محمد کشتی‌آرای نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران قیمت ارز تاثیرگذارترین عامل کاهش قیمت طلا و سکه در این روزهاست، این در حالی است که قیمت جهانی طلا نوسان چندانی نداشته و قیمت ارز هم در روزهای گذشته سیر نزولی پیدا کرده است. هرچند که در روزهای تعطیل معاملات رسمی صورت نمی‌گیرد، ‌اما در کانال‌های […]

محمد کشتی‌آرای نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران

قیمت ارز تاثیرگذارترین عامل کاهش قیمت طلا و سکه در این روزهاست، این در حالی است که قیمت جهانی طلا نوسان چندانی نداشته و قیمت ارز هم در روزهای گذشته سیر نزولی پیدا کرده است.

هرچند که در روزهای تعطیل معاملات رسمی صورت نمی‌گیرد، ‌اما در کانال‌های مجازی معاملاتی با دلار تقریبا ۲۲ هزار تومانی انجام و داد و ستد ادامه دارد.

با این حال قیمت‌های واقعی در روزهای غیرتعطیل و باز شدن بازارهای جهانی و تعیین قیمت اونس و قیمت ارز که توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود، مشخص می‌شود چراکه نرخ بانک مرکزی مبنای معاملات ارزی در کشور است.

طبیعتا در روزهای تعطیل قیمت‌ها به صورت غیررسمی بیان می‌شود در حد حرف هستند و خرید و فروش‌ها بسیار کم هستند. بازار سکه و طلا الان در ثبات به سر می‌برد چون خریدار و فروشنده‌ای در این بازار وجود ندارد!

گاهی اوقات نوسان قیمت‌ها طبیعی است و طبیعی بودن آن هم به این دلیل است که دو شاخص عمده تغییر می‌کنند. این دو شاخص همان شاخص نرخ ارز و شاخص قیمت اونس جهانی طلا است که این دو تعیین‌کننده قیمت طلا و سکه در ایران هستند.

آنچه مسلم است اینکه مصرف‌کننده وجود ندارد یعنی میل به خرید طلا به شدت کاهش پیدا کرده است و حتی میل به فروش هم پایین آمده است و دلیل آن این است که اکثر افرادی که طلا دارند در قیمت‌های بالا خریداری کرده و طبیعتا میلی به فروش ندارند به این دلیل که زیان خواهند دید. بنابراین فعلا می‌توانیم بگوییم که قیمت‌ها به صورت سینوسی رفت و برگشت دارد.

در این شرایط باید قیمت‌ها ثبات پیدا کنند، شاید کسی نیاز داشته باشد و داد و ستدی هم انجام دهد یا کسی به پول نیاز دارد و مجبور باشد که طلایش را به هر قیمتی بفروشد، اما به‌نظرم ظرف دو سه روز آینده بازار ارز و طلا و سکه سمت و سوی خود را مشخص خواهد کرد.

خوش‌بینی‌ها در مورد بازگشت آمریکا به برجام، کاهش تحریم و افزایش فروش نفت و … بیشتر حرف‌های روی کاغذ هستند و هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است باید ببینیم که در زمان عمل به شکلی خواهد بود، آن زمان است که اثرات صحبت‌ها مشخص خواهد شد.

همین حالا هم بحث روانی باعث کاهش قیمت بیشتر شده در حالی‌که هنوز هیچ اتفاقی هم نیفتاده است. الان قیمت‌ها در مباحث روانی به این شکل رسیده‌اند. همانگونه که پیش‌تر گفتم الان اگر کسی نیاز داشته باشد برای معامله وارد بازار می‌شود و کسی که نیاز نداشته نباشد وارد این بازار نخواهد شد. وضعیت امروز بازار طلا و سکه ارتباطی به میزان تولید طلا هم ندارد.

اگر طلا ارزان شود طبیعتا مصرف بیشتر خواهد شد و برعکس اگر گران باشد مصرف به دلیل کاهش قدرت خرید مردم کمتر می‌شود، اگر طلا ارزان باشد طبیعتا قدرت خرید مردم هم افزایش می‌یابد و مصرف مصنوعات هم بیشتر خواهد شد.