفظ سلامتی خودمان و حفاظت از سلامتی مشتریان در گرما و سرما ماسک بر دهن و دستکش به دست داریم و این وضعیت به اندازه کافی برای ما مشقب بار است در حالی که در همین شرایط باید مراقب تحویل مقدار سوخت و وجه دریافتی باشیم  و همچنین باید  طوری عمل کنیم که منجر به عصبانیت مشتریان بابت معطل ماندن در صف نشویم .

وی ادامه داد : در طول روز در برخی از ساعات شلوغ همواره با شماری از افراد مواجه می شویم که از فرصت سوء استفاده کرده و با سوختگیری از کارت جایگاه ، بدون پرداخت وجه از جایگاه خارج می شوند در حالی که ما مشغول سوخگیری خودرو دیگران طبق مصوبه کرونایی هستیم و در نهایت در پایان روز کاری با تن خسته و اعصاب و روان آشفته با جریمه صاحب کار هم به خاطر همخوانی نداشتن حساب مواجه می شویم که البته حق هم دارند چون ما در درجه اول کارگر آنها هستیم و باید منافع آنها را تامین کنیم.

این کارگر ساروی گفت : در این شرایط هیچ راهکاری برای ما کارگران پمپ بنزین باقی نمی ماند . مثلا ما وقتی از همان ابتدا با چنین وضعیتی آشفته ای مواجه شدیم ، به صاحب جایگاه پیشنهاد کردیم تعداد نازل سوختگیری را خاموش کنیم تا بتوانیم ضمن ارائه خدمات به مشتریان ، دچار مشکل کم آوردن حساب و کتاب و جریمه نشویم ، ولی آنها برای این که فروش بیشتری در زمان کمتر داشته باشند ، با این پیشنهاد مخالفت می کنند و همه مسئولیت را در تحویل سوخت و وجه به گردن متصدیان می اندازند .

وی با اظهار این که هم مسئولان و هم صاحبان پمپ بنزین همه مشکلات ناشی از کرونا را بر سر کارگران آوار کرده اند ، افزود : طی ۹ ماه گذشته خودم به خاطر همخوانی نداشتن حساب و کتاب فروش سوخت ۲ میلیون تومان جریمه شدم در حالی که این مبلغ ۲ برابر حقوق یک ماه من است یعنی مجبور شدم بابت دو ماه کار کردن حقوق نگیرم.

انتقاد از بی‌توجهی همگانی 

لزوم تشدید رعایت  پروتکل های بهداشتی کرونایی در محل جایگاه های سوخت مازندران در حالی مورد تاکید مدیر روابط عمومی  شرکت پخش فرآورده‌های نفتی مازندران منطقه ساری است که وی هم نسبت به آنچه که بی توجهی به مشکلات و دغدغه متصدیان نامید ، انتقاد دارد.

عباس خلیل پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن قدردانی از اعضای ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا مازندران بابت توجهشان به سلامت شهروندان از جمله در جایگاه های عرضه سوخت ، گفت : اینکه خوشبختانه هنوز فوتی کرونایی در بین حدود یکهزار نفر از متصدیان پمپ بنزین در استان نداشته ایم و طبق بررسی کمتر از ۲ درصد ابتلا به کرونا در بین متصدیان گزارش شده است، نشانه رعایت همه جانبه پروتکل های بهداشتی در پمب بنزین ها است.

وی با توضیح این که همه خودروهای شرکت پخش فراورده های نفتی مازندران در اختیار گشت های روزانه است که در ۲ نوبت صبح و عصر برای تاکید بر اجرای مصوبات پروتکل های بهداشتی ماموریت انجام می دهند که هزینه سنگینی نیز برای شرکت دارد ، گفت : تا کنون فقط ۱۵ مورد تذکر کتبی به جایگاه های سوخت استان که به برخی از موارد بهداشتی بی توجهی کرده بودند ، داده شده است و در بیشتر مواقع مشکلی ندارند. 

خلیل پور با توضیح این نکته که صاحبان جایگاه های سوخت نیز بیشترین فشار را به متصدیان سوخگیری برای اجرای همه موارد بهداشتی وارد می آورند ، اما انصاف این است که آنان با دغدغه های جدی و با جریمه سنگین ناشی از فشار زیاد کار مواجه هستند ، افزود : انتظار داریم وقتی که مقوله بهداشتی و اجتماعی به عنوان یک دغدغه عمومی در جامعه مطرح است، باید نسبت به یکدیگر احساس مسئولیت بیشتر و نوعدوستی داشته باشیم.

 مدیر روابط عمومی  شرکت پخش فرآورده‌های نفتی مازندران منطقه ساری با بیان این که در ۹ ماهه اخیر پس از شیوع ویروس کرونا شمار زیادی از متصدیان به دلیل فشار مضاعف کار با اختلاف حساب تحویل سوخت و وجه آن مواجه شدند ، بیان داشت : در چنین شرایطی همواره به صورت یکطرفه خواهان رعایت همه مصوبات در جایگاه های سوخت هستیم که البته باید انجام شود ، ولی اگر نواقصی وجود دارد باید بپذیریم که یک جای کار مشکل دارد.

بر اساس پروتکل های بهداشتی ، کارکنان جایگاه‌های سوخت و شهروندان باید هنگام حضور در پمپ بنزین از ماسک و دستکش استفاده کنند . صاحبان خودروها برای حفظ سلامتی خود و دیگران از دست زدن به نازل‌ جایگاه‌های سوخت خودداری نمایند و این کار را به متصدیان مربوطه واگذار کنند. عرضه دستکش رایگان در جایگاه‌های عرضه بنزین برای سوخت گیری و ضدعفونی تجهیزات در جایگاه‌های سوخت از دیگر مصوبات ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا است.

از آن جایی که بعد از اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی  مردم کمتر از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند و ترجیح می دهند با وسیله شخصی به محل کار خود بروند ،این رفت و آمد بین خانه و محل کار باعث افزایش مصرف بنزین شده است و در واقع شهروندان مجبورند بیشتر به پمپ بنزین‌ها مراجعه کنند. از طرفی پمپ‌بنزین‌ها به دلیل تردد زیاد افراد و مراجعات مکرر یکی از مراکز انتقال و گسترش کرونا به شمار می‌آیند بنا بر این همواره برای قطع  زنجیره انتقال کرونا در این مراکز برلزوم  رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید شده است.

استان مازندران دارای ۲۱۳ جایگاه سوخت است که ۱۲۶ مورد آن مربوط به سوخت بنزین بوده و باقی جایگاه های گاز طبیعی است. این استان همچنین دارای ۲ شرکت پخش فراورده های نفتی یکی با نام منطقه ساری و دیگر با نام منطقه نوشهر و چالوس است.